Ах, това ISO: Как да оптимизираме разходите за ISO сертификация? Коментират специалистите от AQ Cert

04.01.2021 г.5 мин.

Важното за сертификацията, обяснено накратко от AQ Cert

Замисляли ли сте се каква част от цената на дадена услуга или продукт е предназначена за марката? Независимо дали говорим за закупуване на хладилник, сако или самолетен билет, на пазара може да откриете различни по цена и качество предложения. В този случай как да направим своя избор, ако не сме професионалисти в съответната сфера? Отговорите на този и други любопитни въпроси ще откриете в коментара на експертите от утвърдения български орган за сертификация на системи за управление и европейска акредитация AQ Cert...

„Най-често се доверяваме на дадена марка, съобразявайки се с определен бюджет. Но тук възниква въпросът, защо се доверяваме точно на нея? Вероятно защото разчитаме, че хората, стоящи зад марката, са достатъчно коректни, за да ни предоставят качествен продукт… Нека да илюстрираме с пример. Ако отделим повече средства за закупуване на микровълнова фурна например, ще бъдем щастливи от избора си. Нека си представим следната ситуация. Случайно попадаме в завода-производител и виждаме, че на едно и също място се осъществява производството на две марки фурни например, с помощта на същите материали, от един персонал. А разлика има единствено в марката и в цената в магазина“, обясниха пред Инженер.bg от AQ Cert.

Каква обаче е връзката със сертификацията?

„Това, което по-голямата част от клиентите не знаят, е че одиторите често работят за повече от един сертификационен орган, т.е. услугата, която купувате на различна цена, може да бъде извършена за Вас от един и същи одитор. Освен това всички акредитирани органи за сертификации са обект на еднакъв контрол от акредитационните органи, като дори за по-новите той е по-засилен. Това означава, че гаранциите за съответствие също са изравнени. Разбира се, това не означава че представянето на всички е идентично. Затова ще приведем някои добри предпоставки за намаляване на разходите и времето за сертификация“, обясниха от водещата сертификационна компания.

Външни услуги, които могат да се поемат от вътрешен персонал

Ако всяка година отделяте средства за външни услуги за подготовка преди одит, можете да спестите този разход, обучавайки свой персонал, който да прави това. Разходите за обучението ще са сходни с тези, които плащате всяка година, т.е. „инвестицията“ се изплаща на момента, а освен финансови, този подход носи и редица друг плюсове.

Раздробени сертификационни процедури

Ако имате отделни договори за сертификация по отделни стандарти, и одитите се случват по различно време, това е индикация, че има какво да се оптимизира. От гледна точка на разходите, по-ефективно е всички стандарти да се одитират заедно с обща сертификация.

Разходи поради лошо планиране

Извънредните одити винаги се заплащат допълнително. Честа причина за извънредни одити е желанието на клиентите да разширят обхвата по средата между два одита, което налага добавянето на извънреден такъв. При едно по-добро планиране и комуникация с Вашия орган за сертификация, разширенията може да се реализират по време на редовните одити, което, според ценовата политика на органа, обикновено е без допълнително заплащане.

Към причините можем да добавим още некоректно отчитане на ефективния брой на персонала, некоректни ценови политики, изискващи доплащане при преход/миграция на стандарти, необичайни такси и мн. др.

За да разберете най-бързо дали заплащаната от Вас цена за сертификация е справедлива, се свържете с екипа на AQ Cert още днес!

Източник на снимковия материал: freepik.com

Тагове: AQ Cert, консултиране, обучение, одит, сертифициране

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Ай Кю Cерт EООД / AQ Cert
www.aqcert.org