Ели Стойнева от Top Skills: „Сред най-големите ни успехи е това, че успяхме да върнем много българи обратно у нас“

02.12.2020 г.10 мин.

Откриването на професионални таланти е работата, носеща на съоснователя на HR агенцията Top Skills Recruitment Ели Стойнева непрекъснати ежедневни победи, които ѝ доставят истинско удовлетворение. Заедно с партньора си тя основава компанията с мисия да привлекат на работа българи, живеещи в чужбина, а днес екипът на Top Skills Recruitment успешно развива сътрудничество с местни и международни организации. Заинтригувани да научим „рецептата“ за създаване на успешен екип, какъв е подходът при набиране на инженерни кадри, както и още любопитни аспекти от дейността на Top Skills Recruitment, се обърнахме към Ели Стойнева. Вижте какво сподели тя в днешното интервю...

Здравейте! Представете се пред читателите на Инженер.bg.

Здравейте, аз съм Ели Стойнева – съосновател на HR агенцията Top Skills Recruitment. Занимавам се с бизнес развитието на компанията, създавам контакт с потенциални клиенти и провеждам цялостно проучване на пазарните конкуренти.

Как се роди идеята за създаването на Top Skills Recruitment?

Когато заедно с партньора ми Димитър Калев решихме да създадем Top Skills Recruitment, вече бяхме работили няколко години в сферата на човешките ресурси. Нашата идея бе да привлечем българи, които живеят в чужбина. За щастие, успяхме да върнем много хора, които към днешна дата се развиват професионално в България, както и да привлечем чужденци от различни държави, които да работят при наши клиенти от аутсорсинг сектора.

Какво за Вас е най-трудно в работатаи от гледната точка на HR специалист, и като ръководител на компанията?

Трудности – не бих казала, но предизвикателства срещаме много и по всяко време. Едно от тези, с които се сблъскваме като HR специалисти, са сроковете за изпълнение на дадени проекти. Имам щастието да съм обградена от опитни професионалисти, които реагират изключително бързо на подобни запитвания. Винаги се справяме със зададените срокове и с броя служители, които трябва да бъдат наети от клиентите ни.

Като ръководител на компанията, разбира се, срещам трудности. Смятам, че всяка фирма се нуждае от компетентно управление, насочено не само към финансова стабилност и възвръщаемост на вложените средства, но и към ясно поставяне на цели, свързани с бъдещето ѝ. Важен е начинът, по който се вземат решения, важен е екипът и правилното разпределение на ангажименти, съобразявайки се с качествата на хората, които ще ги изпълняват.

Бих казала, че част от трудностите отпаднаха благодарение на методологията за проследяване и контрол над решаването на възникнали проблеми в ежедневните дейности на фирмата, както и редовната оптимизация на работните процеси, които изградихме с времето.

А какво Ви носи най-голямо удовлетворение?

Аз съм от хората, които се радват и на малки победи, така че често в ежедневието си изпитвам удовлетворение. Радваме се, когато успешно намерим работа на кандидатствал при нас човек. За щастие, екипът ни получава добри новини почти всеки ден. Получаваме благодарствени имейли, а удовлетвореността от това, че сме помогнали на някого, е огромна. От друга страна, нашите клиенти са признателни за това, че успяваме да се справим със сроковете бързо и без излишни стъпки в процеса.

Работата в сферата на човешките ресурси ни дава възможност да комуникираме ежедневно с хора от многообразни сфери и да се запознаваме с различни работни позиции всеки ден. Това ни кара да се стремим да научаваме нови неща от сферата на HR и предизвиква у нас желание за усъвършенстване.

Имало ли е момент, в който Ви се е искало да се откажете от тази сфера на дейност?

Не е имало такъв момент, въпреки трудностите, които са се появявали през времето. Те винаги са ме мотивирали да бъда още по-старателна и да вярвам в постигането на заложените цели.

А какво щяхте да работите, ако не бяхте в HR сферата? Каква беше детската Ви професия-мечта?

Моята професия-мечта е свързана с психология и вярвам, че съм успяла да се доближа до нея. Както споменах вече, в работата си имам контакт с хора и често се налага да правя психологически оценки.

Често пъти HR експертите имат „рецепта“ или поне ясни съвети и стъпки за това как се създава екип, как се постъпва в една или друга ситуация с даден служител и т.н. А Вие самата спазвате ли тези правила?

Намирането на правилните хора е изключително важна стъпка в създаването на екип. Те са най-ценният актив на всяка фирма и е важно да са мотивирани, продуктивни и щастливи на работното си място. Ние подхождаме индивидуално спрямо всеки наш служител, като се стараем и да следваме някои доказани успешни правила в ръководенето на екипа.

Попадали сме се в различни ситуации и винаги е имало решение на казуса. Много важна за нас е обратната връзка и разговорите помежду ни, които винаги водят до консенсус.

Вие работите както с местни, така и с международни организации. До каква степен подходът при търсенето на кадри от страна на българските компании се доближава до международните модели?

Подходът със сигурност се доближава. В екипите на много български компании има хора с международен опит. Но дори да няма, се търсят различни начини за таргетиране на кандидати и все по-често се използват онлайн маркетингови стратегии, включващи кампании в социалните мрежи, уебинари с участие на партньори и всичко, което би направила една международна организация. Компаниите също залагат на бързината по време на процеса по подбора на персонал.

Настоящата обстановка безспорно постави нови условия в работния дневен ред. Кои „меки умения“ на специалистите изведе тя на преден план? Как се отразява дистанционната форма на работа?

Меките умения“ са свързани с чертите на характера и обичайното поведение на всеки човек. Те определят начина, по който този човек работи сам или с други хора, и по време на тази по-специфична обстановка на много от нас се наложи да научим някои неща за себе си.

Работейки дистанционно, специалистите се сблъскаха с нов начин на работа – физически си сам, но в същото време работиш в екип. Това извади на повърхността всички недостатъци и предимства на служителите, като например управление на времето, адаптивност или ефективна комуникация. С адаптивността всички имахме проблем в началото, но с времето успяхме да го преодолеем и към днешна дата работим ефективно и сме свикнали с новата реалност.

Условията днес промениха ли очакванията на кандидатите за работа и работодателите?

Кандидатите се промениха и сега на дневен ред е хоум офисът, за който получаваме запитвания всеки ден. Смятам, че тепърва ще се променят очакванията и на кандидати, и на работодатели, но можем да поговорим за това малко по-напред във времето.

И тъй като сме Инженер.bg, различава ли се подходът, когато търсите технически кадри за дадена позиция? Какви са наблюденията Ви върху тази част от пазара на труда?

Инженерите са кадрите, от които има най-голям недостиг, което прави търсенето на такива специалисти по-трудно. Подходът се различава, тъй като до тях достигаме по различен начин и отнема по-дълго време, отколкото при специалистите в други сфери.

Инженерната професия е престижна. Напоследък принос има и ИТ индустрията, но пазарът със сигурност може да поеме повече кадри, отколкото има в момента. В индустрията търсенето на специалисти по информационни технологии и инженери е приблизително еднакво, като строителни и машинни инженери са сред най-търсените специалисти у нас.

Източник на снимковия материал: личен архив, Ели Стойнева

Тагове: HR, Top Skills Recruitment, кариера

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Топ Скилс Рекрутмънт ООД / Top Skills Recruitment Ltd.
https://www.topskills-bg.com/