Доц. д-р. инж. Алдениз Рашидов: Учебните планове тряба да се актуализират, за да са конкурентни инженерните ни кадри на пазара

20.06.2024 г.10 мин.

Въпросът с качествотото на образованието в България винаги е бил повод за разпалени дискусии и обикновено мненията по темата са противоречиви. Специализираното техническо обучение не прави изключение. Днес, във връзка с дългосрочната инициатива на Инженер.bg, в която водещи експерти споделят своите мнения и идеи по най-важните въпроси, свързани с техническото образование, имаме удоволствието да приветстваме доц. д-р. инж. Алдениз Рашидов, директор на Центъра за електронно и дистанционно обучение към Технически университет – Габрово. Той ще ни представи своя поглед върху развитието на техническото образование у нас. Приятно четене!

Доц. Рашидов, „произвежда“ ли според Вас техническото образование в България достатъчно добре подготвени за практиката кадри?

Според мен отговорът е „Да“, въпреки че това „Да“ е много крехко и няма да е за дълъг период от време, ако не се предприемат важни стъпки в системата на образованието за неговото укрепване и устойчиво налагане. Някои от нещата, които според мен днес са актуални и трябва да се разгледат в тази връзка, са премахване на субсидията за университетите според броя на обучаваните студенти. Субсидията за държавните образователни институции трябва да следва качеството на обучение, удовлетвореността от придобитото обучение, реализацията, съвместните инициативи с бизнеса и да се разпределя според реализираните научно-приложни постижения и приносите на образователните институции за обществото.

Необходими са и политики за активизиране на съвместната работа на техническите университети и професионалните училища с бизнес организациите при подготовката на обучаемите и професионалната им реализация, както и създаване на учебни планове и програми за обучение на студенти и ученици с отчитане на изискванията на бизнеса и средата на реализацията им. Такива политики могат да бъдат национални програми, организиране на семинари и работни срещи, както и насърчаване на образователните институции, които са сключили договори за сътрудничество с бизнес организации.

Считате ли, че Вашата учебна програма е адаптирана към нуждите на бизнеса?

Моето мнение е, че голяма част от програмите във висшите технически училища в България периодично се адаптират към нуждите на бизнеса. Мога да твърдя, че много от учебните планове на специалностите, по които се провежда обучение в Технически университет – Габрово, са ориентирани към специфичните нужди на бизнеса. В тази връзка ще дам скорошен пример. Наскоро катедра „Автоматика, информационна и управляваща техника“ в нашия университет сключи споразумение за сътрудничество с една много сериозна фирма – Festo (Фесто Производство), която е водеща международна компания, специализирана в автоматизацията и производствените технологии, предоставяща иновативни решения за автоматизиране на индустриални процеси и техническо обучение. В резултат на това споразумение, в учебните програми на голяма част от дисциплините бяха добавени теми и практически задачи, свързани с дейността на фирмата и съвременната техника, която тя ни предостави за нуждите на образователния процес. 

Освен това от личен опит мога да споделя, че по дисциплините, по които провеждам занятия, се налага периодично да правя промени, свързани със съвременните тенденции в съответната област и с това, което е актуално за бизнеса. Мисля, че в противен случай преподавателите, катедрите и университетите няма да са конкурентни на пазара. 

Много се притеснявам, че все още има колеги, които провеждат занятия по теми, не толкова актуални за текущото ниво на развитие в областта и нуждите на бизнеса. Смятам, че за да се ограничат такива случаи, е добре това да се отразява при атестирането на преподавателите и акредитацията на университетите. Адаптирането на учебните програми трябва да е постоянен процес и всеки преподавател трябва периодично да прави промени по учебните програми на дисциплините, по които провежда занятия, предвид нуждите на бизнеса и текущото ниво на развитие в областта. 

Как може да се подобри още повече връзката между бизнеса и образованието?

Учебните планове и програми на техническите специалности трябва да бъдат регулярно анализирани и преоценявани, за да се гарантира, че отразяват актуалните изисквания на бизнеса и нововъзникналите професии. Взаимовръзките между различните дисциплини също трябва да се вземат предвид. 

Необходимо е да се подобри също практическата подготовка на студентите в сътрудничество с фирмите и тя да бъде редовно анализирана и усъвършенствана. Това включва осигуряване на стажове, практически задания и реални казуси от бизнеса, които да подготвят студентите за професионалната им реализация.

Университетите могат да организират семинари, в които да участват фирми от съответната област. Мисля, че тези срещи ще осигурят една перспективна платформа за обмяна на знания и идеи между академичната общност и бизнеса, като същевременно предоставят възможности студентите да се запознаят с реалните нужди и изискванията на бизнеса. Също така от полза би било провеждането на работни срещи с фирми за сключване на договори за стипендии и реализация на студентите по време на тяхното обучение с цел установяване на контакти, които да подпомогнат професионалното бъдеще на завършващите.

От друга страна, смятам, че изявени специалисти от индустрията трябва да бъдат привличани като рецензенти на дипломни разработки и като гост-преподаватели. Техният практически опит и знания ще обогатят учебния процес и ще предоставят на студентите ценни перспективи и практически умения.

Посредством тези инициативи можем да създадем по-тясна и ефективна връзка между образованието и бизнеса, която ще бъде от полза както за студентите, така и за бизнеса. Това ще помогне за подготовката на висококвалифицирани кадри, готови да се справят с предизвикателствата на съвременния пазар на труда.

Липсват ли преподаватели? Ако да, каква е причината и как може да се промени това?

Да, наистина има сериозен недостиг на квалифицирани преподаватели. Според мен, основни причини за това са най-вече ниското възнаграждение и фактът, че голяма част от отличните студенти предпочитат да търсят възможности за реализация в чужбина. Това може да се промени по няколко начина, като, разбира се, първият е с повишаване на възнагражденията, с което ще се привлекат повече млади и можещи хора. Също така, за да има по-високо качество на образованието, може да се въведе индексирано заплащане на преподавателите. Тези, които са мотивирани и отделят повече от себе си за развитие на образованието и на професионалното си израстване, да получават по-високи възнаграждения. Възможно решение е и адаптирането на учебните планове към съвременните изисквания на бизнеса и интересите на младите хора, защото за един млад преподавател е важно да намира смисъл в това, което работи и преподава. 

Съществена роля има и сътрудничеството с бизнеса и възпитанието на младото поколение с респект към преподавателите, знанието и хората на знанието. Не на последно място, като начин за привличането на млади преподаватели, е и активната работа в университета с много добрите и отличните студенти с цел насочването им към научноизследователска и преподавателска кариера.

Запознати ли сте дали има механизъм за частно финансиране на специалности? Струва ли Ви се това ефективен подход? 

Не съм запознат с това дали съществуват механизми за финансиране на специалности. Знам обаче, че в България има механизми, които позволяват на работодателите да финансират обучението на студенти в някои специалности. Финансирането включва покриване на разходите за обучение на студенти, които след това се ангажират да работят за съответния работодател след завършване на образованието си. Според мен това финансиране може да бъде ефективен подход, тъй като то стимулира връзката между образователните институции и бизнеса, осигурява допълнителни ресурси за образование и може да допринесе за по-добрата адаптация на учебните програми към нуждите на пазара на труда. Мисля, че всичко това ще стимулира студентите да се насочат към специалности, които са високо търсени от работодателите, и така ще увеличи техните възможности за успешна реализация. От друга страна, такива механизми не трябва да ограничават достъпа до образование само до някои кандидат-студенти, които могат да си позволят частно финансиране, и да гарантират, че качеството на образованието остава висок приоритет.

Очаквайте продължението по темата, в което със съдействието на доц. д-р. инж. Алдениз Рашидов ще разгледаме въпроси като иновациите в образованието, разнообразни подходи към преподаването, мястото изкуственият интелект в техническото образование и др. 

Източник на снимковия материал: Център за електронно и дистанционно обучение към „Техническия университет – Габрово“

Тагове: информационни технологии, образование, обучение

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Технически университет – Габрово
https://www.tugab.bg