Какво означава маркировката „℮“ върху етикетите? Специалистите от Вебер Етикетен България коментират същността на символа
09.09.2024 г.6 мин.
In Romanian In Serbian In Macedonian In Albanian
Чудили ли сте се някога какво означава символът „℮“ върху етикетите на продуктите от хранително-вкусовата (ХВП), химическата и други промишлености, отпечатан точно след количествената информация? На този въпрос днес отговарят специалистите от доказаното търговско и производствено дружество в областта на етикетирането и маркирането Вебер Етикетен България. Добре известно е, че етикетите съдържат ключова информация за продуктите – техните произход, съдържание, срок на годност, условия за съхранение и т.н. Същественото им значение за потребителите, производствата, логистиката и доставките е неоспоримо. Но колко често сме се замисляли за значението на всеки отпечатан символ и обръщали ли сме внимание на повечето от тях? Ако го направим ще се убедим още повече в информационната стойност на етикетите и във важността на етикетирането и маркирането както в индустрията, така и в бита. В следващите редове ще Ви разкажем какво означава „предварителна опаковка“ и каква информация ни носи символът „℮“.
Храни, напитки, перилни препарати и много други продукти се опаковат от производителя по време на производството. Опаковката всъщност е „предварителна опаковка“. Както всички други, и предварителните опаковки съдържат съществено важна за продукта информация – съставки, хранителна стойност, срокове на годност или данни за партидата. По наблюдателните ще забележат знака „℮“, отпечатан точно зад количеството на продукта.
„Това „℮“ всъщност е символ на ЕИО (Европейска икономическа общност) и показва, че производителят е опаковал продукта в съответствие с Регламента на Европейския съюз (ЕС) за предварително опаковане. Този регламент регулира, наред с други неща, изискванията към количеството на пълнене на съда. Отпечатването му върху етикета на стоките гарантира, че те съответстват на приетите регулации“, обясниха специалистите от Вебер Етикетен България пред Инженер.bg.
Продуктите се характеризират с т.нар. номинално количество за пълнене, което също трябва да бъде посочено върху опаковката. Това е т.нар. нето, което следва да се спазва. Например опаковка кафе, върху етикета на която е посочено количество от 500 g, трябва действително да съдържа 500 g кафе. С тази маркировка производителят гарантира точна информация и съответствие с нормативните разпоредби.
„Знакът на ЕИО не е задължителен за отпечатване, но може да се постави само върху опаковки с номинално количество от 5 g или ml до 10 kg или l. Точното място, върху което следва да се постави маркировката, е предписано в „Наредбата за предварителното опаковане“, а именно в рамките на видимостта на номиналната маса или обема. Въпреки това, често се отпечатва многократно на различни места. Заповедта не уточнява дали в такива случаи знакът „℮“ трябва да се постави след всяко обозначение на количеството за пълнене, от друга страна – уточнява минималната височина на символа в зависимост от вида на продуктите. Например за опаковки на храни, изискването е 3 mm. Разбира се, поставянето на знаци, които могат да се объркат с „℮“ е напълно забранено“, информираха от екипа на Вебер Етикетен България.
Трансгранична търговия: Маркировката е от значение
Знакът на ЕИО е важна мярка главно за трансграничната търговия в ЕС и по-малко за отделния потребител. Опаковките, върху чиито етикети е отпечатано „℮“, се проверяват само от компетентните органи на съответната страна, в която се извършва производството. „Съответно за страните вносители маркировката „℮“ върху опаковката на практика е информация или потвърждение, че всички законови изисквания относно количеството на пълнене и етикетирането са изпълнени. В случай на оплаквания от потребител властите на страната вносител проверяват дали рекламацията е основателна и дали са спазени законовите изисквания“, добавиха професионалистите.
Ако обаче маркировката „℮“ отсъства от опаковката на даден продукт/партида, държавите – членки на ЕС е напълно възможно да откажат вноса. „Ако дадените стоки все пак навлязат на европейския пазар без електронно брандиране, дистрибуторът в съответната държава на продажба носи отговорността да се увери в коректността на посочените стойности на количеството. Това означава, че в случай на съмнение трябва да провери и измери дали са спазени всички законови изисквания“, допълниха още специалистите от Вебер Етикетен България.
Вебер Етикетен България е българско производствено и търговско дружество в областта на етикетирането, създадено в резултат от партньорството между Weber Marking Systems и СИС 45. Компанията оперира от много години на българския пазар, като разполага с опитни и висококвалифицирани специалисти, които са способни както да отговорят на пазарното търсене и на клиентските изисквания, така и да предоставят професионална консултация за избора на оптималното за нуждите им решение. Вебер Етикетен България предлага богат асортимент от артикули от следните категории: самозалепващи се етикети, термотрансферни ленти и картонени етикети.
Източник на снимковия материал: Вебер Етикетен България, ©Engineer.BG via Canva.com
Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!