Fanuc: „Роботизацията освобождава човешките ръце, но е храна за човешкия ум“

15.11.2017 г.21 мин.


Скъпи читатели, живеем в преломни от гледна точка на установените методи и начини на производство времена. Разработките на изкуствения интелект, роботизацията, интернет на нещата (IoT) и съвременните представи за фабриката на бъдещето преобръщат с главата надолу затвърждавани с години практики и проправят пътя към техниката на бъдещето. При това времето е толкова преломно, колкото са били онези години на първата индустриална революция, в които английските работници са чупили машините, страхувайки се за работните си места. Но нищо и никой не е успял да спре прогреса. Ерата на дигитализацията настъпва с пълна сила и ще отвее като „газени лампи“ всички, които не са готови за нея!

 

Затова и Инженер.bg съвсем скоро ще стартира своя нов проект: ДигиталнаИндустрия.bg. Вървейки с бързи крачки към него, с настоящата статия ще ви разкажем повече за една от компаниите-еталони в световното развитие, а именно Fanuc. Такава, каквато я виждат днес експертите на Bloomberg. Приятно четене!


Fanuc и индустриалната сигурност


Седалището на Fanuc се намира в сянката на планината Фуджи, в специално построено селище, в което са разположени 22 фабрики и десетки офис сгради. Територията му граничи с ниските склонове на най-известния връх в Япония, заобиколена от гъста гора, която е засадена преди няколко десетилетия по идея на основателя на компанията Сейемон Инаба, за да скрие дейността на Fanuc от любопитни очи.


 

След поемането на длъжността „Председател и главен изпълнителен директор“ през 2003 г., синът на Инаба – Йошихару, продължава традицията на неприкосновеност по отношение на професионалния и личния живот. Той отговаря на въпроси на инвеститорите само два пъти годишно, носейки блейзер в лимонено жълто. Това е цветът, който компанията използва за брандиране на своите роботи, това е цветът на фабриките, униформите и фирмения транспорт за служителите до близкото селище Ошино. В един свой коментар основателят Инаба определя този ярък нюанс на жълтото като „императорски цвят”. На практика той помага на охраната да отличава външните лица. „Творейки бъдещето в техниката, компанията обръща голямо внимание на индустриалната сигурност, защото желаещите да надникнат зад „лимонената завеса“, за да разберат всичко – от световното производство на автомобили до поръчките за iPhone“, коментира Bloomberg.

 

Часовникът над входа на сградата, в която се помещават основните изследователски съоръжения, тиктака 10 пъти по-бързо от обичайното, сякаш за световния лидер в областта на индустриалната автоматизация иновациите не се случват достатъчно скоростно. Тук се намират и няколко фабрики с площ от 3700 m2, във всяка от които денонощно работят стотици ярко жълти роботи Fanuc, за да произведат други роботи Fanuc, спирайки само, когато вече няма място за съхранение. Някои роботи са предназначени за Япония, където строгите имиграционни политики и намаляващата раждаемост правят производителите от всякаква величина все по-зависими от автоматизацията. Но все повече роботи са предвидени за експедиция в Китай.

 

През последното десетилетие автоматизацията в тази голяма азиатска държава настъпва с бързи темпове, отчасти защото заплатите и жизненият стандарт се повишават, отчасти защото китайските производители търсят същата ефективност като своите чуждестранни партньори. В Китай се използват все повече и повече индустриални роботи на Fanuc за сглобяване и боядисване на автомобили, при производството на сложни двигатели и електрически компоненти, в процеси на леене под налягане и мн.др. Във фармацевтичните компании роботи на Fanuc намират приложение за сортиране, разпределяне и опаковане. В съоръженията за пакетиране на храни те нарязват, шприцоват и обвиват хранителни продукти.

 

Robodrill – „Кралят“ на всички роботи на Fanuc

 

Той е в ролята на „първа цигулка“ в една от най-големите симфонии на съвременното производство, а именно – обработката на металния корпус на iPhone на Apple. През 2010 г. – годината на пускането на пазара на iPhone 4 - първият, който има изцяло метален корпус, продажбите на Robodrill се увеличават повече от два пъти. Оттогава взаимоотношенията между Fanuc и Apple стават толкова интензивни, че въз основа единствено на големите продажби на Robodrill за първото тримесечие, анализаторите отхвърлят слуховете, че iPhone 8 ще бъде без метален корпус на предния и задния стъклен панел. Вместо това, дебютът на iPhone 8 и очакваният нов модел iPhone X стимулират по-високите продажби на Robodrill за производителите на Apple в Китай, някои от които строят нови фабрики за асемблиране на телефоните на компанията. Новите смартфони iPhone означават също така и по-голямо търсене на роботите Robodrill от китайски производители на смартфони, като Xiaomi, Vivo, Oppo Electronics и Huawei Technologies, които често предлагат по-достъпни модели в отговор на всяко ново предложение на Apple.

 


Както Китай върви напред, така и останалата част от индустриалния свят. „Мултинационалните компании, които осъществяват операции от Източна Азия до Северна Америка и Европа, правят това, защото автоматизацията обещава усъвършенствани производствени методи и икономии на труд. Такива компании, както и фирмите, които нямат производствени мощности в Китай, инвестират все повече в промишлени роботи“, заявяват от Bloomberg.

 

На фона на този бум има един ясен победител. Компанията Fanuc е с капитал 50 млрд. долара и е флагман в развитието на световния пазар на промишлена автоматизация и индустриална роботика. Всъщност Fanuc е сред най-важните производствени компании в света в момента, защото всичко, което тя произвежда, е предназначено да бъде част от всяко едно друго производство.

 

Fanuc е основана от инженер – изследовател, работохолик и мечтател


През 1955 г. Fujitsu, третата най-стара компания за информационни технологии в света, след International Business Machines и Hewlett-Packard, предлагат на Сейемон Инаба, тогава млад инженер, да ръководи ново дъщерно дружество в областта на цифровото управление. Това ново направление в автоматизацията включвало изпращане на кодирани върху перфолента или магнитна лента инструкции към двигателите, които управляват движението на инструменти, ефективно създавайки по този начин програмируеми версии на стругове, преси и фрези.

 

От самото начало Инаба инвестира сериозно в научно-изследователска и развойна дейност, без да се интересува от дивидентите – корпоративна политика, която той определя като „да вървиш по тесен път“. Но в рамките на три години г-н Инаба и екипът му от 500 служители изпращат първата машина с цифрово управление на Fujitsu Makino Milling Machine. През 1972 г. като отделна компания е основана Fujitsu-Fanuc с ръководител Инаба (б.ред. „Fanuc“ е абревиатура на Fuji Automatic Numerical Control).

 

Основателят на компанията е убеден, че следващият етап в глобалното производство ще бъде компютърното цифрово управление, което ще се основава на стандартен програмен език. По това време 10-те най-големи компании за ЦПУ в света се намират в САЩ, но след няколко години Fanuc ги изпреварва. До 1981 г., почти единствено заради иновациите на Инаба, в японските производства са внедрени повече от 11 000 промишлени робота, спомагайки за рационализиране на процесите, като например рязане на ламарина и машинно обработване на детайли. Това е добре дошло за производителите в най-развитите икономики, където разходите за труд и работна заплата от началото на 70-те години на миналия век постоянно растат.

 

Следващата стъпка за Инаба е да свърже в мрежа системите с ЦПУ управление. С тази идея той построява седалището на компанията в Ошино и през януари 1981 г., докато новата гора расте, кани медии и индустриални лидери от цял свят да наблюдават роботите, които правят части за други роботи. В представената от него фабрика работят 100 човека, всеки от които извършва работа за петима, подпомаган от машини и роботи с цифрово управление, които произвеждат части, които след това сглобяват.

 

За огромните инвестиции на General Motors в развоя на роботи Fanuc


Отзвукът в пресата привлича вниманието на Роджър Смит, който наскоро е избран за президент и главен изпълнителен директор на General Motors (GM). Когато Смит поема управлението, GM заема 46% от американския пазар на автомобили, но браншът е в състояние на упадък и повечето компании се стремят да намалят разходите и да подобрят ефективността, за да конкурират японските производители на автомобили. Идеите на Роджър Смит включват възстановяване на фокуса на компанията върху технологичните иновации.

 

Роботите на Fanuc напълно отговарят на мечтите на Смит и той решава, че е намерил правилния път за GM. Една година след като става главен изпълнителен директор, в един влажен юнски следобед в Трой, Мичиган, първият жълт робот се покланя първо на Смит, а след това и на Инаба, преди да раздвижи ръката си и да пререже лентата на съвместно предприятие, наречено GMFanuc Robotics.


След като сделката е сключена, персонал от 70 работници в Япония започва разработката на първите роботи на GMFanuc, която е на стойност внушителните 600 млн. долара. Те са предназначени за производствения комплекс Buick City. През 1986 г., след четири години развой, първите промишлени роботи започват работа в завода на Buick City. Но веднага след тяхното внедряване, се появяват редица проблеми при производството на GM автомобили. Много преди Силициевата долина да приеме девиза „което бързо се разваля, често се разваля“, Fanuc достига до своя собствена трактовка на афоризма, позволявайки на Инаба да внедрява иновации чрез амбициозни проекти и дори неуспехи. Но GM сякаш не си взема поука от провалите на GMFanuc, защото не предприема действия за подобряване ефективността на роботите или на техническия персонал. Джим Хол, бивш изпълнителен директор на GM, заявява пред Automotive News, че проблемът не е бил в технологията на Fanuc, а в начина, по който американската компания се е опитала да я използва. „GM е видяла, че в японските производствени предприятия работят много роботи и решава, че с още повече роботи ще е още по-добре“, заявява Хол. „Те не бяха наясно как и защо се използват роботите, просто искаха повече от тях в производството“, добавя той.

 

Така автомобилният гигант GM изразходва десетки милиарди долара за проекта GMFanuc, като по този начин финансира инвестициите на Инаба в следващата поредна фабрика на бъдещето на Fanuc. Японската компания прави огромни технологични крачки през първите шест години от партньорството, като през 1988 г. се превръща в най-големия доставчик на индустриални роботи в света.

 

Скоро последват споразумения между Fanuc и други производствени гиганти, като General Electric. Fanuc се разделя с американския автомобилен производител през 1993 г., когато наследникът на Роджър Смит – Джон Смит (б.ред. нямат роднинска връзка) продава дяловете на GM на Fanuc. След години на иновации, финансирани от GM, японската компания си връща независимостта и успява да запази своя бивш партньор като клиент. Десетилетие по-късно, когато Йошихару поема управлението на Fanuc от баща си, японската компания изпълнява мечтата на Роджър Смит, откривайки фабрика за роботи в Ошино, където роботите произвеждат други роботи на тъмно.

 

80% от асемблиращите операции в компанията са автоматизирани

 

По-рано през 2017 г., по време на една от редките „Ден на отворени врати във Fanuc“, вицепрезидентът Кенджи Ямагучи споделя с инвеститорите, че около 80% от асемблиращите операции в компанията са автоматизирани. „Само окабеляването се извършва от технически специалисти. И когато за вас работят много ефективни роботи, които правят други роботи, можете да продавате тези роботи по-евтино“, заявява той.


 

Fanuc успява да предложи изгодни ценови условия, по думите на Ямагучи, отново поради централизираното производство в Япония. „Въпреки че повечето от продуктите на Fanuc се продават извън страната, 243-те глобални сервизни центрове поддържат роботите в отлично експлоатационно състояние. Компанията ни печели дори от продажбите на своите конкуренти, тъй като повече от половината от всички промишлени роботи се управляват от нейния софтуер за цифрово управление. С около 4 млн. ЦПУ системи и около половин милион индустриални робота, инсталирани по целия свят, Fanuc е завладяла около една четвърт от световния пазар“, категоричен е г-н Ямагучи. В момента Роботите Robodrills на Fanuc заемат 80% от пазара на роботи за производство на смартфони.

 

През първото тримесечие на 2017 г. северноамериканските производители са похарчили 516 млн. долара за промишлени роботи, което формира 32% скок за същия период на предходната година. Изследване, публикувано от института „Брукингс“, показва, че много от тях работят в стоманодобивните и автомобилни центрове на САЩ в Индиана, Мичиган и Охайо.

 

До 2019 г. поръчките за Китай ще достигнат 160 000 броя

 

Поръчките от САЩ обаче са доста под тези от Китай – около 90 000 робота, почти една трета от поръчките за промишлени роботи в света през миналата година. Международната федерация по роботика е изчислила, че до 2019 г. годишните поръчки на индустриалните роботи за Китай ще достигнат 160 000 броя, като втората по големина икономика в света ще помогне на Fanuc да избегне спад в производството. През април Йошихару информира инвеститорите, че компанията очаква търсенето в Китай да надмине предлагането, дори след като Fanuc отвори през август фабрика в японската префектура Ибараки. Новите производствени съоръжения ще произвеждат единствено роботи за Китай.

 

Изследването на ефектите и възможните последици от широко разпространената роботизация все още не дава категоричен отговор как тя ще се отрази на живота глобално. В проучване, публикувано по-рано тази година от Националното бюро по икономика на САЩ, изследователи от Бостънския университета изчислили, че от 1990 до 2007 г. всеки нов промишлен робот е заемал мястото на петима работника. Неотдавнашно проучване в Германия за периода от 1994 г. до 2014 г. определи това число на двама работника, но отбеляза, че синдикатите и работническите съвети в тази държава са ограничили намаляването на работни места, но заплатите на средно квалифицираните работници все пак са били намалени. Същото проучване е установило, че Германия не е имала чисти загуби на работни места, тъй като по-младите работници навлизат в други сектори.

 


Fanuc е съосновател на компания за изкуствен интелект


В края на 2015 г. Fanuc се присъедини към няколко други японски компании и инвестира 20 млн. долара в Preferred Networks, компания за изкуствен интелект (ИИ) с 60 служителя. Скромното финансиране крие изключително амбициозна цел – фирмата да стане доминиращ фактор в производството на ИИ, както Amazon и Google са световни лидери в своята област. Планирано е Preferred Networks да постигне това чрез партньорство с японски производители, които генерират огромни количества данни.

 

Съоснователят и главен изпълнителен директор на компанията Тору Нишикава заявява пред „Файненшъл таймс“, че докато е бил на посещение във фабриката на Fanuc, е забелязал отсъствието на технология за ИИ. Видял е шанс да приложи обучителни техники към данните, подавани от армията индустриални роботи на Fanuc по целия свят, за да могат те да подобрят собствените си възможности. „Когато роботите правят непрекъснато други роботи без човешка намеса, данните могат да се събират безкрайно дълго, а машините да се самообучават“, коментира той.

 

Облачно базирана платформа на Fanuc за самообучение на роботи


Резултатът от прозрението на Нишикава е Fanuc Intelligent Edge Link and Drive (FIELD). Системата, въведена през 2016 г., е облачно базирана отворена платформа, която позволява на Fanuc да събира глобални производствени данни в реално време в невъобразим до този момент мащаб и да я насочи към роботите за самообучение. Според Fanuc, FIELD вече е постигнал напредък при роботизирано устройство за вземане на детайли от контейнер. Преди това изборът на отделен детайл от контейнера, пълен с подобни части, които са подредени на случаен принцип, изисква съставяне на програма, която да „научи“ роботите как да изпълняват задачата. Сега роботите на Fanuc се учат сами. „След 1000 опита роботът постига успех от 60%. След 5000 опита той вече може да избере 90% от всички детайли, без да е необходимо да се напише дори един ред програмен код“, категорични са от компанията.

 

„Производствената автоматизация проправя пътя към нови начини и методи на производство, може и напълно да преобърне старите. Всеки процес, който може да бъде автоматизиран, освобождава човешките ръце, но пък от своя страна е храна за човешкия ум“, заявява в заключение г-н Танака.

 

Повече информация за Фанук България ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и активни промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg ТУК!


Източник на снимковия материал: Фанук България

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

ФАНУК България ЕООД
http://www.fanuc.bg/