Плъзгащите лагери на Schaeffler – утвърдено инженерно решение, което създава историята на шарнирните опори от 75 години

17.03.2021 г.7 мин.

През август 2020 г. Schaeffler отбеляза 75-а годишнина от пускането на пазара на първите плъзгащи лагери на компанията. През далечната вече 1945 г., в следвоенна Европа, на 1 август в немския град Билефелд се „ражда“ компанията Mechanische Werkstätten Helmut Elges. Неин основател е Хелмут Елгес. Още от самото начало тя се фокусира върху производството на сферични плъзгащи лагери и лагерни втулки под марката ELGES и дори разработва много от продуктите, които днес все още се предлагат на пазара, както и на няколко валидни и до днес стандарти за плъзгащи лагери. „От 1984 г. INA и FAG – тогава отделни компании, опериращи на пазара – придобиват равни дялове във фирмата Mechanische Werkstätten Helmut Elges до пълното ѝ интегриране в групата Schaeffler през 2002 г. Продуктовата марка ELGES е оттеглена през 2017 г., а оттогава плъзгащите лагери на Schaeffler се предлагат на пазара под марката INA“, разказаха за Инженер.bg от Шефлер България.

„Плъзгащите лагери са незаменима част от нашето обширно портфолио и се използват в многобройни приложения, които не могат да функционират стабилно и надеждно без тях. Ние работим в тясно сътрудничество с нашите клиенти от идейната концепция до реализацията на продуктите, за да генерираме добавена стойност за всяка позиция, която се нуждае от лагерна опора“, коментира г-н Маркус Айзенхут, главен изпълнителен директор на направлението Industrial Europe в Schaeffler.

Обширно и доказано портфолио, което осигурява всички компоненти от един източник

„В продължение на много години Schaeffler е един от лидерите в сферата на плъзгащите лагери с широка гама от високотехнологични продукти. Тя включва сферични плъзгащи лагери с диаметър на отвора до 1500 mm, плъзгащи лагерни втулки и шарнирни лагерни глави с диаметър на отвора до 200 mm, както и персонализирани решения по поръчка“, допълниха от българския офис на компанията.

През 60-те години на миналия век Schaeffler успя да направи две важни разработки. Първата включва създаването на капсулована шарнирна конструкция на плъзгащи лагери, което доведе до пробив на компанията в производството на лагери за строителна техника и транспортни средства за товарни превози. Втората включва разработването на материала Elgoglide на основата на тъкан от PTFE, което резултира в появата на сферични плъзгащи лагери без необходимост от поддръжка. Този материал притежава специфични амортизационни свойства, благодарение на които лагерите могат да издържат както на високи статични ударни натоварвания, така и на циклични товари.

„Непрекъснатото усъвършенстване на плъзгащите лагери на Schaeffler позволява използването им в нови и нови области на приложение. Липсата на необходимост от поддръжка позволява на потребителите да създават екологично безопасни конструкции и да намаляват ремонтните и експлоатационните разходи“, поясниха от Шефлер България.

Стабилност и безопасност не само за строителната индустрия

Хидравлични цилиндри за мобилна строителна техника, валци в дробилките за цимент, инсталации за непрекъснато леене в стоманолеярни заводи, задвижвания за регулиране лопатките на ротора във ветрогенератори, шарнирни съединения за оптимално управление в пътни валяци, врати на влакове и ескалатори и транспортни ленти за багаж на летището: всички тези приложения не могат да работят без плъзгащи лагери.

В строителните проекти плъзгащите лагери се разполагат на особено отговорни места, например на стъкления покрив на централната гара в Берлин. Тази покривна конструкция, която се простира над около 300 m от железопътната платформа, се поддържа от напречна рамкова конструкция, в която са интегрирани сериозен брой сферични плъзгащи лагери и болтови съединения на Schaeffler. Те осигуряват необходимата компенсация на дължината в стоманената конструкция, когато върху нея действат външни натоварвания, включително вятърът.


Стадион „Уембли“ и мостът „Осман Гази“ – емблеми с плъзгащи лагери на Schaeffler

За разлика от гарата в Берлин, теглото на покривната конструкция на стадион „Уембли“ се поддържа от само два лагера, като всеки от тях носи товар от 7500 t и е проектиран за експлоатационен живот от 100 години.

Мостът „Осман Гази“ в Турция е пуснат в експлоатация през 2016 г. „Schaeffler достави 109 сферични плъзгащи лагера и 72 лагерни втулки за тези точки от конструкцията, в които отделните секции на моста и въжетата се свързват с основите. Регионът на юг от Истанбул е известен със своята сеизмична активност. Поради това мостът е проектиран с непрекъсната компенсация на вибрациите, изместванията и натоварванията от всякакъв вид, които могат да възникнат в конструкцията.


Виенското колело „Лондонското око“ и плъзгащ лагер с тегло 4.7 t – плод на творческата мисъл на Schaeffler

Виенското колело „Лондонското око“ в британската столица, което е сглобявано на секции върху понтонни платформи в Темза, е повдигнато от хоризонтално във вертикално работно положение с помощта на два големи сферични плъзгащи лагера на Schaeffler. Контактното налягане в тях е достигало до 450 N/m2. Тези лагери са предназначени за компенсация на микроизместванията в конструкцията, предизвикани от вятъра и продължават да изпълняват своята роля вече повече от 20 години.


„Сферичният плъзгащ лагер, произведен от Schaeffler през 2019 г., с външен диаметър 1900 mm и тегло 4.7 t, е най-големият в историята на компанията до момента. Той е монтиран в драга, която фрезова твърд материал от дъното на водоеми и ги пренася на сушата. Тъй като това приложение има специални изисквания, лагерът е индивидуално изпълнение в съответствие с изискванията на клиента“, заявиха още от Шефлер България.

Източник на снимковия материал: Шефлер България, Schaeffler

Тагове: Schaeffler Group, лагери, машиностроене, направляващи, Шефлер България

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Шефлер България ООД
http://www.schaeffler.bg