Schaeffler с ключови разработки за автономните превозни средства на бъдещето

14.09.2020 г.11 мин.

Дали бъдещите мотокари, багери и селскостопански трактори все още ще имат кабини? А огромните камиони по магистралите, чийто шофьори са наричани нарицателно Billy Big Rig, ще се управляват ли от роботи в по-близкото или по-далечно бъдеще. Въпреки всички условности, по пътя към напълно автоматизираното шофиране, извънпътните превозни средства вече са крачка пред леките автомобили.

Денят е 2 октомври 2019 г. – типичен есенен ден в Сьодертеле, Швеция. Температурата е осем градуса по Целзий, небето е облачно, ръми лек дъжд и духа студен западен вятър. Въпреки обичайното за Швеция време, този ден е необичаен, защото шведският производител на тежкотоварни превозни средства Scania провежда на своя полигон демонстрация на камион от бъдещето. Той е напълно автономен, но такива превозни средства вече има, какво е новото, би се запитал човек. Новото е, че камионът не само няма шофьор, но и кабина. Вместо това разполага със сензори, компютри и изпълнителни механизми, които вършат работата на водача. На разстояние от камиона, в климатизиран офис, който теоретично може да бъде навсякъде по света, седи служител, който внимателно наблюдава и предприема спешни интервенции при необходимост.

Volvo, шведският конкурент на Scania, също инвестира в автономното бъдеще. В завода си в Ескилстуна компанията е създала специален полигон с 5G технология за електрически и автономни строителни превозни средства. Те могат да се използват на строителни площадки, в кариери за чакъл и в открити мини. Предназначени са за извънмагистрални зони с ниска разрешена скорост, маршрути, които никога не се променят, и без почти никакъв друг трафик. Тези зони осигуряват идеална среда за автономно шофиране и са много по-подходящи за тази цел от суматохата на големите градове с участници в движението, чиито действия често са непредвидими.

Решенията за автономно движение на Schaeffler

Утвърденият доставчик на решения за автомобилната и процесната индустрия Schaeffler също разработва подобна система за самоуправление на превозни средства. „Благодарение на четирите колела, всяко от които може да завива под ъгъл от 90°, Mover на Schaeffler може перфектно да маневрира в най-малките складови проходи и дори да се движи под ъгъл от 90°. За разлика от автоматизираните тежкотоварни камиони, след завършване на разработката, Mover ще работи напълно автономно в градския трафик със скорост до 60 km/h, без да е необходим шофьор“, разказаха за Инженер.bg от българския офис на немския технологичен лидер. Благодарение на модулната си концепция, Mover е подходящ за превоз както на стоки, така и на пътници. Със съответните разширени технически характеристики, той дори може да бъде и влекач и самостоятелно да тегли ремаркета за извънградски транспорт.

Технологиите облекчават натоварването на шофьорите

Не е изненадващо, че автономни комбинации от влекач и ремаркета са най-отгоре в списъка с желания на компаниите за товарен превоз, тъй като разходите за работна ръка представляват почти половината от общите транспортни разходи. И това при условие, че може да се намери персонал. Пълното автоматизиране на товарния транспорт по обществените пътища обаче е сложна задача. „Докато не стане реалност, частичната автоматизация може да осигури известно облекчение по отношение бюджета на превозвачите и пазара на труда. В този контекст образуването на автоколона е ключов фактор. То е необходимо за взаимно свързване на асистиращите системи на няколко камиона, като се образува конвой от превозни средства, които плътно следват едно друго, но само при условие, че законите се изменят, за да позволят такива решения“, коментираха от Шефлер България. Понастоящем експертите смятат, че конвои от два или три камиона са реалистичен вариант в региони с висока плътност на движението и до осем превозни средства в страни с огромни празни пространства като Канада или Австралия. Единствено водачът на първия камион следва да внимава за трафика, докато екипажите на следващите камиони са в режим на готовност, и по този начин могат да използват времето си за други неща. В резултат на това, може да се очаква да се променят и работните профили на професионалните шофьори, като те вместо да изпълняват основно работата на шофьор, се превърнат в логистици, които попълват документацията, създават графици на превозните средства или планират транспортни маршрути.

Когато роботът позвъни два пъти

Куриерските служби също възлагат големи надежди на автономните превозни средства, и то не само в складовата логистика, но също така и по отношение доставките на стоки до потребителите. Автономните електрически превозни средства, които се използват в ролята на терминали за самообслужване и доставка в подобни формати като Schaeffler Mover, са също толкова голяма част от желаното портфолио, например малки превозни средства с размери на куфар или безпилотни летателни апарати като дроновете, доставчици на пица без шофьор или камиони за сладолед. Възможни са много неща, някои от които все още са в процес на разработка, а други вече са във фаза пилотни проекти. Независимо от това, в тази област сложността на ежедневния трафик, особено в градските центрове, все още надхвърля възможностите на роботизираните превозни средства, да не говорим за законовите пречки. Също така възможни са комбинирани решения от доставчик и роботизирано превозно средство, които ще работят заедно. Например доставчикът и автономното превозно средство може да се свържат близо до зоната, в която трябва да се извършват доставките, след като транспортното средство е било натоварено в съответния център. Друга идея е миниванове да следват човека доставчик в пешеходните зони с пешеходна скорост. „Това са вълнуващи перспективи и остава да видим каква технология ще ни посрещне на прага, когато куриерът позвъни на вратата“, допълниха от Шефлер България.

 

В днешно време селскостопанският сектор също отбелязва значителни технологични подобрения и за него се говори вече като за интелигентно земеделие. Всъщност най-старият икономически сектор на Земята е технологичен иноватор. Според доклад на Международната федерация по роботика около 25 процента от всички обслужващи роботи по света се използват в аграрния сектор. Още през 2015 г. една трета от добавената стойност в сектора на селскостопанските машини в световен мащаб се генерира от софтуер, електроника и сензорни системи, което представлява три пъти по-висок дял, отколкото в автомобилната индустрия. Автономно управляваните комбайни днес вече са реалност – машината обработва независимо информацията и взема отчасти автономни решения, докато ролята на фермера е основно в мониторинга. „В пространството на големите обработваеми площи днес вече може да се възхитим на взаимодействието между автономните селскостопански машини – комбайните без водач прехвърлят събраната реколта върху ремаркета, които те сами са извикали на полето. След това ремаркетата се изтеглят от влекачи без шофьор. Водачът на влекачите седи в камион в края на полето. Подобно на сектора за доставка на пратки, земеделието разчита на малки роботизирани превозни средства, независимо дали става въпрос за сеитба, или за унищожаване на плевелите.

Автономност чрез електронно управление на автомобилите

Така наречената Drive-by-wire технология (б.ред. компютърно управление на автомобилни системи) е от съществено значение за всички автономни превозни средства от ниво 2, т.е. частично автоматизирани, например чрез асистенти за поддържане на трасето и контрол на скоростта, до ниво 5 – пълна автономност без шофьор. Технологията замества механичните задвижващи механизми в кормилната уредба, дроселите и спирачните системи с електрически импулси, които се изпълняват от серводвигатели. „Системата Space Drive, която е разработка на съвместното предприятие Schaeffler-Paravan, създаде еталон за това. Space Drive се използва от години в превозни средства за хора с увреждания и по този начин е изминала повече от милиард километра в реален пътен трафик. Технологията, която е напълно безопасна поради три взаимно допълващи се контролни чипа, вече е инсталирана в леки автомобили, микробуси и земеделска техника“, разказаха от Шефлер България. „Дори в автомобилния спорт Space Drive доказа своята функционалност, като беше интегрирана в състезателен автомобил Audi R8, модифициран от Paravan. Освен това Space Drive може да се адаптира към различни случаи на употреба в автомобилната индустрия, строителната техника, обществените и специалните превозни средства. При взаимодействие с бордови радари, лидарни или ултразвукови сензорни системи и съответстващ блок за управление Space Drive може да ускорява, спира и управлява превозни средства в трафика при напълно автономен режим“, допълниха от българския офис на немския производител. Schaeffler предоставя на Space Drive „мозъка“, който може да бъде гъвкаво адаптиран. Контролното устройство XTRONIC е разработено от дъщерното дружество на Schaeffler XTRONIC.

Новите технологии носят свобода

„Дори днес автономното оборудване вече се е утвърдило в рутинните процеси на много индустриални сектори. То подобрява безопасността и производителността и ни предоставя възможност да правим нещата, в които хората са по-добри от машините“, заявиха в заключение от Шефлер България.

Източник на снимковия материал: Шефлер България, Schaeffler

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Шефлер България ООД
http://www.schaeffler.bg