Трумпф: Бъдещето на лазерните технологии се очертава светло, обещаващо и магическо

29.12.2020 г.6 мин.

След години опити да достигнат своя връх, лазерите успяха да се докажат като истински феномен в света на инженерството. Днес обаче, те се считат по-скоро за нещо прекалено обикновено. И все пак има още много какво да очакваме от тяхното развитие. Затова заедно със специалистите от Трумпф България решихме да надигнем завесата и да проследим кои са най-вълнуващите и обещаващи тенденции от еволюцията на лазерните технологии в по-близко и далечно бъдеще.

Нови възприятия

„Когато преди няколко години експертите в областта на лазерната техника най-накрая успяха да използват ултракъси лазерни импулси, за да пробият малки, плътно разположени един до друг отвори в ускорена последователност, това бе отчетено като истински пробив. А съвсем скоро се очертава да можем да пробиваме хиляди такива наведнъж“, коментираха за Инженер.bg от Трумпф. „В миналото описвахме процеса като лазерен лъч, който удря материала във фокусната точка, но сега вече експертите предпочитат по-точна дефиниция – лазерна вълна, пораждана в материала, и фокус, който е функция на пространственото разпределение на интензитета. Този нов начин на мислене се нарича вълнова оптика“, добавиха те.

Благодарение на вълновата оптика е възможно лазерните лъчи да се разделят на хиляди части. „В резултат изпълняваме хиляди пъти по-бързи процеси. Следователно задачата в бъдеще ще бъде да формираме, огънем, смачкаме и разтегнем този последователен сноп вълни, да го нарежем на парчета и да го поставим на точното място, където искаме да действа“, обясниха от компанията.

Сензори и мониторинг на процесите

„Първата петоосна машина бе върхът на прецизното инженерство – тя държеше частта под оптиката в правилно положение и точно под правилния ъгъл с микрометрова точност. Но какво следва сега? В бъдеще, когато поставим част в машината, оптичните сензори веднага ще идентифицират вида й, от какъв материал е, положението и точките на заваряване, а лазерът ще направи заваръчните шевове точно на необходимите места. Защото именно сензорите са логичният отговор на редица въпроси, които индустрията си задава в момента“, посочиха от Трумпф България.

Дигитализация и изкуствен интелект

Свързаното производство набра много сериозна инерция през последните години, но дигиталната трансформация на множество фабрики, производствени халета и цехове далеч не е приключила. Наред с нея и изкуственият интелект все по-значимо си проправя път към индустриалната сцена. „Очаква се през следващите няколко години тези електронни „мозъци“ да владеят нови стратегии за лазерна обработка. Те ще могат да усъвършенстват всяка стъпка от процеса, докато дойде момент, в който ще могат сами да поемат програмирането и контрола на свързаните машини“, заявиха от компанията.

Електрически превозни средства

Трансформацията на автомобилната индустрия от двигатели с вътрешно горене към превозни средства с електрическо задвижване създава изобилие от нови приложения – и, разбира се, лазерите правят възможно високоефективното масово производство на новите компоненти.

Първото и най-важното – батерията

„Акумулаторните батерии за електрически автомобили се състоят от няколко слоя тънко медно и алуминиево фолио, изрязани и заварени с лазер. Тези слоеве се покриват с течен електролит, след което батерията се заварява. Заварките трябва напълно да уплътняват батерията, за да минимизират риска от пожар и нараняване“, допълниха от Трумпф България.

Второ – електромоторът

„Обикновено статорите в електрическите двигатели са снабдени с намотка от меден проводник, създаваща въртящо се магнитно поле, което задвижва двигателя. Намотката е изградена от няколко слота с навивки. Краищата на телта от всяка навивка се усукват заедно и се заваряват с помощта на лазер“, отбелязаха от дружеството.

Трето – високоефективните електронни компоненти

„Със захранващи щепсели, трансформатори и токоизправители електромобилите разполагат с цяла гама нова силова електроника. Докато 12-волтов акумулатор е достатъчен за захранване на цялата електроника в превозно средство с ДВГ, електрическите автомобили се нуждаят от 800 V и повече. Това означава, че са необходими изключително здрави връзки“, обясниха специалистите на Трумпф. „Като отличен проводник на топлина и електричество, медта е предпочитаният материал за целта. Но тя може да бъде заварена ефективно само с много специален лазер, а именно зелен лазер – в противен случай възникват твърде много пръски и рискът от късо съединение се увеличава“, добавиха в заключение те.

Източник на снимковия материал: Трумпф България, Trumpf

Тагове: Trumpf, дигитализация, електромобилност, лазерни технологии, Трумпф България

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Трумпф България ЕООД
https://www.trumpf.com/bg_BG