Радмила Стоянова от Керхер: Изборът на най-добрите кандидати не се ограничава само до намиране на човек, който да пасне на нуждите ни

30.09.2024 г.12 мин.

Създадена като семейна компания през 1935 г., Kärcher, със своите доказани решения, корпоративни ценности и устойчиво развитие, бързо се утвърждава като еталон за високо качество и ефективност в областта на почистването по целия свят. Днес групата разполага с повече от 160 дъщерни дружества в 82 страни и осигурява работа на над 16 000 човека в международен мащаб. А повече за развоя на българския филиал, за това какво е да работиш в компания с кауза, за начините, по които привлича и задържа своите най-ценни служители, както и кои биха били най-подходящите попълнения за екипа от професионалисти на фирмата, пред Инженер.bg разказва г-жа Радмила Стоянова, Бизнес партньор Човешки ресурси в Керхер ЕООД.


Каква е „тайната съставка“ на фирмата да привлича и задържа своите най-ценни служители в днешния толкова динамичен пазар на труда?

Привличането при нас е както в любовта – съвсем естествено. Ние сме открити, лоялни и честни, търсим и очакваме взаимност. Сериозни и отговорни сме, но имаме желание и си създаваме също и поводи за отпускане и забавление. За да има двустранно привличане, трябва да споделяме еднакви ценности с кандидатите – това, разбира се, е най-важното.

Динамиката на пазара на труда наистина е огромна в последните години, забелязва се тенденция на по-краткосрочни взаимоотношения между служител и работодател, очаквания за бърз растеж, желание за „career breaks“ и драстични „завои“ в кариерата. Хората са нетърпеливи, искат и търсят промени.

За да отговорим на тези предизвикателства, ние в Керхер не изневеряваме на нашата политика и култура да бъдем коректни, отговорни и лоялни към всеки наш служител, без значение от колко години е с нас в компанията. Следваме глобалната си програма за управление на таланта, която дава възможност на хората с добро представяне и потенциал за развитие да променят пътя и посоката, дори локацията, в рамките както на местното дружество, така и на цялата глобална група. Нашата цел, както споделих преди време в друг разговор с вас, е не просто продажба на нашите почистващи уреди, системи и съоръжения, а заедно да променяме и да правим света по-чист. А това дава смисъл и мотивация на служителите ни – когато знаят, че помагаме, подкрепяме различни социални каузи и сме надежден партньор на всяка индустрия и бизнес, за които чистотата е от значение.

Говорим за работата като лична мисия... 

Ще разкрия и една от нашите „тайни съставки“ в привличането и задържането на нови колеги. Това са нашите настоящи служители. От 2021 г. имаме въведена политика за препоръки, която работи изключително успешно и от тогава до сега в компанията са наети като част от екипа на Керхер България над 25% от служителите ни. Нашите колеги са наши посланици, както и най-добрият барометър – защо кандидатите да изберат Керхер като работодател. Ангажираността и лоялността на хората, които идват благодарение на препоръка, започва още преди първия им работен ден, защото те имат усещането и вярата за нещо добро.

Много важно е обаче да не приемаме хората за даденост, тъй като всичко около нас се променя, променят се и хората. За това нашите мениджъри, които са истински лидери, вдъхновяват и задържат служителите като им осигуряват обективна оценка на потенциала и представянето, включват ги в различни обучителни програми и в различни проекти, които ги развиват и ги промотират на нови позиции.

Какво е да работиш в компания с кауза? Разкажете ни за Вашите социални инициативи, в които изцяло въвличате своя екип.

Както споделих по-рано, ние сме компания, която има цел на своето съществуване, а тази цел дава смисъл на хората. Обичаме да приемаме големи предизвикателства, особено когато става въпрос за опазване на нашето културно наследство. Ето защо глобално сме реализирали многобройни проекти за реставрация и почистване на исторически паметници и сгради от 1980 г. насам. За това време сме провели успешно повече от 190 почистващи акции, като част от програмата ни за културно спонсорство.

Тук в България също можем да споделим за немалко социални инициативи и кампании, които нямаше да бъдат реализирани без участието на хората в Керхер България. Интересно е да обърна внимание, че немалка част от тези проекти са инициирани от нашите колеги.

Бихте ли споделили за по-мащабните от тях?

Да, разбира се, реализирали сме ги в няколко направления:

  • Благотворителност – дарихме машини в община Карлово и с участието на доброволчески екип направихме разчистване на с. Каравелово след наводненията през 2022 г. Ангажираността на служителите ни беше много висока. Част от тях дори отказаха да получат полагащите им се командировъчни и почивни дни компенсация. Направихме акция в помощ на бежанците от Украйна и организирахме набиране на помощи за нуждаещите се към БЧК. И по двете кампании успяхме да направим сериозни материални и финансови дарения.
  • Грижа към природата и развитие на средата – служителите ни споделиха, че искат Керхер да се ангажира с проекти и събития, подкрепящи активния начин на живот и улесняващи достъпа до природните паркове. Затова организирахме събития за поддръжка на екопътека „Невястата“ край Смолян и на туристически маршрути във Витоша. Направихме дарение на наши акумулаторни машини и почистихме няколко хижи. Изградихме иновативни безплатни веломивки за любителите на планинското колоездене на Витоша и Пампорово.
  • Локално развитие на глобалната ни стратегия за опазване на културно-историческото наследство – досега сме почистили пет обекта (паметници на културата) в България. Така, София (паметника в Докторската градина), Пловдив (паметника на Съединението), Бургас (Пантеона в морската градина), Хасково (паметника на Незнайния войн) и Плевен (Земеделската чешма) се наредиха редом до Ню Йорк, Берлин, Рим и Рио де Жанейро, където нашите колеги от други държави изпълняват аналогични проекти с помощта на техниката, технологиите и експертизата на Керхер.

Щастливи сме, че нашите хора се включват в тези проекти и го правят на доброволен принцип, осъзнато и с удоволствие, за което им благодарим!

От своето стъпване на българския пазар, Kärcher не спира да се развива и разраства. За какви позиции най-често търсите хора?

Така е. От 2011 г., когато Керхер България стартира с един служител – нашият управител г-н Мартин Василев, в края на 2016 г. екипът наброява 8 души, а днес вече сме 80 човека. Нашият растеж е устойчив и за това говори нашият процент на текучество, който е един от най-ниските в страната в сегмент Търговия – 6%.

Позициите, за които най-често търсим хора, са свързани с основните процеси на фирмата – търговия и следпродажбено обслужване (сервиз), т.е. там, където динамиката е най-голяма и разрастването на бизнеса изисква подкрепа на екипите. Например, при откриването на само един нов Керхер център – нашите официални търговски обекти, ние се нуждаем от екип от минимум 5 човека. Това са позициите управител на търговски обект, консултанти продажби и сервизни техници. Част от търговската структура са и канал Ритейл, Директни продажби и Дистрибутори, за които търсим търговски представители, мениджъри ключови клиенти и мърчандайзери.

Какво е важно за Вас при избора на подходящия кандидат? Какви трудности обикновено срещате при намирането на точния човек?

Моят над 15-годишен опит в подбора и сферата на човешките ресурси ме е научил, че това никак не е лесно, но за мен е изключително интересно. Обичам да се срещам с различни хора, да разговарям с тях не само за техния досегашен опит и квалификация, но за това какви са техните интереси, свързани с кариерата, какви са техните нужди, очаквания и мотивация.

Работата, свързана с търсене, привличане и избор на най-добрите кандидати, не се ограничава само до това да намерим човека, който да пасне, така да се каже, на нашите нужди. Важно е да преценим дали ние също бихме паснали, дали бихме били подходящи за този кандидат. Тази взаимност дава гаранция за дългосрочност и двустранна удовлетвореност. Понякога най-добрият кандидат не е най-подходящият за компанията. 

Изключително важно е да умеем да слушаме активно, да разберем кариерните интереси и мотивацията на хората за работа. Важно е да можем да анализираме събраната информация, за да бъдем полезни на преките ръководители, които имат най-тежката задача, да си изберат от списъка с кандидати най-подходящия от тях.

Основните трудности, които срещаме, за да открием нашия екипен играч – новият подходящ член за нашия екип, за съжаление, са свързани с външни фактори. Фактори, които са извън възможностите за влияние на специалистите и колегите, които се занимаваме с подбор. Такива най-често са свързани с апатия и незаинтересованост на част от хората на пазара на труда, с липсата на осъзнатост и отговорност.

Но аз съм оптимист и вярвам в хората и в това, че когато има желание, има и начини. Вярвам, че има достатъчно много хора, които имат желание за работа и развитие и че тези хора биха се вписали прекрасно в УАУ екипа на Керхер.

Научете повече за свободните позиции в компанията от микросайта ѝ в Борса.bg ТУК!

Източник на снимковия материал: Керхер

Тагове: HR, Kaercher, кариера, Керхер, почистване

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Керхер ЕООД
https://www.kaercher.com/bg/kerkher-otvtre/kariera.html