Проф. д-р инж. Ивайло Копрев – ректор на МГУ: Знанието е по-силно от всичко – то е миналото, настоящето и бъдещето на всички нас

25.05.2021 г.6 мин.

Нашите учебни планове са направени така, че да са в унисон с тенденциите на световния бизнес.“

С неподправен ентусиазъм продължаваме похода си из света на техническия академичен свят у нас заедно с ректора на Минно-геоложки университет (МГУ) „Св. Иван Рилски“ – проф. д-р инж. Ивайло Копрев. За читателите на Инженер.bg той сподели вижданията си за бъдещето на дигитализацията в образованието и разказа за успешните практики на МГУ. С какво свързва 24 май и откъде черпи вдъхновение за своето академично развитие? Отговори на тези и други въпроси ще научите от разговора ни с проф. д-р инж. Копрев.

Какво послание носи за Вас празникът на 24 май?

Първата ми асоциация е светлина. Светлината на науката, на просвещението. Светлината, съпътстваща откриването на нови хоризонти. Да не забравяме, че знанието е по-силно от всичко – то е миналото, настоящето и бъдещето на всички нас.

Какво Ви мотивира и вдъхновява да се развивате като преподавател в академична среда?

Професията, която упражнявам – минен инженер, е отговорът на Вашия въпрос. Най-голямото ѝ предимство е нейното разнообразие. В нашата работа няма два еднакви дни, което означава, че трябва да сме на много високо ниво. Инженерът следва не само да може да открие проблема, но и да предложи работещи варианти за разрешаването му. Ето защо няма как да бъдеш на високо ниво, ако не четеш, не се развиваш – това е едната страна на въпроса. От другата страна са студентите ни, които след всяка среща стават все по-любознателни, все по-креативни, а задаваните от тях въпроси – все по-комплексни.

А Вие самият какъв бяхте като студент?

Първоначално силно неориентиран. В началото исках да уча радио и телевизия, защото това бях завършил в средното си образование. Смятах, че това е пътят ми на развитие, докато не видях огромните минни машини на една от водещите компании в България. Така всъщност сбъднах детската си мечта – да не спирам да играя с багерчета и камиончета. Е, оказаха се в пъти по-големи багери и камиони, не е детска игра, но радостта и удовлетворението са все същите.

Предстои ли откриването на нови специалности, съвместни партньорства, програми или други проекти в Минно-геоложки университет „Св. Иван Рилски“?

Не, не предстои откриване на нови специалности. Университетът е университет заради своята традиционност и консервативност. Ако се движим по течението на модата, това ще ни обезличи много бързо. Минно-геоложки университет „Св. Иван рилски“ е на близо 70 години и се гордеем с това, което сме. Важното е, че работим ръка за ръка с бизнеса. Нашите учебни планове са направени така, че да удовлетворят неговите нужди и да са в унисон с тенденциите на световния пазар.

Партньорства с останалите университети предстоят, споделени ресурси с тях – също. Това само обогатява нашите знания и възможностите да предаваме знания. Не е нужно, ако колеги от друг университет имат апаратура за 1 милион лева, ние да купим същата. Не е редно, ако наш колега е в топ 2% на учените с най-голям принос в развитието на съвременната науката, да не бъде използван и от другите университети. А ние, бидейки малък университет, имаме двама учени в тези 2% най-добри в света.

Мисия възможна ли е дигитализацията в техническото образование според Вас? В каква посока мислите, че ще се развива то?

Не само е възможна, а и вече е изпълнена мисия. Оттук нататък трябва само да се надгражда. Преди година и половина всички бяхме в една уникална ситуация, в която техническите университети се справиха успешно. Факт е, че инженер не се става чрез обучение в дигитална среда, но за сметка на това ние, в МГУ, имаме достатъчно практики, така че студентите ни да научат всичко това, от което имат нужда.

Не можем да бъдем доволни от образованието, което получихме през тази една година, но мога да дам пример с нашия университет – успяхме да дигитализираме част от учебния материал, да осигурим ресурси, с които преподавателите да водят лекциите и упражненията си дигитално. В рамките на няколко дни изградихме две ултрамодерни дигитални стаи, от които нашите преподаватели да могат да водят своите лекции и да ги записват, така че ние сме готови за предизвикателствата.

Бъдещето е на хибридното обучение, независимо дали има или няма пандемия. Позитивните страни на дигиталното образование са ясни и те ще ни дадат много повече време да се съсредоточим върху науката, писането на нови учебници и съвместните ни проекти с бизнеса.

Източник на снимковия материал: личен архив на проф. д-р инж. Ивайло Копрев, МГУ

Тагове: образование, обучение