Решения на Festo за дигитализиране на производството приложени в действие в автомобилен завод на Scania

18.10.2018 г.9 мин.


С 95% автоматизирани процеси фабриката на Scania в Оскаршхамн, Швеция, е с едно от най-модерните автомобилни производства в света. Освен това заводът осигурява големи възможности за персонализирани изпълнения. На практика от конвейерните линии не слизат две еднакви каросерии за камиони. Това ли всъщност е концепцията Industry 4.0 в действие? „Продуктите на Festo за автоматизация със сигурност имат голям принос за това“, коментираха за Инженер.bg от българския офис на компанията.



От 2016 г. в завода на престижния шведски производител на тежкотоварни камиони Scania 288 роботи сглобяват почти без изключение индивидуални каросерии за камиони съгласно направената поръчка. „Аз съм твърдо убеден, че един елитен продукт трябва да бъде произведен в елитен завод“, категоричен е г-н Марк Холм, ръководител на завода за производство на каросерии на Scania в Оскаршхамн. „Високата степен на автоматизация води до отлично качество, както и до добри работни и ергономични условия за нашите работници“, добави той.

 

Фабрика на бъдещето


Роботите поставят ламаринените части на работните станции и ги заваряват. Всичко, което трябва да направят служителите, е да зареждат станциите и да наблюдават машините. Шведското законодателство за здравословни и безопасни условия на труд е направило невъзможно използването на ръчно заваръчно оборудване. От една страна, заваръчните инструменти са станали твърде тежки и трудни за обслужване, а от друга страна директивите за безопасност при работа изискват минимално разстояние между заваръчния апарат и оператора заради осветяването.

 

Забраната за ръчно заваряване при сглобяването на автомобили е помогнала на Scania в две насоки. „Това означава по-добри процеси и по-добро качество“, обяснява г-н Ларс Кройтнер, ръководител „Производство на каросерии“ в Оскаршхамн. За да се възползва напълно от технологията за автоматизация, Scania създава специален отдел за обучение, в който служителите се научават как да използват роботите и технологиите за автоматизация.

 

Производство с възможности за различни варианти


Всички камиони, които се произвеждат в Scania, тежат повече от 16 t. Компанията си е изградила репутация на производител на специални превозни средства, като например противопожарни автомобили или автомобили за събиране на отпадъци. Само в този пазарен сегмент са възможни стотици хиляди варианти. „За хората може да е изненадващо, но ние предлагаме повече възможности за персонализирани изпълнения на товарни автомобили, отколкото са възможни при производството на леки автомобили“, заявява г-н Еверт Форсберг, инженер по автоматика и електротехника в цеха за пресоване и сглобяване на каросерии в Scania. При производството на леки автомобили всеки тип превозно средство има собствена конвейерна линия. „Ние, от друга страна, сглобяваме всички каросерии, които предлагаме, на една конвейерна линия“, казва Форсберг.

 

Концепцията Industry 4.0 в действие


Фабриката на Scania в Оскаршхамн притежава всички основни характеристики на Industry 4.0 – масово производство на персонализирани автомобили, адаптивност и гъвкавост, благодарение на технологията за управление, възможности за диагностика, както и енергийна ефективност и безопасност. „Създадена е модулна концепция за стандартизация, която засяга всички производствени линии“, допълва Форсберг.


 

Друго предимство обхваща избягване на ненужно натрупване на резервни части. Всички панелни части се захващат от пневматични устройства и след това се заваряват. „Ние избрахме предварително конфигурираните вентилни терминали Festo, тип CPX/VTSA“, коментира специалистът по автоматизация Форсберг. Те имат множество предимства – Ethernet комуникация и уеб интерфейс, диагностика, безопасност, Profinet и енергийна ефективност. Всъщност CPX/VTSA е единственият интерфейс към Profinet, затова не се налага допълнително окабеляване. Вентилният терминал осигурява данни за диагностика чрез платформата за автоматизация CPX и може да се използва за мониторинг като част от системата за прогнозно техническо обслужване: „Това позволява да заменяме системните компоненти, преди да са отказали и да се налага спиране на цели части от системата“, обяснява ръководителят на проекта Кройтнер.

 

Зони с различно налягане


„Голямо впечатление ни направи концепцията за безопасност на вентилния терминал“, разказва Форсберг. CPX дава възможност да се използват зони с различно налягане и да се изпуска налягането, когато се изисква намеса. „Можем да проверим засегнатите части на системата, използвайки мобилни панели. При това не трябва да проверяваме за грешки цялата система, което може да бъде като търсене на игла в купа сено“, пояснява той. Освен това повторното повишаване на налягането само в отделни части на системата е много по-ефективно, отколкото на цялата система. Заваръчните роботи се нуждаят от сгъстен въздух за придвижване на заваръчните пистолети и за затягане на метални листове. Охлаждащата вода предпазва заваряващите системи от прегряване. Festo предлага комплексни решения за подаване на сгъстен въздух и охлаждаща вода за заваряващите агрегати. В Scania тези решения са интегрирани в предпазните екрани за по-лесна работа, включително подготовката на устройствата за сгъстен въздух от серията MS.

 

Надеждно заточване на електродите


Компанията Festo е разработила в съответствие с изискванията на Scania и ABB въртящо се рамо за статичните заваръчни устройства, което подава електродите за заточване след извършване на 150 точкови заварки. Въртящото се рамо осигурява точно позициониране посредством електрически цилиндри Festo DNCE и се задвижва от стъпков двигател EMMS. С това решение Festo намалява времето на цикъла с повече от половината. Причината е, че електродите на заваръчните пистолети се затъпяват и трябва да се заточат след приблизително 150 точкови заварки, така че да гарантират прецизно заваряване. „Заточването на електродите е на същия принцип като подострянето на тъп молив“, обяснява г-н Лийф Линдал, мениджър „Ключови клиенти“ за Scania във Festo. Контролното табло на Festo за заточване на електроди е базирано на контролери CMMS и CPX, които комуникират през Profinet с контролерите на двигателя и с контролера от по-високо ниво на робота. „Безопасността също се е увеличила, тъй като операторите на инсталации вече не трябва да влизат в работните клетки след заточване, за да нагласят електродите в правилната позиция за точковите заварки“, добавя г-н Линдал.


 

Съвършенство дори при серии от 1 брой


Scania постави в Оскаршхамн началото на нова ера в производството на автомобили. С почти напълно автоматизирано производство, което осигурява в същото време огромна гъвкавост до модели от само 1 брой, фабриката вече е поела по пътя към Industry 4.0. Заводът в Оскаршхамн създаде прецедент и Scania ще изгради подобни поточни линии в завода си в Сао Пауло, Бразилия“, заявиха в заключение от Фесто ЕООД.

 

Повече информация за Фесто ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите й планове за развитие от ТУК!

 

Източник на снимковия материал: Festo, Фесто ЕООД

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Фесто ЕООД
www.festo.bg