Human Matrix: Да решават уравнения с много неизвестни – това правят средните мениджъри в производството. Но как да ги насърчим?
01.04.2024 г.6 мин.
„Как се нарича комплексът от механизми, които предават мощност и въртящ момент от вала на двигателя към задвижващите колела на автомобила? Ако в рамките на 3 секунди успяхте да дадете верен отговор – поздравления и продължете да четете, ако не сте успели – нарича се трансмисия и също продължете… Къде точно се намира трансмисията в автомобила, да си признаем не всеки знае, но къде се намира тя в завода всички знаем – между чука и наковалнята. Точно там, където решенията на висшия мениджмънт трябва да се реализират в конкретни цифри всеки месец, всяка смяна и всеки час, така че клиентът да е доволен и да получи навреме своята поръчка. Да, това, разбира се, е средният мениджмънт в производството – командосите, които се налага да решават едновременно по няколко уравнения с много неизвестни“. Ето така стартира нашата нова съвместна рубрика с индустриалните психолози от иновативната българска компания Human Matrix, която помага на производствата да извършат своите навременни доставки до клиента чрез умно управление на хората.
Тенденцията в последните години сочи – прекъснати вериги за доставка, неритмични флуктуации в обема поръчки, доставчици с нестабилно качество, липса на кадри. Реалността днес – ситуацията в Аденския залив, флуктуации в потреблението, предизвикателства... „Клиентът става все по-придирчив. Ако преди недоволство предизвикваха проблемни партиди, сега оплаквания се повдигат дори за няколко бройки с почти невъзможни за измерване отклонения. И пак липса на кадри, трудности с интегрирането на работници от трети страни, замразяване на разходи, а вече не толкова рядко и наложително оптимизиране на броя на директните служители. Също автоматизацията и въвеждането на технологии, които изискват време и ни забавят преди да можем да ускорим процесите. Утре – никой не знае какво ще се случи, почти невъзможно е да се направи предварително планиране, а и масово в производствата навлиза поколението Z, което изисква по-различно управление“, коментира за Инженер.bg Ирен Стефанова, ръководител „Програми за лидерско развитие“ в Human Matrix.
Как да подкрепим този взвод от командоси – средните мениджъри? От какво най-вече имат нужда те и какво би им се искало?
През 2023 г. McKinsey прави проучване, обхващащо 709 мениджъри от средно ниво в производство, на които им е зададен въпросът: „Как бихте искали да бъдете възнаграден за работата си?“. В резултат, 30% от респондентите отсичат категорично „Свободата да взимам решения“. На второ място – с 29%, макар и да звучи изненадващо и парадоксално, но само на първо четене и само за неопитни лидери, е класиран отговорът „Искам да нося по-голяма отговорност“ (по-широк обхват на правомощията). „Това, за което си мислите, заема четвъртото място с 27%, а най-малко посочван – едва 4%, е отговорът „Преживявания“, например билети за събития, карта за спорт и т.н.“, разказа г-жа Стефанова.
Ключови фактори, свързани със свободата на взимане на решения и поемането на повече отговорност, оказващи най-голям ефект върху преживяваното чувство за автономност, са:
А. Достъп до информация;
Б. Възможност за предлагане на цялостни комплексни решения;
В. Получаване на подкрепа в процеса на реализация на решенията.
А ето какво показват добрите практики на Human Matrix и кои са трите ефективни стъпки за изпълнение на фактор А:
- Повишен обем на достъпната информация
„Не е достатъчно на средните мениджъри да им се даде само финалът на информационната верига, а информация за по-голямата картина и по-ранните стъпки, довели до ситуацията, в която искаме решение от конкретния ръководител или служител“, категорични са от компанията.
- Ускорен процес на постъпване на информацията
Това е т.нар. ВИП правило: Веднага Информирай при Промяна.
- Насърчаване на проактивно търсене на информация
„Поощряваме на всички нива послания от типа: „Вдигни ръка и питай“, „Не можеш да знаеш всичко, но трябва да знаеш кой го знае“, „Няма грешни въпроси, има закъснели“, подчерта г-жа Стефанова. „Разкажете ни Вашата добра практика за насърчаване достъпа до информация и ние ще я включим в конкурса Практика на месеца“, допълни още тя.
В следващи материали на Инженер.bg очаквайте поредица от публикации и интервюта с производственици, в които заедно с Ирен Стефанова от Human Matrix ще дискутираме добрите практики в България за подпомагане работата на мениджърите от средно управленско ниво.
Източник на снимковия материал: Human Matrix, canva.com