Нуждаете се от ефективна система за управление на склад и логистика? Вижте четири важни съвета от STAMH

09.12.2020 г.7 мин.

Настоящата ситуация силно ускори темповете, с които предприятията се модернизират и променят. Дигитализацията на всички процеси и въвеждането на иновативен и мощен WMS (Warehouse Management Software, или Система за управление на склад и логистика) е ключова и вече не е химера от бъдещето, а необходимост, която води до конкурентоспособност. „Много преди имплементацията, компанията трябва да разбере кои са важните за нея характеристики на WMS софтуера, да подбере най-правилния подизпълнител и да състави ясен план за внедряване“, коментираха за Инженер.bg от фирма STAMH. В помощ на фирмите, които искат да внедрят WMS, утвърдената българска компания ще Ви предостави четири важни съвета за оптимален подбор на правилен софтуер и партньор за внедряване. Вижте какви са те.

Съвет 1: Вътрешна подготовка за избор

Една от най-важните първоначални стъпки е сформирането на проектен екип. За подбора на правилното WMS решение е необходимо да се състави Cross Functional Team. В него трябва да се включат професионалисти с дигитално мислене от отделите по финанси, продажби, производство, IT и разбира се – от склада.

Често срещана грешка е да се пристъпва към автоматизиране чрез WMS на процеси, които са лошо организирани. Затова една от задачите на проектния екип е да направи анализ на процесите в склада, въз основа на който може да се оптимизира работата на екипите в него.

„Изборът за преминаване към операции, изискващи по-малко човешки ресурс за сметка на хардуерни и софтуерни решения – автоматизация и роботизация, влияе пряко върху всички останали процеси във фирмата. Затова е препоръчително да се направи прогноза за развитието на фирмата, за да не се окаже, че след време избраният софтуер не може да посрещне разрастването на дейността на компанията“, обясниха от STAMH.

Съвет 2: Изберете важните за вашия бизнес характеристики на WMS софтуера

След като ръководството даде зелена светлина на проекта, екипът трябва да определи основните характеристики на търсения WMS. На първо място е необходимо той да бъде достъпен. Експортирането на данни в него следва да бъде лесно и удобно за потребителите му и интерфейсът да бъде удобен за работа в реално време. Освен това, необходимо е програмата да е съвместима с общоприетите стандарти.

„В зависимост от дейността на дадената фирма се прибавят и различни специфични функционалности на софтуера, свързани с изискванията към определен вид стоки. Голям плюс е системата сама да дава предложения за пренареждане на склада с цел оптимизация на пространството и да избира различни модели за пикиране според състава на поръчката“, поясниха още от STAMH.

Препоръчително е търсеният WMS да е от модулен тип и да има възможност за допълнително разширяване и е почти задължително софтуерът да може да се интегрира с други системи – ERP, CRM, TMS, BI и др. Не трябва да се пропуска и възможността за интеграция със системи за автоматизация и роботизация и технологии за пикинг (гласови системи, RFID, pick to light, put to light и т.н.). Те са нужни при преминаване от процеси в склада, предимно зависещи от човешкия фактор, към управление чрез хардуерни и софтуерни решения.

Съвет 3: Не подценявайте важни аспекти при избор на изпълнител

След като е уточнено какви функционалности е необходимо да има търсеният софтуер, може да се пристъпи към избора на изпълнител. На първо място, търсената фирма интегратор, следва да притежава значителен професионален опит. Наличието на опитни професионалисти в изграждането и управлението на складови процеси е сериозно предимство.

От много голямо значение е дали предлаганият от нея продукт има силно присъствие на пазара. Софтуерни продукти се появяват постоянно, но често се случва те да преустановят своето съществуване, а оттам и поддръжката им да отпадне. Продължителността на живот на продукта на пазара е важен показател за поддържаното ниво и актуалността спрямо нуждите на клиентите.

„Добре е екипът да се информира и какви са допълнителните разходи за активиране на нови функционалности в бъдеще, а не да се задоволява само с оценка на оферираните параметри. Естествено, както при всяка сделка и тук е важно да се обърне специално внимание на наличните ресурси за изпълнение на проекта. Все пак, всяка компания слага определени граници на сумите, които може да похарчи за софтуер“, посочиха от STAMH.

Както всеки продукт, който ще се ползва дългосрочно, софтуерът се нуждае от навременна техническа поддръжка. Затова трябва да се обърне сериозно внимание на предоставяната от интегратора техническа поддръжка. Необходимо е тя да гарантира минимум отстраняване на грешки в стандартната версия, да бъдат достъпни нови версии, както и консултации относно използването.

Съвет 4: Изградете детайлен план за внедряване

Първата стъпка при изработване на план за внедряване е да изберете подходящото време. Желателно е това да е период от годината, през който бизнесът на дадената фирма е със слаба активност. След това е важно да се очертаят реалистични срокове и да се поставят ясни задачи.

„Добре е още в началото да се разработи програма за обучение на служителите и тя да започне навреме. Не се препоръчва извършването на модификации преди да е завършен базовият модел. По-добре екстрите, които се появяват в движение, да се отложат за по-нататък, за да не нарушат основните процеси“, поясниха от доказаната българска компания.

„Естествено, постоянно трябва да се наблюдава процесът на внедряване и да се вземат навременни мерки за корекции. При наличие на стар софтуер може да се предвиди известен период на паралелна работа на двете програми. Това е повече за преодоляване на страховете от новата система, а не за неин коректив“, допълниха в заключение от компанията.

Източник на снимковия материал: STAMH (Стам)

Тагове: STAMH Group, логистика, складови системи, Стам Лтд

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Стам Лтд ООД
http://stamh.com/bg/