Задвижване на Schaeffler върти с равномерност двутонната камера на GTC – един от най-големите телескопи в света

03.08.2020 г.7 мин.

   


Днес в орбита около Земята се въртят много спътници и Международната космическа станция, към планетите от Слънчевата система се изпращат изследователски сонди, но един от основните инструменти за проучване на Космоса си остават, както и преди, наземните телескопи. Високоефективните оптични уреди играят важна роля в работата на астрономи и астрофизици. „Schaeffler достави двигател с директно задвижване за ротационното движение на огледалото на един от най-големите телескопи в света, намиращ се в Ла Палма, Канарските острови. По този начин ние, хората, можем да наблюдаваме дори най-отдалечените галактики“, разказаха за Инженер.bg от Шефлер България.

 

 

 

Да наблюдаваш звездното небе в цялата му прелест


Когато гледате към звездите и планетите, черните дупки и други далечни небесни обекти, първото нещо, което трябва да направите, е да намерите висока точка за наблюдение. Никъде другаде в Европа нощното небе не е толкова тъмно и ясно, колкото, ако го гледате от Роке де лос Мучачос на остров Ла Палма, Канарските острови. Този връх се намира на почти 2500 m височина и предлага на учените уникални условия за наблюдение на звездите благодарение на изключително ниските нива на замърсяване на въздуха на този атлантически остров.


На това отдалечено място се намират десетина обсерватории, които предоставят на астрономи и астрофизици от различни държави отлични условия за наблюдение, каквито не съществяват почти никъде другаде по света. От всички тези обсерватории една е особено отличителна – това е Големият телескоп на Канарските острови (б.ред. Gran Telescopio de Canarias, или GTC). Със своите 36 отражателни сегмента и еквивалентен диаметър от 10.4 m сребърната стоманена конструкция е един от най-големи рефлекторни телескопи в света. GTC беше открит през 2009 г., като стойността му е около 80 милиона евро, а теглото – 300 t. За този период с него вече са открити повече от 2000 планети и далечни галактики.

 

 

 

Висока точност и прецизно движение


Гигантските телескопи от рода на GTC работят с изключително висока прецизност. Работата на учените, които наблюдават звездите през нощта и често в ранните утрешни часове, зависи от дългите периоди на експозиция. Това означава, че телескопът трябва да може да се движи с точност от порядъка на милиметри – изключително предизвикателство, особено като се има предвид огромното тегло на конструкцията.


Проектът не е първата подобна задача за Schaeffler. През 2015 г. компанията доказа своя опит и компетентност, като достави моментен двигател за станцията за спътниково наблюдение в Чанчун, Китай, която е част от Националните астрономически обсерватории към Китайската академия на науките.


Ролята на експертния опит на направление „Индустриални задвижващи механизми“ на Schaeffler


За успеха на проекта в Ла Палма принос има и Schaeffler със своите експертни инженерни познания в областта на индустриалните задвижвания. Компанията участва в разработването на ротатор за една от станциите за фокусиране на GTC, известна като Cassegrain Focal Station (CG-Set). Конструирането на този нов CG комплект е възложена на испанската компания IDOM, предоставяща инженерни и архитектурни услуги. Поради своето дългогодишно успешно сътрудничество с Schaeffler в рамките на различни проекти, IDOM взема решение да включи Schaeffler в разработването на задвижването на ротатора.


„Ротаторът е важен високопрецизен механизъм в конструкцията на телескопа, който контролира фокусната система за проследяване и бързо позициониране. Той върти двутонната камера с изключителна равномерност по време на цялото наблюдение, за да гарантира перфектното ѝ подравняване спрямо небето във всеки един момент от наблюдателния сеанс. В този конкретен случай специалното решение за задвижване на Schaeffler не само трябва да гарантира способността на системата да позиционира точно камерата и да регулира скоростта ѝ, но също така да осигури компактен и лек дизайн на ротатора“, поясниха от Шефлер България.

 

 

Предимства на иновативното решение на Schaeffler


Решението за задвижване, използвано от Schaeffler, включва т.нар. сегментиран моментен двигател RMF – подобен на типа, показан на изображението. Този тип двигател с директно задвижване се характеризира с много динамично, но и изключително плавно движение, осигуряващо висока степен на енергийна ефективност. „Подобна конструкция намалява разходите за транспорт и монтаж. В случай на обслужване не е необходимо да се подменя целият двигател, а само засегнатият сегмент. Особеното при този двигател, чийто диаметър превишава 2 m, е, че е разработен и произведен на базата на доказаната концепция за задвижване на шлифоващи машини, но адаптиран за телескопа“, допълниха от Шефлер България.

 

 

„Проектът за този телескоп демонстрира обширния технологичен опит и иновационен потенциал на Schaeffler. С нашето нетрадиционно решение за задвижване ние бяхме част от проект, който ще позволи на човечеството да изследва Космоса с максимална прецизност и по този начин да подкрепи иновативните международни изследвания. В същото време нашият продукт осигурява убедително ниво на добавена стойност за клиента, що се отнася до производителност, консумация на енергия и оптимална поддръжка на системата“, коментираха от немския технологичен лидер.


Повече информация за Шефлер България ООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!


Източник на снимковия материал: Шефлер България, Schaeffler, gtc.iac.es

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Шефлер България ООД
http://www.schaeffler.bg