Феникс Коучинг: Как да поддържаме вътрешна мотивация в условията на глобална пандемия?

26.04.2020 г.7 мин.

Започнахте ли новата година с планове за нови проекти и партньорства, пътувания, кариера и други смели начинания? А как изглеждат те към днешна дата? Нереалистични? Избледнели? Ситуацията с глобалното разпространение на коронавируса ни постави пред неочаквани обстоятелства и вероятно повечето от нас изпитват безпокойство, страх от неизвестното, умора и липса на мотивация. Ако и Вие се чувствате така – добрата новина е, че това е напълно нормално. А какво да очакваме от себе си и как да контролираме по-добре разтърсеното ни ежедневие, пред Инженер.bg разкриха експертите от Феникс Коучинг.



„Днес ни се налага да се грижим за домакинството, да играем и учим с децата, докато едновременно с това работим дистанционно с часове пред компютъра. Други, за съжаление, загубиха работните си места. Всичко това ни прави несигурни, тревожни, немотивирани. И колкото и забавни видеа да постваме в социалните мрежи, колкото и онлайн платформи за учене да ползваме, колкото и разговори с приятели и интересни срещи в Zoom да провеждаме, не се чувстваме по-добре“, разказват своите наблюдения от Феникс Коучинг.


Но как да се освободим от стреса и страха?


„За целта е нужно да се потопим по-дълбоко в познанието за вътрешната ни мотивация. Истината е, че по всяко време и навсякъде човек може да бъде мотивиран и да се грижи за нуждите си от по-високо ниво като усъвършенстване, развитие, самочувствие“, заявяват специалистите. Според думите им мотивацията е психологически процес, в който се ангажираме да си набавим информация за трудността на дадена задача, възможните ползи, предишния опит, и след това решаваме дали да преследваме една цел или не. В теорията за самоопределянето (Ryan,R.M.& Deci,E.L.) това е непрекъснато продължаващ процес, в който се различават автономна или контролирана мотивация.


Автономната мотивация е онази, която се задвижва от „вътрешни“ фактори и се характеризира с удовлетворяване на собствените ни потребности и нужди и с удоволствието, с което го правим. Свързана е пряко с нашата идентичност, ценности и цели. Повечето хобита и занимания в свободното време се основават на тази мотивация. Правим го, защото ни харесва, а не защото трябва.


Когато нашето поведение се ръководи от външен натиск – ситуации, хора, обстоятелста, попадаме в областта на контролираната, „външната“ мотивация.


„Всеки сам може да открие, че по-добрите мотиватори са онези наши вътрешни преживявания, нагласи, ценности, които ни дават силата да се изправим лице в лице пред предизвикателствата и да вземаме правилните решения“, посочват коучовете.



Как да култивираме вътрешната си мотивация?


Вътрешната мотивация е свързана с най-малко три основни психологически потребности:

 - Компетентност: усещането, че сте ефективни в това, което правите, или овладявате нова дейност или умение, което е достатъчно предизвикателно (не твърде лесно и не твърде трудно);

 - Автономност: усещането, че Вашето поведение е автентично и самоуправлявано, не се влияе от вътрешен конфликт или външен натиск;

 - Свързаност: чувство за взаимосвъраност и принадлежност, усещане, че сте подкрепяни във Вашите начинания.


Важно е да отбележим, че във времена на неблагополучие – каквито са условията на глобална пандемия, стресът, тревожността и социалната изолация в могат да подкопаят тези наши основни нужди.


„Ако искате да възстановите отново мотивацията си, поставете стреса и тревожността под контрол. Започнете със самочувствие. Признайте, че това са необичайни времена и може да не сте толкова продуктивни или структурирани, колкото сте обикновено. Битката за постигане на Вашата цел е възможност да развиете нови способности и умения, а не сигнал за неспособност или предстоящ провал“, съветват дамите от Феникс Коучинг.


Ето и техните конкретни съвети:


1. Поставете преграда пред стресорите, идващи от външната среда: например медийното отразяване на обстановката в света и в страната. Само веднъж дневно се информирайте за новините. Пазете се от капана на Facebook, Instagram и другите социални мрежи;

2. Експериментирайте: Този нов „социален пейзаж“ за това как работите, как играете, комуникирате, тренирате и учите, дава възможност да експериментирате как се справяте с Вашия дневен списък със задачи. Това е шанс да обмислите как прекарвате времето си и да търсите възможностите на средата, в която сте;

3. След като преосмислите ситуацията в съзнанието си, съсредоточете се върху нещата, които печелите, а не които губите.

 

4. Ако искате да запазите рутината, тогава структурирайте деня си по същия начин, както бихте направили при пътуване до офиса. Планирайте време за работа, свободно време и физическа активност. Поставяйте оптимални предизвикателства, вместо да се опитвате да се справите с всичко наведнъж – това ще Ви помогне да повишите чувството за компетентност.


Дори елементарна физическа активност от 30 минути на ден може да Ви помогне за борбата със стреса, тревожността, депресията и да Ви даде усещането за полезно извършено действие. Ако пък социалният аспект на посещението на фитнес е това, което Ви липсва, потърсете класове, които се предават на живо онлайн или направете свой фитнес с приятели.


„Има възможности да останем свързани дори в днешните обстоятелства, просто трябва да ги търсим и да бъдем креативни“, призоваха от Феникс Коучинг.


При нужда от подкрепа можете да се свържете с Феникс Коучинг през сайта на организацията: http://www.phoenixcoaching.eu/ или на телефонен номер: 0895588545.

 

Източник на снимковия материал: pixabay.com