Радослава Радева от АББ България: „Винаги търся решения, които ще се отразят благотворно на мотивацията на колегите и клиентите“

24.03.2021 г.8 мин.

Личностните и лидерските качества винаги могат да се подобряват, но мисля че са нещо, което носим вътре в нас“

ABB е световен лидер в развоя и производството на решения за дигитална трансформация на индустрията, електромобилност и интелигентно управление на сградни инсталации. Отговорната задача да продължи линията за утвърждаване на водещите пазарни позиции на компанията у нас пое една дама, която умело прилага лидерските си качества в 20-годишния си професионален опит в бранша. Имаме удоволствието да Ви представим г-жа Радослава Радева, която от началото на годината заема позицията мениджър „Продажби и маркетинг“ в АББ България. Кои са основните качества, които трябва да притежава всеки лидер, какви принципи следва в своята работа и кои са източниците ѝ на вдъхновение, вижте в интервюто, което тя даде специално за читателите на Инженер.bg.

Госпожо Радева, Вие се присъединихте към АББ България през 2019 г. Какво Ви привлече в компанията, за да се решите на тази стъпка?

АBB е устойчива технологична и бързоразвиваща се компания. Носител е и на приза за най-добър работодател у нас за 2018 г. Всичко това я прави желано място за работа за много професионалисти в бранша. Що се касае до моето постъпване – тъй като идвам от подобна компания, съизмерима в много отношения с ABB, по-скоро ме привлече възможността за професионално развитие.

От началото на тази година сте мениджър „Продажби и маркетинг“. Кои са събитията и факторите в личен и професионален план, които Ви помогнаха да развиете своите лидерски качества? Какво според Вас трябва да носи човек в себе си, за да може да застане начело на екип – и това учи ли се или има хора, за които можем да кажем, че са родени лидери?

За подобна позиция са нужни подходящо образование, опит и личностни качества. При мен явно се получи подходящата комбинация от трите. След магистратурата ми по Международни икономически отношения, завърших MBA (бел.ред. магистратура по бизнес администрация). Освен това имам натрупан 20-годишен опит точно в този бранш – познавам пазара, клиентите, технологиите, тенденциите, както и структурата на големите компании.

По отношение на личностните и лидерските качества – винаги могат да се подобряват, но мисля че са нещо, което носим вътре в нас. Поглеждайки към себе си, дори преди да започна професионалния си път, си давам сметка, че съм притежавала голяма част от нужните за един лидер качества – добри организационни умения, перфекционизъм, целеустременост, грижа за хората около мен, коректност, позитивизъм, балансираност и добри комуникационни умения.

В настоящата Ви дейност какво Ви помага повече – креативността и нестандартните идеи или следването на утъпкани пътеки? Откъде черпите вдъхновение за своите идеи и за подходите, които реализирате в дейността си?

За момента, тъй като съм все още отскоро на позицията, предпочитам да следвам утъпканите пътеки и да не правя сериозни промени. Водя се от правилото, че колкото по-високо е човек в една структура, толкова по-внимателни и плавни следва да са промените.

Разбира се, когато се налага, взимам и нестандартни решения. Вдъхновението ми са хората – екипът ни и клиентите ни. Винаги се съобразявам с тях и търся решения, които ще се отразят благотворно на мотивацията на колегите ми или на клиентите и отношенията ни с тях.

Настоящата обстановка, свързана с коронавируса, промени ли очакванията на клиентите и партньорите, с които работите? А маркетинговата стратегия на АББ България?

Не мисля, че очакванията на клиентите ни са се променили особено. Извънредната обстановка възпрепятства личния контакт, затова правим повече онлайн събития. Организирахме няколко уебинара, които се радваха на сериозен интерес, и подготвяме още няколко през следващите месеци. Разбира се, с нетърпение очакваме момента, в който ще можем отново да правим реални събития. Бизнесът се основава на отношения, а те се поддържат най-лесно „очи в очи“.

Наблюдавате ли повишено търсене на дигитални решения за индустрията и какви очаквате да са тенденциите в тази посока през следващите години у нас?

Тенденцията към дигитализация присъства във всички области на днешния свят и индустрията не прави изключение. За да бъде в крак с тренда, АBB разработва все повече продукти с цифрова комуникация и софтуерни решения, които позволяват прецизен мониторинг и управление на енергията, превантивна поддръжка на електроапаратурата и интелигентно управление на сградните функции. Всичко това вече е неизменна част от изискванията на модерните индустриални предприятия.

Електромобилността е важна част от дейността на ABB. Какви са прогнозите Ви за развитие на този сектор в България, а и в световен мащаб?

Компанията ни беше призната за глобален лидер в електрическата мобилност през 2019 г. Радвам се, че и в България заемаме лидерската позиция. Създадохме партньорства с водещи оператори в бранша и вече имаме монтирани повече от 75 DC бързи зарядни станции и стотици AC зарядни станции. Така активно допринасяме за развитието на зарядната инфраструктура за електромобили, без която вече трудно можем да си представим инфраструктурата на бъдещето.

Електромобилността е предпоставка за намаляване емисиите на CO2 и за екологичното равновесие на планетата ни като цяло, поради което е приоритет за всички индустрии, и затова очаквам трендът в тази посока да е устойчив.

Какви са целите Ви на новата позиция? Какво си пожелавате да се случи на Вас и на компанията в бъдеще?

Приоритетите ми са няколко. На първо място – да оптимизирам партньорската ни мрежа, тъй като тя е предпоставка за доброто присъствие на пазара. На второ – да достигнем с продуктите и решенията си до повече крайни клиенти в различните сегменти – индустрия, сгради, инфраструктура, а също така и до всеки дом, тъй като в портфолиото на ABB се включват и продукти, насочени към по-широка аудитория като АС зарядни станции, монофазни UPS, системи за умен дом, дизайнерски серии ключове и контакти и др. За да се случи това, ще поставим фокус върху маркетинг инструментариума, с който да увеличим разпознаваемостта на марката ни.

На последно място, но не и по важност, e третият ми приоритет да спомогна за мотивацията и сплотяването на екипа ни и да подобря ефективността на работата. Пожелавам си като компания да вървим успешно към постигането на тези цели, а лично на мен си пожелавам, въпреки по-високата позиция, да остана все така близо до колегите и клиентите ни.

Източник на снимковия материал: АББ България, личен архив на Радослава Радева

Тагове: ABB, АББ България, дигитализация, електромобилност, маркетинг

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

АББ България ЕООД
www.abb.bg