Инж. Стоева за 70-годишнината на ПГ по телекомуникации: Съвременните учители трябва да учат на критично мислене
03.04.2025 г.14 мин.
„Силно вярвам в максимата, че планетата ни се озарява от Слънцето, а човек от знанието“, коментира инж. Стоева.
Седем десетилетия – време, в което една идея се превръща в традиция, а традицията – в основа за бъдещето. През 2025 г. Професионалната гимназия по телекомуникации в София отбелязва 70 години на иновации, развитие и изграждане на висококвалифицирани специалисти в сферата на телекомуникациите и информационните технологии. От скромното си начало през 1953 г., когато обучава първите телефонни и радиомонтьори, до днешния ден, когато възпитаниците ѝ се реализират в най-големите технологични компании у нас и по света, в гимназията се стремят да бъдат „в крак“ с времето. По повод годишнината Инженер.bg разговаря със зам.-директора на гимназията, г-жа Валентина Стоева, която ни разказа за пътя, който училището е извървяло, за предизвикателствата и успехите, както и за визията му за следващите десетилетия. Какво прави гимназията толкова специална? Как успява да балансира между традицията и модерните технологии? И какви възможности създава пред своите ученици? Нека разберем заедно.
Здравейте, г-жо Стоева! През 2025 г. ПГ по телекомуникации – гр. София отбелязва важна годишнина. Разкажете ни накратко за развитието на гимназията през годините.
Професионалната гимназия по телекомуникации в София има дълга и богата история, Основана преди 70 години, тя започва като учебно заведение, подготвящо кадри за телекомуникационния сектор, който тепърва започва да се развива в България. С Постановление на Министерския съвет №626 е поставено началото на откритото през 1953/1954 учебна година Промишлено училище. То подготвя квалифицирани работници – телефонни, телеграфни и радиомонтьори, телеграфисти-морзисти и радиооператори.
На 13 април 1970 г. тогавашното Министерство на образованието и науката го преименува в Техникум по съобщения с прием след завършено средно образование по специалностите „Съобщителна техника“ и „Радио и телевизионна техника“.
Следващият период от 1970 г. до 1988 г. е свързан с прерастване на училището в Техникум по съобщения с обучение след средно образование, а през 1988 г. е отворена нова страница в историята му с приема на ученици след VII клас по специалността „Съобщителна техника“. От 7 април 2003 г. техникумът вече се нарича Професионална гимназия по телекомуникации.
През 70-годишната си история училището участва в различни проекти на програма ФАР, въвежда нов модулен метод на обучение по професия „Телекомуникационен техник“, задължително обучение по информатика, разширено чуждоезиково обучение и успява да съчетае по уникален начин традициите в образованието със съвременните технологии на обучение. Безспорна заслуга за неговото качество имат висококвалифицираните преподаватели, част от които са автори на учебници и носители на професионални отличия.
През годините телекомуникационните технологии рязко се променят. Вероятно това води и до изменения в учебните планове.
През годините гимназията непрекъснато се адаптира към технологичните промени и нуждите на индустрията. В началото обучението е било насочено основно към аналоговите комуникации, но с навлизането на цифровите технологии учебните програми са актуализирани, за да отговарят на съвременните изисквания. Днес ПГ по телекомуникации е водещо училище в сферата на информационните и комуникационните технологии. Предлага модерни специалности, като компютърни мрежи, приложно програмиране и икономическа информатика. Разполагаме със съвременни компютърни кабинети и поддържаме партньорства с водещи компании в сектора, което дава на учениците ни възможност за практически опит и реализация още по време на обучението.
През тези 70 години сме изградили репутация на училище, което подготвя висококвалифицирани специалисти, а нашите възпитаници успешно се реализират в страната и чужбина. Юбилеят ни е повод за равносметка, но и за амбициозни планове за бъдещето!
Какви са Вашите наблюдения върху учениците през годините – какви са интересите и целите на децата днес?
Развиваме в учениците способността да се изразяват автентично и уверено, а не просто да повтарят чужди идеи. Насърчаваме ги да изразяват истинския си интерес и ентусиазъм, като пишат и говорят по теми, които ги вълнуват лично. Даваме им възможност да изразяват своите мисли, идеи и гледни точки, вместо просто да възпроизвеждат това, което учителите искат да чуят. Ценим разнообразието от перспективи и начини на комуникация. Насърчаваме индивидуалността и личния стил в изразяването.
Организираме обучението така, че да стимулираме и използваме естественото любопитство на учениците като основна мотивация за учене. Даваме им възможност да следват собствените си интереси и да изследват теми, които ги вълнуват. Насърчаваме ги да експериментират, да рискуват и да се учат от грешките си. Включваме творчески задачи, които позволяват на учениците да използват въображението си и да представят идеите си по нестандартни начини. Като пример за това ще дам един нестандартен урок по физика, който бе във формат Escape Room. Предоставяме възможности учениците да работят по проекти с практическа стойност, които отговарят на реални нужди. Формираме у тях и нагласа за активно гражданско участие и социална отговорност.
Планирате ли специални инициативи, с които да отбележите празника?
Дипломите на отличниците на 70-ия випуск ще връчим на официална церемония с много гости, някои от които са известни бивши наши възпитаници – като председателя на Столичния общински съвет, участник в последната експедиция на Антарктида и други официални гости и партньори.
Освен това тази Коледа благотворителният базар бе под мотото „Да помогнем на Никол да има нормално детство“. Направихме и мартеници благотворително.
Спечелените призови места през тази учебна година са посветени на годишнината от създаването на гимназията. Училището ни се прослави с почетна награда от престижния конкурс за млади преводачи, организиран от Европейския парламент, в резултат на което 20 ученици с 3 учители ще посетят заседание на ЕП в Евроскола в Брюксел.
Планираме и „Алумни срещи“ – ще поканим бивши ученици, за да споделят своя опит и кариерен път, като така вдъхновят сегашните ни възпитаници.
„Технологични демонстрации и работилници“ е още една наша инициатива. Планираме специални демонстрации на нови технологии, организирани от наши ученици и партньорски компании по време на седмица на отворените врати. Ще има и практически работилници в областта на телекомуникациите, киберсигурността и софтуерните технологии.
Подготвяме исторически филм, който ще представи развитието на гимназията през годините – от първите ѝ стъпки до днес. По случай годишнината вече имаме собствен уебсайт, Instagram страница, Linkedin профил.
Годишнината е не само повод за празнуване, но и за поглед към бъдещето. Вярваме, че тези инициативи ще засилят чувството за общност сред нашите ученици и ще подчертаят ролята на ПГ по телекомуникации като водещо учебно заведение в сферата на технологиите.
Разкажете ни за партньорствата на гимназията с бизнеса – кои са компаниите, които подпомагат дейността Ви, как го правят, от какво имате нужда в образователния процес?
Професионална гимназия по телекомуникации разполага с широка мрежа от партньорства с фирми от браншовата сфера и с университети, които обучават студенти в областта на професиите, свързани с нашата гимназия. Партньорството ни с ХТМУ включва ежегодно участие в Национална конференция за ученици, студенти и докторанти “Информационни технологии и автоматика”. Гордеем се със спечелените от нас призови места с разработки и публикуване на доклади в научни издания на Университета на български и на английски език.
Технически университет – София ни кани в лабораториите и учебните си зали на специално подготвени за нас упражнения в областта на професии, които са общи за училището и университета. Така учениците се докосват до научни и иновативни експерименти, по които работят докторанти и асистенти.
EPAM – глобален лидер в разработването на софтуер, дигитални платформи и услуги обучи наши ученици в рамките на 400 часа на конкретно работно място във фирмата. В STEAM центъра Dream Space, създаден от Майкрософт България, и с подкрепата на Телелинк Бизнес Сървисис, нашите ученици и учители имат вълнуващи възможности за решаване на глобални проблеми. С помощта на дигиталните технологии на Майкрософт и STEAM инструменти учениците тестват създадените решения в реално време. Работят върху своите компетентности и изключително важните социално-емоционални умения като емпатия, креативност, етично вземане на решения и сътрудничество. В Dream Space пък всеки учител наблюдава и преживява ефективно STEAM учене и преподаване, базирано на научни изследвания и на световния опит на Майкрософт.
В резултат на тези наши усилия и на успешно осъществени партньорства, нашата гимназия има честта да се гордее с многото наши възпитаници, които успешно изграждат кариера или продължават научната си работа и преподават в престижни университети в България и в чужбина.
Съвсем наскоро обявихте нова специалност – „Електронна търговия“. От какво е провокирана тя? Очаквате ли засилен интерес към нея?
След ковид пандемията интересът към онлайн пазаруването и предлагането се увеличи многократно. Този сектор се нуждае от професионалисти, които бихме могли да подготвим за нуждите на пазара на труда. Логистика и снабдяване; маркетинг, продажби и дистрибуция; обслужване на клиенти; управление на човешки ресурси; финанси и счетоводство; управление на рискове; стратегическо планиране и други теми са залегнали в учебните програми за тази специалност.
Планирате ли и други нови специалности в отговор на съвременните нужди на бизнеса и индустрията?
Министерството на образованието и науката утвърди нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО) от учебната 2026/2027 г. за приетите ученици в VIII клас.
Предвиждаме професионалното образование и обучение да се осъществява по професиите, включени в него, както следва: Киберсигурност, Разработка на софтуер, Осигуряване на качеството на софтуер, Информационни системи, Компютърни системи и технологии, Икономическа информатика и Електронна търговия.
Двигател за иновации, източник на вдъхновение и инструмент за постигане на високо качество в обучението и възпитанието на младите хора е внедряването на технологии от Индустрия 4.0: Индустриален Интернет на нещата (Industrial Internet of Things – IioT), симулации, добавена/виртуална реалност (VR/AR), облачни технологии (Cloud computing), триизмерно/адитивно отпечатване (3D printing), хоризонтална и вертикална системна интеграция, анализи в големи информационни масиви (Big Data) и др.
Какво пожелавате на гимназията, колегите и учениците си за следващите 70 години?
Пожелавам на всички ученици успешна и ползотворна учебна година. Уверена съм, че ще успеем заедно – ученици и учители, да допринесем за развитието на гимназията с иновативни решения в различни области за устойчивото бъдеще на училището.
Съвременните учители трябва да имат по-различна роля от това да бъдат единствено източници на информация. Много по-важно е да научат учениците на логическо, творческо и критично мислене, да ги учат да правят разлика коя информация е вярна и коя не е. Цялото изкуство на възпитанието е да се поставят младите хора в условия, способни да развиват в тях „кълнове” на ум и добродетел. Разбира се, като всяко поколение, и днешните ученици търсят вдъхновение и мотивация. Вярвам, че нашата роля като училище е не само да им дадем знания, но и да ги насочим, да им покажем възможностите пред тях и да ги подготвим за предизвикателствата на бъдещето.
Източник на снимковия материал: ПГ по телекомуникации София
Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!