Инж. Катранджиева от Festo в България: За нас клиентът е в центъра, а управлението на качеството гарантира неговата удовлетвореност

14.11.2024 г.13 мин.

Всяка година във втория четвъртък на ноември се чества Световният ден на качеството. През 2024 г. го отбелязваме на 14 ноември, но под неговия знак ще премине цялата седмица – от 11 до 17 ноември – като Европейска седмица на качеството. Инициативата има за цел да повиши осведомеността за важния принос на качеството във всеки аспект на бизнеса, на организациите, на икономиката и на ежедневието. А що се касае до високотехнологичните производства, значимостта на качеството е неоспорима. По този повод Инженер.bg се срещна с инж. Теменужка Катранджиева, която от година заема поста на ръководител отдел „Качество и околна среда“ във Festo в България. През последната година и половина българското дружество, част от международния концерн Festo, се фокусира върху електрониката и електрическите задвижвания, произвеждайки високотехнологични продукти и модули за управление от най-ново поколение. А как се управлява качеството в подобна среда, разказа инж. Катранджиева. Вижте.

Здравейте, инж. Катранджиева. Разкажете накратко за Вашето образование и професионален опит преди да се присъедините към екипа на Festo в България.

Завършила съм Технически университет – София със специалност „,Машиностроене“, след което придобих две специализации – в Нов български университет по управление на качеството, както и бизнес администрация в COTRUGLI Business School в Белград. Преди висшето ми образование съм завършила френска езикова гимназия.

Професионалният ми опит в автомобилната индустрия е над 20 години, но съм работила и в телекомуникационния сектор. Седем години оглавявах отдел „Качество“ на завод за високотехнологични продукти в автомобилната електроника. Телекомуникационната индустрия от своя страна е изключително бързоразвиващ се сектор, който подтикна иновациите и в автомобилния бранш. А модерните технологии, с които боравят тези индустрии, представляват сериозен интерес за един инженер.

Как се ориентирахте към сферата на управлението на качеството?

Основното, което ме привлече, е интересът ми към системите за управление с цел постигане на резултати в дадена компания, към добрите практики, които не е задължително да са регулаторен инструмент.

Освен това в работата ми има много инженерна дейност, защото едно от основните качества, които се прилагат на практика, е аналитичността.

Защо избрахте да продължите своя кариерен път именно във Фесто Производство?

Първо, компанията има отличен имидж на работодател. Второ, продуктите и услугите на Festo са символ на качество по целия свят. И нещо повече – българското дружество, като част от международния концерн, демонстрира сериозна ангажираност и работа по отношение на устойчивостта и практиките за „зелена индустрия“. Това бяха основните фактори, които ме накараха да проявя желание да се присъединя към компанията.

Какво на практика включва дейността на отдел „Качество и околна среда“?

Клиентът е в центъра на организацията и нашата дейност е свързана с постигане и удовлетворяване на клиентските изисквания. Можем да разгледаме управлението на качеството в три основни направления – на продукта, на процесите и не на последно място на данните, което всъщност е новото в нашата област.

Компанията има установени стандарти за качество, които се определят на базата на нашата стратегия. Имаме защитени стандарти за управление на качеството ISO 9001, 14001. Тъй като доставяме продукти за медицинската индустрия, следваме и изискванията на стандарта ISO 13485, и разбира се, стандарта за здраве и безопасност ISO 45001. Всички те определят бизнес процеси, които регулираме за постигане на удовлетворението на клиентите.

Всъщност, отделът по качество поддържа тези процеси „живи“, тъй като те са динамични спрямо промените, които посрещаме, свързани с нови технологии, нови продукти, нови клиенти или пък с цялостната ни стратегия.

Какви тенденции, свързани с управлението на качеството, забелязвате напоследък?

Говорейки за качество на продуктите например, все по-често се замисляме дали определението продукт е актуално. Не е ли по-добре да говорим за качество на решение или система, включвайки и услугата, и софтуера, и апликацията? Понятието продукт вече е по-обширно, което налага проследяването на качеството му вече да се дефинира като проследяване на качеството на цялостното решение. Този подход всъщност е далеч по-всеобхватен, като изисква по-добро познание и по-добро решение за клиента, което ние целим.

Въобще, един от основните показатели на отдела е удовлетворението на клиентите. И ние правим всичко възможно, за да промотираме тази удовлетвореност.

Споменахте също така качеството на данните като нов компонент в цялостния процес. Безспорно, това е наложено от все по-дигитализираните процеси, но какво всъщност означава?

Festo има сериозен фокус върху дигитализацията. Дигитализацията на бизнеса означава, че събираме много повече информация и данни, което позволява да бъдем по-прецизни в измерванията, в анализите и в изводите – т.е. имаме по-добра картина на ефективността на нашите решения. Това подпомага нашия бизнес цялостно.

Управлението на качеството на данни е в няколко направления. От една страна, дигитализацията изисква специалисти, техническо познание и познаване на компанията. Тук имаме предимството да разполагаме с eксперти, които работят във фирмата над 20 години, така че считам, че в този аспект имаме пълно покритие.

От друга страна, събирането и показването на тези данни дава наистина по-прецизна и по-прозрачна картина. Вече не говорим за фрагментирана информация, а за свързаност и широкообхватност, което променя възприятието на хората за данните. Дигитализацията ни показва къде е необходимо да работим повече и приоритизира действията ни.

Коя е най-актуалната инициатива по качество и околна среда във Festo в България?

BQ или „Бъди качество“ е една от актуалните ни инициативи по осъзнатост за качество. Създадена е в централата на Festo в Германия и се разпространява във всички локации на компанията по света. Тя акцентира върху положителното отношение към качеството и цели да достигне до всеки служител чрез специално създадени работни групи. Интересното при нея е, че също е дигитализирана и служителите изучават т.нар. „сини правила“ за качество на Festo под формата на игра в дигитални escape rooms.

Във връзка със „сините правила“ служителите в производството имат рутини, подтикващи към действия и подобрения, които всеки да предложи. Подобренията се въвеждат в дигитална база данни, като по този начин получаваме прозрачна картина за това колко хора участват, колко подобрения са направени и какъв е резултатът от тях.

Играта в нашите escape rooms включва дигитални герои, символизиращи „сините правила“. Характерното при нея е, че се играе от служители на всички нива, включително мениджмънта на компанията. Освен това има състезателен характер, но най-важното е, че стимулира креативността на екипа. Изключително е харесвана, тъй като предлага нов прочит на традиционната тема за качеството и освежава начина на възприемане на системата за качество.

Качеството е свързано с минимизиране на риска от допускането на грешки. Бидейки хора обаче, грешките са неизбежни. В този контекст как гледате на грешките?

В последните години все повече се разглежда възприятието за грешките като част от емоционалната интелигентност и психологическия аспект на работата. Грешките вече се възприемат като научени уроци. При ситуация на грешка, във Festo се стремим да намерим бързо решение, а след това виждаме и какъв е наученият урок.

В нашия бизнес превенцията е основен начин на мислене. Затова всъщност по-голямата и по-важната част от дейността ни е да открием начин как да предотвратим грешките и да намалим рисковете.

Има ли ситуации, в които „грешката е вярна“?

Грешките винаги вървят с възможности. Така че – да, трансферът на риска от негативната страна към нова възможност е практика.

Отделът, който ръководите, се нарича „Качество и околна среда“. Какво е отношението на Festo към околната среда и защо това е важен аспект от социалната отговорност на компанията?

Festo е компания, която се стреми да остави за идните поколения добро наследство – и като инфраструктура, и като системи. В този смисъл, опазването на околната среда е съществена част от политиката на компанията, в която тя влага много споделен ресурс. В крайна сметка, устойчивостта на бизнеса се състои в това да удовлетворим потребностите на пазара без да навредим по този начин на поколенията и на планетата. И това е развито в концерна в изключително висока степен.

Festo в България има няколко много амбициозни цели, които сме превърнали в проекти. Те са свързани с климатичните промени, разумното използване на ресурси, пестенето на енергия, намаляването на негативния отпечатък, рециклирането и намирането на алтернативни материали.

Съвсем наскоро получихме и сериозната награда в тази област – Lean & Green Management Awardкоето показва високата ангажираност на компанията и хората в нея по отношение на ESG темите.

А какво е отношението на служителите към политиките за опазване на околната среда?

Отношението към околната среда трябва да се възпитава както в личната среда, така и в организационна, за да има наслагване и осъзнатост по темата. В компанията ни ангажираността на служителите е много висока. Самите те организират редица дейности, което е абсолютен показател за това.

Така например служителите инициират идване на работа с велосипеди, споделено пътуване, ден без автомобили, събиране и предаване на отпадъци за рециклиране и мн. др. За тяхното отношение и проактивност те получават специална благодарност, признание и награда от мениджъмнта ни.

Компанията има Календар с устойчиви инициативи, които всички ние заедно случваме. Също организира разнообразни дейности. Тази година залесихме с иглолистни дървета двора на комплекса и прилежащите му площи – и така увеличихме дела на зелените площи в градска среда.

За финал, какво за Вас означава да сте част от голямото семейство на Festo?

Семейството на Festo е много сърдечно към новите служители, което прави интеграцията бърза и лесна. Дългогодишните служители подпомагат тяхната адаптация и включеност, а това действа мотивиращо за задържането им в компанията.

Това е възможност да работя в мултикултурна среда, в която се споделят семейните ценности и ориентираността към новите технологи и иновациите.

В същото време имам допир до много качествени и Hi-Tech продукти, нови технологии, съвременни методи за управление и високо ниво на дигитализацията, което в изключително важно за мен като инженер.

Източник на снимковия материал: Инженер.bg

Тагове: Festo, електроника, електротехника, задвижвания, качествен контрол, производство, Фесто Производство

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Фесто Производство ЕООД
www.festo.com/bg