Вебер Етикетен България с коментар за тенденциите в кодирането и очакваното утвърждаване на 2D кодовете като глобален стандарт
17.01.2024 г.6 мин.
In Romanian In Macedonian In Serbian
In Albanian, In Macedonian, In Serbian, In Romanian
Продуктовата маркировка има стратегически важно значение за производствените компании и потребителите. Освен че съдържа съществена данни по отношение на произхода на стоките, срока им на годност, начините за употреба и съхранение, тя може да се използва и като носител на информация за бърза и удобна дигитална идентификация на артикули. „Доскоро линейните баркодове (1D баркодове) бяха предпочитано решение от гледна точка на бързо и лесно плащане в търговските обекти. Въпреки това дните им са преброени според глобална инициатива, поддържана от доставчика на баркодове с нестопанска цел GS1. До края на 2027 г. матричните кодове (2D кодове) се очаква да се превърнат в нов глобален стандарт за индустрията. Революционната промяна има потенциала да облагодетелства производителите, потребителите и търговците на дребно“, коментираха за Инженер.bg от Вебер Етикетен България, доказано производствено и търговско дружество за етикети с дългогодишен опит и познания в областта на кодирането, маркирането и тенденциите, свързани с тях.
Традиционните EAN/UPC баркодове могат да съдържат ограничено количество данни. Те кодират глобалния номер на търговски артикул (GTIN), който се използва за идентификацията му. В отговор на нарастващите информационни нужди, утвърждаването на 2D матричните кодове следва естественото развитие на технологиите и пазара. Употребата им ще позволи отпечатването на един единствен код върху опаковката на продукта, който ще предоставя богатство от информация, включително: дати на изтичане на годността, партидни номера, уеб съдържание и много повече.
„2D баркодовете имат по-голям капацитет за съхранение на данни, тъй като при тях голям брой знаци се отпечатват в много малко пространство. Те се състоят от ленти, точки и празнини, подредени в матрица. За разлика от линейните баркодове, двуизмерните кодират символи не само в хоризонтална посока (едноизмерни), но и във вертикална посока (двуизмерни). Широко известни типове 2D кодове са матричните кодове за данни и QR кодовете, които могат да бъдат сканирани и с обикновена камера на смартфон“, поясниха специалистите.
Разширено проследяване, лоялност на купувача и повишена ефективност са очакваните ползи от 2D кодовете
Благодарение на компактния си размер, 2D кодовете са специално предназначени да увеличат прозрачността по цялата верига на доставки и да създадат нови бизнес функции. Те са подходящи за широката гама от приложения, осъществявани директно в мястото на продажба (POS).
Предимствата на новото кодиране включват:
- Управление на инвентара: Свежестта на продуктите е възможно да се следи централизирано посредством датите на партидата или срока на годност. По този начин се намалява необходимостта от физически проверки, а автоматичните корекции на цените предотвратяват възможността от загуба на информация;
- Защита на потребителите: Съхранените данни за етапите на производство, обработка и дистрибуция могат да бъдат проследени по всяко време по цялата верига на доставки. Прозрачността по отношение на информацията за продукта: от стойността до произхода му, позволява надеждно и ефективно управление на артикулите от различните партиди и оптимизиране на дистрибуцията им – намалява се риска от бракуване поради прекомерен застой в склада;
- Връзки с клиентите: Потребителите получават възможност да се запознаят с бранда по-детайлно, както и достъп до подробна информация за продукта (например информация за устойчивост, специални оферти, рецепти), предоставена чрез свързано уеб съдържание;
- Борба с фалшифицирането: Серийните номера могат да се използват за проверка на автентичността на даден продукт, за да се предотврати продажбата на фалшиви стоки;
- Управление на връщанията: За по-ефективна обработка на връщанията, артикулите могат да бъдат сериализирани и свързани с данни за транзакции, гаранционни данни и друга информация;
- Проследимост по веригата за доставки: Променливите търговски единици (например предварително опаковани пресни храни с променливо тегло, артикули, предлагани на бройка или в насипно състояние и др.) могат да включват в 2D кода си и индивидуалната информация за измерване в допълнение към цената и уникалната GTIN идентификация. По този начин се осигурява проследимост по цялата верига на доставки.
Етикетиране с баркодове по универсалния стандарт GS1
GS1 е универсалният стандарт за баркодове в световната търговия и официален доставчик на EAN/UPC и GTIN. Организацията предлага две решения, удовлетворяващи изискванията на 2D миграцията – GS1 DataMatrix и GS1 Digital Link. „GS1 DataMatrix представя всички технически предимства на двумерния код. Той заема малко пространство от опаковката, може да се сканира във всяка позиция (360°) и има много висока толерантност към грешки. С помощта на идентификатори на данни е възможно да се кодира различна информация. GS1 Digital Link е гъвкава цифрова връзка, която свързва продуктите с уеб приложения и предоставя широк набор от информация в интерес на потребителите и отделните звена по веригата за доставки“, допълниха още от Вебер Етикетен България.
Източник на снимковия материал: Вебер Етикетен България, Weber Marking Systems, canva.com
Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!