Вебер Етикетен България с коментар за тенденциите в кодирането и очакваното утвърждаване на 2D кодовете като глобален стандарт

17.01.2024 г.6 мин.

In Albanian, In Macedonian, In Serbian, In Romanian

Продуктовата маркировка има стратегически важно значение за производствените компании и потребителите. Освен че съдържа съществена данни по отношение на произхода на стоките, срока им на годност, начините за употреба и съхранение, тя може да се използва и като носител на информация за бърза и удобна дигитална идентификация на артикули. „Доскоро линейните баркодове (1D баркодове) бяха предпочитано решение от гледна точка на бързо и лесно плащане в търговските обекти. Въпреки това дните им са преброени според глобална инициатива, поддържана от доставчика на баркодове с нестопанска цел GS1. До края на 2027 г. матричните кодове (2D кодове) се очаква да се превърнат в нов глобален стандарт за индустрията. Революционната промяна има потенциала да облагодетелства производителите, потребителите и търговците на дребно“, коментираха за Инженер.bg от Вебер Етикетен България, доказано производствено и търговско дружество за етикети с дългогодишен опит и познания в областта на кодирането, маркирането и тенденциите, свързани с тях.

Традиционните EAN/UPC баркодове могат да съдържат ограничено количество данни. Те кодират глобалния номер на търговски артикул (GTIN), който се използва за идентификацията му. В отговор на нарастващите информационни нужди, утвърждаването на 2D матричните кодове следва естественото развитие на технологиите и пазара. Употребата им ще позволи отпечатването на един единствен код върху опаковката на продукта, който ще предоставя богатство от информация, включително: дати на изтичане на годността, партидни номера, уеб съдържание и много повече.

„2D баркодовете имат по-голям капацитет за съхранение на данни, тъй като при тях голям брой знаци се отпечатват в много малко пространство. Те се състоят от ленти, точки и празнини, подредени в матрица. За разлика от линейните баркодове, двуизмерните кодират символи не само в хоризонтална посока (едноизмерни), но и във вертикална посока (двуизмерни). Широко известни типове 2D кодове са матричните кодове за данни и QR кодовете, които могат да бъдат сканирани и с обикновена камера на смартфон“, поясниха специалистите.

Разширено проследяване, лоялност на купувача и повишена ефективност са очакваните ползи от 2D кодовете

Благодарение на компактния си размер, 2D кодовете са специално предназначени да увеличат прозрачността по цялата верига на доставки и да създадат нови бизнес функции. Те са подходящи за широката гама от приложения, осъществявани директно в мястото на продажба (POS).

Предимствата на новото кодиране включват:

  • Управление на инвентара: Свежестта на продуктите е възможно да се следи централизирано посредством датите на партидата или срока на годност. По този начин се намалява необходимостта от физически проверки, а автоматичните корекции на цените предотвратяват възможността от загуба на информация;
  • Защита на потребителите: Съхранените данни за етапите на производство, обработка и дистрибуция могат да бъдат проследени по всяко време по цялата верига на доставки. Прозрачността по отношение на информацията за продукта: от стойността до произхода му, позволява надеждно и ефективно управление на артикулите от различните партиди и оптимизиране на дистрибуцията им – намалява се риска от бракуване поради прекомерен застой в склада;
  • Връзки с клиентите: Потребителите получават възможност да се запознаят с бранда по-детайлно, както и достъп до подробна информация за продукта (например информация за устойчивост, специални оферти, рецепти), предоставена чрез свързано уеб съдържание;
  • Борба с фалшифицирането: Серийните номера могат да се използват за проверка на автентичността на даден продукт, за да се предотврати продажбата на фалшиви стоки;
  • Управление на връщанията: За по-ефективна обработка на връщанията, артикулите могат да бъдат сериализирани и свързани с данни за транзакции, гаранционни данни и друга информация;
  • Проследимост по веригата за доставки: Променливите търговски единици (например предварително опаковани пресни храни с променливо тегло, артикули, предлагани на бройка или в насипно състояние и др.) могат да включват в 2D кода си и индивидуалната информация за измерване в допълнение към цената и уникалната GTIN идентификация. По този начин се осигурява проследимост по цялата верига на доставки.

Етикетиране с баркодове по универсалния стандарт GS1

GS1 е универсалният стандарт за баркодове в световната търговия и официален доставчик на EAN/UPC и GTIN. Организацията предлага две решения, удовлетворяващи изискванията на 2D миграцията – GS1 DataMatrix и GS1 Digital Link. „GS1 DataMatrix представя всички технически предимства на двумерния код. Той заема малко пространство от опаковката, може да се сканира във всяка позиция (360°) и има много висока толерантност към грешки. С помощта на идентификатори на данни е възможно да се кодира различна информация. GS1 Digital Link е гъвкава цифрова връзка, която свързва продуктите с уеб приложения и предоставя широк набор от информация в интерес на потребителите и отделните звена по веригата за доставки“, допълниха още от Вебер Етикетен България.

Източник на снимковия материал: Вебер Етикетен България, Weber Marking Systems, canva.com

Тагове: Вебер Етикетен България, етикетиране, индустрия, маркиране

Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!

Вебер Етикетен България ООД
www.weberetikettenbg.com