Volkswagen Beetle – малкият автомобил с голямо място в автомобилната индустрия

12.09.2020 г.6 мин.

Инженерни истории

Зародилата се през 20-те години на миналия век идея за автомобил за масова употреба прави все по-актуална концепцията за „автомобил за народа“, който впоследствие светът ще познава като Volkswagen Beetle. Преминавайки през противоречиви помежду си десетилетия, с помощта на добрите си технически характеристики, умела маркетингова стратегия и без да изневерява на стила си, малкият „бръмбар“ преобръща възприятията за атрактивност, свързвана с мощта и бързината на автомобилите, и смело затвърждава своята популярност.

Volkswagen никога не се променя, за да изглежда по различен начин, а само за да работи по-добре

Тези думи ще прозвучат от черно-бяла телевизионна реклама на Volkswagen Beetle, чийто модел за първи път е проектиран от Фердинанд Порше през 1938 г. под името Тип 1. Названието Beetle автомобилът получава през 1968 г. По това време перспективата на германската политика е в посока на масово разпространение на автомобилите и откриването на нови работни места в индустрията.

Автомобилът привлича потребителското внимание със своята икономичност и надеждност. Популярността си дължи и на високата ефективност по отношение разхода на гориво, както и здравия си дизайн, подходящ за райони със слабо развита инфраструктура.

Пилотният модел е със заден двигател с въздушно охлаждане и заимствани дизайнерски елементи от по-ранен автомобил на Porsche – Type 12, и няколко модела от чехословашкия автомобилен производител Tatra. Във фабриката на Volkswagen във Волфсбург, Германия са пуснати първите автомобили. По време на Втората световна война е спряно производството за масовия потребител, а от завода излизат автомобили за нуждите на военните офицери.

След края на войната производството се премества в Англия.

През годините Volkswagen не прави сериозни промени в дизайна на Beetle. Така например през 1953 г. разделеното задно стъкло на Pretzel Beetle е заменено от по-голямо овално, от което произлиза и името на модела – Ovali Beetle.

Успехите на автомобила се дължат и на умелите маркетингови стратегии. Рекламната кампания на Volkswagen Beetle от 1960 г. „Think Small“ („мисли дребно“) е обявена от медийната компания Ad Age за най-добрата кампания на 20-ти век.

Пробивът на Super Beetle

От 1971 до 1979 г. се произвежда популярният модел Super Beetle. Той има нови закръглени калници, по-широк таван и преработен преден капак. Размерът на багажника е увеличен с 86%, направени са промени в каросерията и вътрешните калници. По-високата си мощност „супербръмбърът“ дължи на своя 1600-куб. двигател.

Със своите над 15 млн. автомобила, през 1972 г. Beetle подобрява рекорда на легендарния Ford Model-T (познат още като Tin Lizzy).

През 1979 г. години Volkswagen преустановява производството на Beetle…, но само, за да се завърне в края на века с осъвременена версия на емблематичния си модел.

Голямото завръщане и бийтълманията

New Beetle прави своя дебют през 1998 г. на световното автомобилно изложение в Детройт, САЩ. С дизайн, съчетаващ традицията и съвремието, „новият бръмбар“ олицетворява динамиката на десетилетието и завихря около себе си истинска „бийтълмания“.

 

Произвежда се в завода на Volkswagen в Пуебла, Мексико, като компанията отново не прави компромис с безопасността и комфорта на новия модел. Той е базиран на Golf IV. Двигателят е разположен напречно отпред. В началото се предлага с бензинов двигател с работен обем от 2 l и мощност 85 kW, както и с 1.9-литров турбодизелов двигател с директно впръскване на горивото. Впоследствие гамата се разраства.

New Beetle през 1998 г. носи на Volkswagen увеличение на продажбите с около 55%, а година след това немската група отбелязва най-добрия си резултат в САЩ за близо 25 години, с продажбата на над 380 000 автомобила.

През 2003 г. е представянето на кабриолета New Beetle Cabriolet в Маями, САЩ, който също се произвежда в Мексико. Разпространяван със слогана „Отвори сърцето си“, кабриолетът дава усещане за емоции, оптимизъм и радост. Изборът за потребителите е между четири бензинови двигателя с мощност до 110 kW (150 hp) и 74 kW (100 hp) TDI.

 

В периода от 2011 г. до края на производството на Beetle през 2019 г. Volkswagen пуска на пазара последната до момента серия „бръмбари“. Те разполагат с 19-инчови джанти, биксенонови фарове, както и дневни LED светлини и подобрено оборудване като безключов достъп, панорамен покрив, автоматичен климатичен контрол и първокласна звукова система Fender. Повече са и възможностите за избор на двигател – от 1.2 до 2 l GTI, със 197 hp.

За да подготвим материала, използвахме информация от volkswagenag.com, autoevolution.com, forbes.com и др.

Източник на снимковия материал: pixabay.com, volkswagenag.com, driving.ca, classicautomall.com