Vespa: Когато вечната младост и „сладкият живот“ се качат на скутер

22.08.2020 г.7 мин.

Инженерни истории

Предприемчивост или силна доза късмет? Или комбинация от двете? Тези въпроси възникнаха в съзнанието ни, когато се замислихме за успеха на италианските скутери Vespa. Замислени като практично средство в градски условия, те се превръщат в иконичен знак за волност, младежки дух и dolce vita („сладък живот“). Непрекъснато усъвършенстваните технически параметри, дизайн и функционалности им отреждат достойно място сред съвременните транспортни средства. В днешния слънчев летен ден тръгваме по следите на този неостаряващ бранд, към който, признаваме, трудно можем да скрием пристрастието си.

Началото

Идеята за производството на скутерите е спасителен пояс за оцеляването на самолетната фабрика на Енрико Пиаджо в гр. Пондетера в годините на следвоенна Италия. Заедно с авиационния инженер Корадино Д'Асканио, Пиаджо създава достъпно превозно средство, което да помогне на хората в придвижването им из града. Така през април 1946 г. Д'Асканио и Пиаджо завъртат оборотите на производство на един от най-емблематичните брандове в сферата на моторните превозни средства.

Vespa 98 Corsa Circuito – „огнената топка“, която покорява пистите

През 1947 г. е създаден моделът Vespa 98 Corsa Circuito, който цели да докаже добри спортни умения. Конструкцията е с ръчно изработена стоманена рамка. Снабден е с тристепенна предавателна кутия, подобряваща контрола на мощността, а охлаждането се осъществява чрез въздушна вентилация. Заради червения си цвят е популярен с прякора си „огнена топка“.

Джузепе Кау е 17-годишен механик в работилницата за поправка на употребявани мотоциклети на Лучано Морони в гр. Аверса, Италия. Кау отбелязва първия състезателен успех за Vespa 98 Corsa Circuito, когато през 1947 г. триумфира в изкачването на хълма Монте Марио край Рим.

Инженерите на Piaggio се посвещават на производството на усъвършенствани модели, а интересът към тях расте. И най-нетърпеливите да се сдобият със скутера трябва да се включват в списъците на чакащи за закупуването му.

 

Широката си популярност Vespa дължи и на кино-класиката „Римска ваканция“, в която Одри Хепбърн и Грегъри Пек заснемат една от най-запомнящите се сцени от филма, управлявайки скутера из улиците на италианската столица.

Спортни победи и по-добри технологии с Vespa 125 Corsa „Alloy Frame

В края на 40-те години на 20-ти век спортните състезания са доказан рекламен похват на производителите на двуколесни превозни средства. От друга страна обаче пистата се явява и тестова лаборатория за нови технически решения. Популярен остава Vespa 125 Corsa „Alloy Frame“ – първият модел със спортно шаси от алуминиева сплав за самолети и алуминиеви джанти. Доброто представяне на водача и автономността на управлението са благоприятствани от позицията на кормилото и резервоара за гориво.

Как Vespa се превръща в символ на младите

През 50-те години на миналия век Vespa изгражда имиджа си на символ на младото поколение. Това се случва с пазарния дебют на Vespa GS 150. Славата му като един от най-красивите модели е валидна и в наши дни. Освен с тихия си двигател с мощност от 8 hp при 7500 rpm и скоростна кутия с 4 предавки, GS 150 е с удължена седалка и 10-инчови гуми.

Със слогана „С Vespa можете да бъдете" е съпътствана появата на модела Vespa 125 Primavera през 1967 г. Отново таргетиран към младите, скутерът е снабден с мощен двигател и дълго шаси, което позволява превозването на още един пътник.

Vespa PX 125

Стремежът за иновации на инженерния екип на Piaggio се реализира и в модела Vespa PX 125 от 1978 г., който има изцяло нов скоростомер и предно окачване с телескопичен амортисьор. Дизайнът на скутера се отличава с голямо шаси и квадратни линии.

През 1991 г. компанията поема по носталгична вълна и Piaggio пуска на пазара лимитираната серия от 3000 бр. на модела Vespa 50 Special Revival, който „разказва“ историята на бранда от 60-те години на 20-ти век.

Специалният модел Vespa Ferrari ET4 150

Кой, ако не Vespa би могъл по подобаващ начин да отбележи триумф от състезания на високи обороти? Именно това стои в основата на Vespa Ferrari ET4 150, който е специален жест към отбора на Ферари във Формула 1 през 2001 г. Седалката на червения модел е с кожена тапицерия от материал, използван за вътрешния интериор на автомобилите на Ферари.

 

Въплъщавайки идеята за елегантност, Vespa отдава почит и на италианската мода. През 2015 г., по случай 40-годишнината от основаването на бранда на Джорджо Армани, на пазара излиза специалният модел Vespa 946.

 

Vespa GTS ABS ASR – в крак с новото време

Безопасност и иновативност – това са характеристиките, маркирали скутера Vespa GTS ABS ASR, който излиза на пазара през 2014 г. Техническите си предимства дължи на най-съвременните електронни системи за управление като двуканална ABS спирачна система и ASR тракшън контрол.

Vespa и бъдещето на електрическия транспорт

Балансът между екологосъобразно придвижване, високи технологии и стил намира място в корпуса на Vespa Elettrica – едно от отличителните попълнения в актуалните модели на Piaggio. Моделът има безшумен двигател и батерия, която се зарежда за 4 часа. Свързването на моторното превозно средство със смартфона се осъществява чрез приложението Vespa Mia.

За да подготвим материала, използвахме информация от vespa.com, museopiaggio.it, italianstyle.me.

Източник на снимковия материалvespa.com, pixabay.com, unsplash.com