The Line: Мегаполис в пустинята, който „дразни“ въображението, или антиутопия, облечена в стъкло?
16.03.2024 г.6 мин.
NEOM, компания управлявана от правителството на Саудитска Арабия, обяви стартa на един от най-амбициозните проекти в съвременната инженерна история – The Line. Планираният мегаполис следва да даде нова дефиниция на градското пространство. Съчетавайки специфично географско положение, икономически предпоставки и огромни инвестиции, проектът обещава да постигне хармония между човек и природа. Редица специалисти и любители предвиждат създаването на град, достоен за антиутопия, а други приемат, че идеята е обречена на провал и дори може да доведе до екологична катастрофа. В следващите редове ще разгледаме какво предвижда The Line като технологични решения, както и част от въпросите, свързани с него, които остават неадресирани.
Финалният вид на проекта предвижда мегаполис, простиращ се по дължина на 170 km, преминаващ от планини през вдъхновяващи пустинни долини до красивия бряг на Червено море в Саудитска Арабия. Ширината му за сравнение е само 200 m. The Line е планиран като огледален архитектурен шедьовър, извисяващ се на 500 m надморско равнище. Градът ще бъде разположен стратегически в близост до Суецкия канал, а инвестицията в към момента възлиза на 500 блн. долара.
Без пътища, коли и вредни емисии, мегаполисът ще работи със 100% възобновяема енергия. Проектът поставя здравето и благосъстоянието на хората пред транспорта и инфраструктурата.
Транспорт и намалени разходи
The Line ще предложи дом на 9 млн. души, като жителите ще могат да покрият всички свои ежедневни нужди в рамките на петминутна разходка, в допълнение към високоскоростната железопътна линия – с транзит от край до край в рамките на 20 минути.
В среда без коли, NEOM планира 100% устойчива транспортна система – с нулево замърсяване и нулево време за изчакване при превоз. Намалените пътувания ще позволяват повече свободно време, а автомобилните застраховки, горивото и паркинга ще бъдат премахнати като необходимост и разход.
Модулно разпределение
„Като жител или посетител ще имате възможност да пътувате лесно между модулите, с планирани общности от 80 000 души, хоризонтално. Така че, ако сте в модул 40 и трябва да отидете на футболен мач в модул 44, не е задължително да слизате, за да се изкачите“, споделя Джайлс Пенделтън (Giles Pendleton), FRICS – главен оперативен директор на The Line.
Мегаполисът ще бъде изграден модулно и не наведнъж. Всичко в конструкцията е свързано с планирания растеж на населението. Изграждането на университет ще бъде част още от първия модул, като по този начин жителите няма да правят компромис във връзка с образованието. Предстоят добавянето на опера, стадиони, атракционни паркове, летище и други.
Главният оперативен директор на проекта акцентира върху това, че The Line се сглобява от поредица от модулни части, а не се изгражда. Те са предварително проектирани с определено предназначение, като в процеса значима роля играе използването на изкуствен интелект (AI).
Естествена светлина и растителност
Огледалната фасада ще позволява проникване на естествена светлина, а каньонът във вътрешността на структурата ще бъде научно моделиран по начин, който да се възползва максимално от високата дъга на слънцето през лятото и ниската дъга през зимата. Растенията в града ще бъдат разположени, където има необходимото осветление. Растителните видове, които се нуждаят от сянка или полусенчести места, ще бъдат разпределени в съответствие с нуждите им.
Обществено пространство
Проектът предвижда изключително отворено и достъпно обществено пространство, където никога не липсва естествена светлина и вентилация. При пешеходно придвижване ще се преминава през интегрирани зелени площи и паркове, може би и директно през университета. „Докато се разхождате из него, всички лаборатории ще бъдат със стъклени фасади. Ще можете да видите как учениците учат или как работят роботи. А в кулинарното училище, покрай което минавате, ще видите дори отворената кухня“, разказват от NEOM.
Кога ще бъде финализиран проектът?
Плановете на NEOM са да завършат първата част на града, която да покрива нуждите на милион души, до 2030 г. Пълният капацитет на града се предвижда да бъде достигнат през 2045 г.
Какво може да се обърка?
Редица въпроси от външни специалисти и обществени опасения остават неадресирани, като например: пресичане на естествените миграции на различни животински видове, внасяне на флора и фауна нетипична за региона, възможни проблеми със сигурността и автономията на жителите, липсата на близък естествен водоизточник, покачване на температурата в региона, както и дали гръмките обещания за устойчивост не са основани на грийн уошинг (green washing).
The Line ни обещава футуристично бъдеще и авангардни решения. Със своите предвидени колосални 500 m височина и близо 200 km дължина, пресичащи пустинята, The Line дразни въображението и създава неочаквани перспективи. Дали проектът ще бъде завършен, ще оправдае ли очакванията на инвеститорите си, ще покрие ли високите поставени цели, предстои да разберем.
Източник на информация: neom.com
Източник на снимковия материал: NEOM, canva.com