Как архитектурният шедьовър Палацо Строци във Флоренция се превърна в платно за инсталация със социално послание

27.03.2021 г.4 мин.

Инженерни истории

Трудно бихме могли да намерим аналог на италианската народопсихология. Впечатляващо е как нация, за която „Долче вита“ не е просто заглавие на кино класика, а истинска философия на живота, успява да запази здрава връзка със своето архитектурно и културно наследство – ценност с особено важно значение днес. Във време, в което изкуството е в силно уязвима позиция, френският художник JR изложи на показ „раната“, която настоящата ситуация отвори в света на културата. В платно на артиста се превърна една от архитектурните емблеми на Флоренция – галерията Палацо Строци (Palazzo Strozzi).

Откритата на 19 март т.г. инсталация, озаглавена „Раната“ (la ferita), „открехва“ вратите на двореца посредством черно-бял фотографски колаж, илюстриращ интериора на сградата и някои от най-емблематичните произведения на изкуството, изложени в него. Високата 28 m инсталация цели да провокира размисъл и дебати относно достъпа до културни институции в условията на COVID-19.

Междусъседската конкуренция за изграждане на по-добра архитектурна „novità“ (новост) е типично явление сред заможните флорентински семейства. Тя не подминава и фамилия Строци – едно от най-богатите и властни семейства във Флоренция. Филипо Строци строи дом, въплъщаващ неговата сила и богатство. Строителството стартира през 1489 г. и продължава до 1538 г., като е поверено на Симоне дел Полайоло, а хипотезите около името на автора на проекта посочват имената на Бенедето да Майано и Джулиано да Сангало.

Целта на Филипо Строци е домът му да бъде по-впечатляващ от останалите, и особено този на Медичите. И той я постига – екстериорът на двореца се счита за еталон на ренесансовата домашна архитектура.

Палацо Строци наподобява малка триетажна крепост, изградена по правоъгълен план, а точността, с която е построен, е отличителна. При изграждането на фасадата са спазени архитектурните канони от 15-ти век – тя е симетрична и линейна, от масивни каменни блокове, големи и грубо изсечени в долната част на сградата, които преминават към по-изящни форми, изкачвайки се към по-горните етажи. Майсторът-ковач Николо Гросо декорира фасадата с държачи за факли, за знамена и канделабри. Оформени са сводести портали, а около двореца е изградена каменна аркада.

В последните години Палацо Строци помещава някои от най-посещаваните изложби в Италия на автори като Гугенхайм, Ботичели, Климт. Галерията ще отвори врати за гостите и на предстоящата през май т.г. изложба, а междувременно до 22 август 2021 г. „Раната“ ще продължава да ни напомня непреходността на изкуството във всичките му форми въпреки обстоятелствата.

 

За да подготвим материала, използвахме информация от palazzostrozzi.org, designboom.com, visitflorence.com.

Източник на снимковия материал: visitflorence.com, palazzostrozzi.org, pixabay.com

Тагове: архитектура, строителство