Устойчивите мостове Sölvesborg и Söderström в Швеция – най-големите „дълголетници“ сред тежките инфрастуктурни съоръжения

05.12.2020 г.5 мин.

Инженерни истории

Редица индустриални и технически направления днес насочват руля на развитието си по посока на решения, подчинени на концепциите за „устойчивост“ и „екосъобразност“. Поводи за широка изява в този аспект имат архитектурата и строителството, а за да илюстрираме това, ще посетим Швеция, чийто географски облик включва множество острови и водни басейни. Това налага мостовете като ключови инфраструктурни елементи и архитектурни забележителности, следващи съвременните тенденции – факт, който ще потвърдим чрез две от многобройните съоръжения в скандинавската страна – Sölvesborg и Söderström. Какво обуславя избора на материал за тяхното изграждане и защо те се превръщат в истински „приятели“ на природата, ще разкрием в днешната история...

Sölvesborg Bridge – как най-дългият пешеходен мост в Европа постига ефекта на мимикрията в природата

Когато от малкото градче Сьолвесбори (Sölvesborg) в Южна Швеция подават заявка за построяването на мост, те поставят основните предизвикателства, които стоят на дневен ред, а именно устойчивостта на съоръжението и опазването на разположения в близост резерват за птици.

Компанията Stål och Rörmontage завършва строежа на моста през 2012 г., като успешно изпълнява зададените условия. Крайният резултат е впечатляващ – Sölvesborg е най-дългият пешеходен и велосипеден мост в Европа, който е широк 3.5 m и е с дължина от 756 m. Той свързва централната част на града с новия жилищен квартал Люнгавикен (Ljungaviken). За изготвянето на дизайна обединяват сили дизайнерите от Ljusarkitektur и екипът на компанията за осветителни решения Lumenpulse, чиято следа се отразява в 24 LED лампи, които сменят цвета си в зависимост от сезоните или по празнични поводи. Осветлението е проектирано с грижа за дивата природа и не предизвиква силни отблясъци. Пейзажът се допълва и от осветените наоколо растителни видове.

За построяването му са необходими около 600 t стомана, а балансът между надеждност и екосъобразност инженерите намират в лицето на неръждаемата дуплекс стомана Outokumpu Forta, коята представлява 190 t от общата маса използван материал. Тя влиза в изграждането на основната опорна конструкция на палубата, парапетите и трите 60-метрови арки, придаващи забележителния вид на моста.

Изборът на неръждаема стомана свежда до минимум разходите и усилията за поддръжка, за разлика от въглеродната, която налага пребоядисване на съоръженията на всеки 15 години.

 

След края на над 100-годишния си живот, неръждаемата стомана изцяло може да бъде рециклирана. Тя се характеризира с ниско съдържание на никел. Има висока якост, което е предпоставка за редуциране на масата на съоръжението. Притежава още добри антикорозионни свойства, които засилват издръжливостта ѝ в сурови и влажни метеорологични условия за продължителен период.

Устойчиво решение дава втори живот на стокхолмския релсов мост Söderström

Вторият устойчив мост, за който ще Ви разкажем, е ключова част от транспортната инфраструктура на шведската столица Стокхолм още от средата на 50-те години на миналия век. Söderström е може би най-дългият релсов мост от неръждаема стомана в света с дължина от 190 m, който ежедневно превозва 340 000 пътници на метрото.

Град Стокхолм разполага с 57 моста, свързващи мрежа от 14 острова. 30% от площта му е заета от вода, което отрежда на шведската столица място в списъка с градове, определяни като „северната Венеция“. Градът често е приветстван и с названието „Красота върху вода“.

Първоначално конструкцията на моста е от въглеродна стомана. Направеното през 2013 г. проучване показва, че част от надстройката е силно корозирала. Най-ефективно и дългосрочно решение е подмяната на въглеродната с неръждаема дуплекс стомана, без да се прекъсва движението по моста. Така компанията Stål & Rormontage изгражда наново конструкция с очаквана продължителност на живот от 120 г.

За да подготвим материала, използвахме информация от outokumpu.com, lumenpulse.com, architizer.com и др.

Източник на снимковия материал: lumenpulse.com, outokumpu.com, guidebook-sweden.com

Тагове: архитектура, металургия, строителство