Тунелът с първото кръгово кръстовище под вода Eysturoy – най-новото попълнение в подводната пътна мрежа на Фарьорските острови

20.02.2021 г.4 мин.

Инженерни истории

Как една островна мрежа може да подобри свързаността между населените места, които са разделени от вода? Интересен подход за това предприемат на Фарьорските острови, изграждайки нестандартна пътна инфраструктура от подводни тунели. Последният от тях – Eysturoy, впечатлява не само с дължината си, но и с това, че на него се намира и първото кръгово кръстовище под вода. Какви изненади крие още тунелът? Нека да видим...

Тунелът Eysturoy (познат още с името Eysturoyartunnilin) е дълъг 11.2 km и се намира на територията на Фарьорските острови в северната част на Атлантическия океан. Официалното му откриване се състоя на 19 декември 2020 г., след близо 4-годишно строителство, реализирано от компанията NCC. Тунелът свързва двата най-населени острова Стреймой и Ейстурой. В него е разположено и първото в света подводно кръгово кръстовище.

Йенс Л. Томсен, местен музикант и звукорежисьор, композира нестандартно музикално произведение, чиято мелодия се състои от звуци, записани по време на изграждането на тунела. Пътуващите могат да се насладят на музиката през своето радио.

 

На кръговото кръстовище прави впечатление и пъстрото светлинно шоу на местния артист Трондур Патурсон. Той създава и 80-метрова скулптура на хора, изпълняващи традиционен фарьорски танц.

Тунелът изпълнява задачата да улесни придвижването между островите, съкращавайки значително времето за пътуване и разстоянието между локациите. Ако преди това са били необходими 64 min за достигане от столицата Торсхавн до с. Рунавик, то днес маршрутът се изминава с автомобил за 16 min. Най-ниската точка на съоръжението се намира на 189 m под морското равнище.

Идеята за изграждане на подобно съоръжение датира от 1991 г., когато 25-годишният тогава студент Токи Хойгаард (Tóki Højgaard) от малкото селце Ритувик в остров Ейстурой, публикува коментар в местния вестник „Dimmalætting“, в който засяга темата за подводен тунел, свързващ двата съседни острова.

Изминават 15 години докато през 2014 г., парламентът на Фарьорските острови приема закон, според който гр. Торсхавн – столица и административен център на Фарьорските острови ще се свърже със селата Рунавик и Стрендур, разположени на остров Ейстурой. Две години по-късно, през 2016 г. е поставено началото на строителните дейности по тунела.

Eysturoyartunnilin е третият подводен тунел на Фарьорските острови след 4.2-метровия Vágatunnilin и 6.2-метровия Norðoyatunnilin, които функционират съответно от 2002 и 2006 г. Подводната инфраструктура в района предстои да се развие, тъй като в момента текат строителните дейности по тунела Sandoy.

За да подготвим материала, използвахме информация от guidetofaroeislands.fo.

Източник на снимковия материал: guidetofaroeislands.fo, ncc.com

Тагове: архитектура, строителство