В свят, пълен с „принцеси“, бъди дама инженер! Честваме празника на жените в инженерството с редакторите инженери от нашия екип

22.06.2024 г.13 мин.

Инженерни истории

Международният ден на жените в инженерството започва своето честване в Обединеното кралство на 23 юни през 2014 г. като национална кампания на Женското инженерно дружество (Women’s Engineering Society, или WES) по повод 95-годишнината от създаването на организацията. От тогава до сега този ден е превърнат в глобална инициатива, чиято цел е да подкрепи жените инженери по целия свят, които имат увереността да бъдат част от технологичните решения на утрешния ден и допринасят за изграждането на по-добро бъдеще.

Ние, от Инженер.bg, сме убедени, че дамите имат своето мястото в инженерните дейности и то е не само важно, но и незаменимо! Ето защо ще отбележим този ден със специална тематична статия по повод „Международния ден на жените в инженерството“, в която ще Ви представим един по различен поглед върху вселената от инженерни науки, а именно този на дамите инженери в редакцията на Инженер.БГ. Те ще споделят с нас как са избрали и извървели пътя към званието „инженер“.

Запознайте се със забележителните дами в нашия екип, които в свят пълен с „принцеси“ решиха да станат инженери, защото да си инженер е супер яко!

инж. Амелия Димитрова

Технически университет – София, специалност „Машиностроене“, специализация „Прецизна техника и уредостроене“

Какво си мечтаеше да работиш, когато пораснеш, и какво се „обърка“, за да станеш инженер?

Всъщност имах две желания – да стана фоторепортер и инженер, така че това, което правя днес, е моята сбъдната мечта.

Кое те затрудни най-много по пътя към званието „инженер“?

Завършила съм професионална гимназия преди ТУ – София, затова се чувствах в свои води по пътя през необятния свят на техниката. Бях много добра по съпромат и далеч не толкова добра по механика на флуидите, най-вече защото логиката ми е силна страна, а механичното запаметяване на формули никога не ми е било лесно.

Кое е любимото ти изобретение и с какво те впечатлява то?

Колелото! То е изобретено преди хиляди години и всъщност е в основата и на съвременните решения за движение. Предвид повода, ще спомена също парното и чистачките за автомобили, които са женски изобретения, както и Айфеловата кула, чиито ферми са изчислени от жена.

Да си жена инженер е предимство, защото…

…жените могат да внесат финес и съпричастност във все още предимно мъжкия свят на техниката. И красота, разбира се! Встрани от шегата, чисто професионално няма никакво значение дали си мъж или жена, важно е колко знаеш, колко си упорит, колко си готов да учиш.

 

инж. Ана Вълчева

Технически университет – София, специалности „Индустриален мениджмънт“ и „Индустриално инженерство на английски език“

Какво си мечтаеше да работиш, когато пораснеш, и какво се „обърка“, за да станеш инженер?

Исках да стана лекар, но впоследствие се установи, че съм по-добра в точните науки и затова се насочих към технически ВУЗ.

Кое те затрудни най-много по пътя към званието „инженер“?

Не е имало нещо конкретно в учебния процес. Може би по-скоро съчетаването на работа и учене, тъй като през по-голямата част от следването си и работех.

Кое е любимото ти изобретение и с какво те впечатлява то?

Впечатлява ме всяка автоматизирана и роботизирана техника и дигитализираните системи, и то не само по отношение на производството, но и в ежедневието. Любимо ми е всичко, което улеснява живота ни предвид забързаните темпове, с които се движим, например прахосмукачките роботи, съдомиялните, смартфоните и т.н.

Да си жена инженер е предимство, защото…

…всъщност не бих казала, че е някакво предимство, но по-скоро подобна специализация развива до голяма степен логическото и техническо мислене, което е доста голям плюс в определени ситуации.

 

инж. Весела Учкунова – Даскалова

Университет по архитектура, строителство и геодезия, специалност „Водоснабдяване и канализация“

Какво си мечтаеше да работиш, когато пораснеш, и какво се „обърка“, за да станеш инженер?

Първо исках да стана журналист. В гимназията обаче получавах тройки и четворки на анализите и как се казваше... „Отговор на литературен въпрос“. Затова „се хвърлих“ към точните науки.

Кое те затрудни най-много по пътя към званието „инженер“?

Хм, сериозни трудности не съм имала. Но безкрайното чакане за получаване на „заверка“ на семестриалните проекти не го помня с добро.

Тук бих искала да посоча, че имах удоволствието да срещна изключително добри преподаватели, но и такива, които преподаваха материала „сухо“, вяло, без никаква заинтересованост към студентите. Това в известна степен също отчитам като трудност, защото инженерните дисциплини понякога са тежки, а когато авторитетът срещу теб не те „пали“ по дадена тема, е трудно да намериш стимул.

Кое е любимото ти изобретение и с какво те впечатлява то?

Колелото, разбира се! Не мисля, че са необходими повече обяснения!

Да си жена инженер е предимство, защото…

... защото е предимство да си жена изобщо!

 

Никол Андреева

Технически университет – София, студент в специалност „Електротехника“

Какво си мечтаеше да работиш, когато пораснеш, и какво се „обърка“, за да станеш инженер?

Насочеността ми към точните и инженерните науки е още от средното образование. НПМГ (б.ред. Националната природо-математическа гимназия „Академик Любомир Чакалов“) ми даде солидна основа за фундаменталните дисциплини в техническите науки, което ми е от полза в университета. Но причината, поради която везните се наклониха към инженерното образование, е, че се стимулира логичното мислене, разбирането на физиката на процесите и индивидуалният подход към всеки проблем.

Кое те затруднява най-много по пътя към званието „инженер“?

Най-трудната задача пред успешния инженер е да успее да излезе от рамките, които са му поставени от обществото още от ранна детска възраст. По пътя към реализацията си, инженерите се сблъскват с различни затруднения, както при всяка професия, но това, което ги отличава, е визионерското им мислене и възприятието на предизвикателствата не като пречка, а като „учител“.

Кое е любимото ти изобретение и с какво те впечатлява то?

Любимото ми изобретение е машината за термоядрен синтез. Това е поле на изследвания, което тепърва ще търпи развитие. Любопитно ми е да следя напредъка на водещите учени в постигането на източник на енергия, който е не само екологичен (няма да замърсява по никакъв начин околната среда), но и на практика ще бъде почти безплатен.

Да си жена инженер е предимство, защото…

…имаш възможността да „счупиш“ стереотипите, изпитвайки собствените си предели.

 

инж. Симона Тодорова

Единбургски университет (The University of Edinburgh), специалности „Строително инженерство и инженерна екология“, „Екология и опазване на околната среда“

Какво си мечтаеше да работиш, когато пораснеш, и какво се „обърка“, за да станеш инженер?

Като ученичка нямах ясна представя каква би била мечтаната ми работа, но едно беше сигурно – исках да се развивам в STEM областта, тъй като най-много обичах да решавам задачи по математика и любим предмет ми беше физиката със своите лабораторни упражнения. С интерес към рисуването, техническите чертежи и геометрията, смея да кажа, че не е станало „объркване“, когато записах да уча строително инженерство в университета. В процеса на учене се запознах с нова и интригуваща сфера за мен – проблемите на екологията и възможностите на съвременните инженерни решения за тях. Затова впоследствие реших да специализирам с магистратура „Екология и опазване на околната среда“.

Кое те затрудни най-много по пътя към званието „инженер“?

Бакалавърската си степен завърших в Единбургския университет, Шотландия, където бях заобиколена от можещи и мотивирани студенти от различни страни, дошли да докажат своите знания. Усещаше се конкуренцията. Работата по групи в интеркултурна среда с колеги с различни възгледи и начин на мислене също предлагаше предизвикателства. Но пък това имаше и своите плюсове – изграждаш умения за екипна работа и ефективно общуване, научаваш от всеки по нещо и разбираш, че може да стигнеш до успешно решение на даден проблем по много начини.

Кое е любимото ти изобретение и с какво те впечатлява то?

Като любител на фотографията във всичките ѝ измерения – от макрофотография до астрофотография, бих казала, че любимото ми изобретение са оптическите лещи. Привидно елементарни по своето устройство, но в правилната конфигурация в обектива на фотоапарата, микроскопа или телескопа, лещите ни разкриват чудесата на заобикалящия свят и ни позволяват да заснемем както най-миниатюрните, така и най-големите и отдалечените от нас обекти, които не бихме могли да видим с невъоръжено око.

Да си жена инженер е предимство, защото…

... инженерството изисква не само практически, но и творчески подход при решаването на една или друга задача. А жените са добри именно в това – да творят и демонстрират изобретателност дори и с ограничени средства.

 

инж. Стелина Бонева

Технически университет – София, специалност „Топлоенергетика и ядрена енергетика“

Какво си мечтаеше да работиш, когато пораснеш, и какво се „обърка“, за да станеш инженер?

Исках да стана биолог, обичам много животните, но по това време биология се кандидатстваше задължително с химия. А ние с „другарката“ по химия нямахме топли взаимоотношения. Математиката ми е била любим предмет от съвсем малка и някак естествено кандидатствах с математика, при това тази специалност ми беше първият избор. Звучеше като нещо от бъдещето.

Кое те затрудни най-много по пътя към званието „инженер“?

Машиностроителните дисциплини. Разбрах, че да станеш инженер, не е необходимо само да си добър по математика и аналитичните дисциплини, трябва да носиш в себе си рационално и практично мислене.

Кое е любимото ти изобретение и с какво те впечатлява то?

Нямам такова, защото през годините станах свидетел на изключително бърз технически прогрес. От първия полет в космоса, кацането на Луната, през достъпните за всеки компютри и безжични телефони, до появата на интернет, електромобилите и навлизането на изкуствения интелект. Всяко ново изобретение ме впечатлява с въображението на създателите, реализацията на идеята и възможностите, които открива пред човечеството.

Да си жена инженер е предимство, защото…

…е комбинация от аналитично мислене и женска интуиция.

Участниците са подредени по азбучен ред.

Източник на снимковия материал: Инженер.bg, личен архив на участниците, canva.com

Тагове: екология, електротехника, енергетика, инженеринг, машиностроене, строителство