Рогфаст: Най-дългият и най-дълбокият подводен пътен тунел в света, който ще промени транспортния сектор в глобален мащаб

07.12.2024 г.7 мин.

Инженерни истории

В северната мъгла, където фиордите рисуват пейзажи, вдъхновяващи легенди, Норвегия се изправя пред едно от най-големите предизвикателства в историята на строителството – тунелът Рогфаст – най-дългият и най-дълбок подводен пътен тунел в света. С дължина от внушителните 26.7 km и дълбочина от близо 400 m под морското равнище, Рогфаст ще промени представите за това, което е възможно в инженерството. Проектът, който ще свърже Ставангер и Берген, е мост между миналото, когато пътуването през тези сурови терени е било изпитание, и бъдещето, в което границите на човешката изобретателност изчезват. Повече за него разказваме в днешната Инженерна история.

От Рифаст до Рогфаст: Еволюцията на норвежките тунели

Рифаст, открит през 2019 г., с дължина 14.3 km, в момента е най-дългият подводен пътен тунел в света. Но този рекорд ще бъде надминат от Рогфаст, който ще се намира само на няколко километра на север. С дължината си почти двойно по-голяма от Рифаст и с дълбочина от 392 m под морското равнище, Рогфаст ще стане новият еталон за тунелно строителство.

Проектът е от съществено значение за югозападната част на Норвегия, където живее една пета от населението на страната (около 1.1 милиона души). Районът, наричан „златния бряг“, е дом на ключови индустрии като петрол, аквакултури и хидроенергия. Осигуряването на надеждна транспортна връзка е жизненоважно за икономиката на региона, а Рогфаст е централна част от тази стратегия.

Свободен от фериботи национален път

Е39, главната пътна артерия на Норвегия, свързваща Кристиансанд на юг с Трондхайм на север, е дълга 1.100 km и включва седем фериботни връзки. Целта на правителството е да ги замени с подводни тунели и плаващи мостове, които ще намалят времето за пътуване почти наполовина – от 21 часа до около 11 часа. Макар че намалението в дължината на маршрута е само 50 km, надеждността и ефективността на пътуването ще бъдат значително подобрени.

Елиминирането на ферибота между областите Мортавика и Арсвоген например е особено важно. Тази връзка е често прекъсвана през зимата поради лоши метеорологични условия. За малката община Квитсьой, с население от едва 500 души, тунелът ще осигури първата постоянна връзка с континенталната част.

Инженерни предизвикателства и иновации

Изграждането на тунела е изключително комплексна задача. С дължина 26.7 km и диаметър 10.5 m за всяка от двете тръби, тунелът ще изисква изкопаването на 8 милиона кубически метра скала. Този материал ще бъде използван за създаване на нови терени за жилищни и индустриални нужди.

Проектът включва иновации, които подобряват комфорта и безопасността. За да се избегне монотонността по време на 35-минутното преминаване при скорост от 50 km/h, тунелът ще бъде оборудван с разширени камери и промени в осветлението, които ще поддържат вниманието на шофьорите.

Промяна на първоначалния план

Проектът стартира официално през 2018 г., когато са изградени двa тунелни входa. Първоначалният план обаче е преразгледан след прекалено високите парични стойности, предложени в първия етап на търга. В резултат на това строителството е разделено на три основни контракта, с допълнителни споразумения за Квитсьой и нова вентилационна система, съобразена с високия процент електрически автомобили в Норвегия.

Бюджетът на проекта е между 20.6 милиарда NOK (1.45 милиарда лири) и 24.8 милиарда NOK (1.74 милиарда лири), като правителството финансира 40% от разходите. Останалите средства ще бъдат събрани чрез такси – средно около 30 лири на превозно средство, като е прогнозиран трафик от 6 000 автомобила дневно.

Сложност на логистиката и геологията

Тунелът преминава през четири вида твърди метаморфни и магматични скали – гнайс, габро, зелени шисти и филит. Въпреки че норвежките тунелни инженери са опитни в работа с тези материали, неустойчивите и водопритоците създават допълнителни трудности.

За проекта е избран радиционният норвежки метод за тунелиране (NATM). Той включва пробиване на отвори за заряди, взривяване, отстраняване на скалните отломки и укрепване със скални болтове и пръскан бетон. Машинното тунелиране също е разгледано като вариант, но отхвърлено поради по-високите разходи и непригодността на генерираните отломки за рекултивация.

Напредък и очаквания

До момента около 35% от тунела са изкопани, като трите основни договора трябва да приключат до 2030 г. Строителните екипи вече започват паралелно полагане на настилка и инсталация на бетонни елементи, докато все още извършват взривни работи на други места.

Трудностите не липсват. В северната част водопритоците създават значителни предизвикателства, изискващи допълнителна изолация чрез инжектиране на цимент. В секцията около Квитсьой пък се изграждат две вентилационни шахти с дълбочина 230 m, които изискват специализирана техника за пробиване и взривяване.

Бъдещето на транспортната инфраструктура в Норвегия

Тунелът Рогфаст обещава да промени из основи пътната система в Норвегия, като съкрати времето за пътуване, намали зависимостта от метеорологичните условия и предостави надеждни връзки за общините и индустриите в региона. Това е не просто транспортен проект – това е визия за по-свързана, устойчива и иновативна Норвегия.

С планираното си завършване през 2030 г., Рогфаст ще бъде символ на инженерно майсторство, но и мост между настоящето и бъдещето на устойчивия транспорт. Норвежците са категорични: Този проект е не само за Норвегия – той е за всички хора по света, които търсят вдъхновение и доказателство, че мечтите могат да бъдат превърнати в реалност.

Източник на информацията: newcivilengineer.com

Източник на снимковия материал: Implenia/Stangeland Maskin JV, Norwegian Public Roads Administration