Те са страстни, те са професионалисти, те са истински отдадени на сноуборда – разказваме за инженерите зад любимия ни зимен спорт
27.01.2024 г.8 мин.
От прости първоначални прототипи до елегантен дизайн и световно признание – днес сноубордът се радва на огромна популярност в сравнение с началото си от преди само няколко десетилетия. Това, което всъщност може да Ви изненада е, че историята на сноуборда датира от 60-те години на миналия век. През 1992 г. спортът еволюира и вече включва стила слоупстайл или състезателно каране по специално трасе с различни препятствия. За първия сноуборд и развитието му през годините Ви разказваме в днешната Инженерна история.
Първият сноуборд и неговата еволюция
Сноубордът е създаден през 1965 г., когато инженер от Мичиган на име Шърман Попен изобретява първия прототип. Разбира се, като при много изобретения и други твърдят, че именно те са истинските изобретатели. Първоначалният прототип на Попен бил с прост дизайн: две ски, свързани заедно. Макар и проста, оригиналната концепция бързо вдъхновява и други да развият първоначалния дизайн. През 1972 г. американецът Димитри Милович, който по това време е студент в Корнел и е известен с това, че се спуска надолу по заснежените хълмове върху табли за сервиране, изобретява т.нар. „winterstick“. Неговият оригинален модел, който представлявал „устройство, направено за сърфиране в снега“, изглежда много подобно на съвременния лонгборд. Милович напуска колежа, за да се премести в Юта и прекарва много години в усъвършенстване на своите продукти и проектиране на нови. Компанията му Winterstick съществува и до днес.
През 80-те и 90-те години на миналия век се случват важни неща в историята на сноуборда. В началото на 80-те години събитията за професионален сноуборд, които по това време са главно състезания и майсторски демонстрации, набират скорост, което довежда до създаването на Международната федерация по сноуборд (ISF) през 1985 г. Сноубордът започва също да се появява и във филмите. Сцената със сноуборд във филма за Джеймс Бонд „Изглед към долината на смъртта“, излязъл на екран през 1985 г., е ярък пример за това.
През 1998 г. сноубордът прави своя дебют на Зимните олимпийски игри в Нагано, Япония, със стиловете гигантски слалом и халфпайп. През 90-те производителите започват да произвеждат сноубордове в по-голям мащаб, което допринася изключително много за развитието на спорта.
Инженерното знание зад съвременния сноуборд
Но зад удоволствието от шеметното спускане по пистите стоят идеите, работата и усилията на много отдадени на този спорт инженери. За да карате сноуборд са Ви необходими дъска, автомати и обувки, както и задължителните предпазни средства. Преди да си ги купите от магазина или да ги вземете под наем обаче, всички те са преминали етапите от първоначалната идея, през изготвянето на прототип до влизането в серийно производство.
В началото винаги е дъската, която се състои от четири слоя: основа, сърцевина, фибростъкло и горен слой. Основата е Вашата връзка със снега, защото най-много от нея зависи каква скорост ще развивате по пистите. Основите се правят от пластмаса, като могат да бъдат екструдирани, синтеровани или синтеровани с карбонови влакна, като последните развиват най-висока скорост. Сърцевината обаче е „гръбнакът“ на дъската и се изработва от естествена дървесина, която със съответната високоенергийна горна и абсорбиращата вибрациите долна част осигурява максимално пружиниране, гъвкавост и стабилност, без да жертва качеството и издръжливостта на дъската. Допълнителната здравина и лекота на конструкцията на дъската се постигат чрез използването на фибростъкло. Компанията Ride, например, използва различни видове фибростъкло в конструкцията на всеки един сноуборд, който изработва. При тях няма универсално решение, така че инженерите на компанията са измислили иновативни варианти и текстури с карбонови влакна за всеки свой модел, които гарантират несравнима издръжливост на дъските. Горният слой придава лъскавина на дъската, но напоследък все повече дъски се предлагат без горен слой.
ARC (Advanced Resource Collective) е екипът за разработка и прототипиране на моделите на Ride. Това, което е уникалното и специалното при тях, е фактът, че се намират извън производствените съоръжения за серийно производство. Това им осигурява работа без притискащи срокове за тестване, спокойно обмисляне на различни идеи и без необходимост от прекъсване на редовното производството, най-вече заради използването на квалифицирани работници като формовчици и други оператори. Най-доброто решение се оказва прецизирането на прототипа извън фабриката и последваща адаптация за серийно производство на крайния продукт.
В ARC извършват истинската инженерна работа. Екипът разполага с всички необходими съоръжения и оборудване, както и със специалисти, които да работят с тях. Когато възниква идея за нов модел, всички инженери работят заедно върху нея. Обикновено отнема около година от началната идея до крайния резултат, който е готов за внедряване в серийното производство. В рамките на тази година се създават от 15 до 20 прототипа, всеки от които се тества от 10-15 различни сноубордисти. В тестовата лаборатория на ARC се изпитва издръжливостта на дъската при скорости, които не могат да се постигнат на пистата. Реалното тестване на прототипите се осъществява на пистата от инженери на ARC, като и други специалисти в Ride, които са запалени сноубордисти. Всеки прототип се обозначава по различен начин, за да се постигне максимално добра обратна връзка за поведението му върху снега. Екипът на ARC понякога им дава имена на хора, защото идеята е истински да се забавляват, а не да се чувстват като тестващи роботи. Страстта на всички от екипа към карането на сноуборд се проявява в пълна степен в стремежа към създаването на перфектния сноуборд.
Днес сноубордът е изключително популярен. Всяка година десетки милиони сноубордисти и скиори се качват на пистите. Спортът дори разви своя собствена култура с определени условия за ски и сноуборд и днес се харчи огромно количество пари за сноуборд програми на световно ниво. Това означава, че спортистите имат повече от всякога необходимите ресурси и могат да посветят цялото си време на тренировки.
Дисциплините в рамките на състезателния сноуборд са се развили от ранните дни на халфпайпа и сега има състезания в стиловете биг еър, сноуборд крос, паралелен гигантски слалом и слоупстайл. Всички тези състезания са олимпийски дисциплини както за мъже, така и за жени. Извън състезателните програми фрийрайдът е изключително популярен и представлява планинско спускане извън пистите, където тръпката е да изследваш необичайни и опасни части от планината. Вече има и уличен сноуборд, при който опитните сноубордисти се спускат по улиците в градска среда.
За да подготвим този материал, използвахме информация от: www.redbull.com, www.ridesnowboards.com, Snowboard Magazine
Източник на снимковия материал: Ride, Smithsonian Institution, canva.com