До Луната и обратно с ракетата „Сатурн 5“, в чието създаване участва забележителният инж. Виден Табаков

28.08.2021 г.5 мин.

Инженерни истории

През последните няколко години наблюдаваме истински ренесанс в аерокосмическите проекти, а амбициозните начинания на НАСА, Илън Мъск, Ричард Брансън и др. осезаемо разрушават утопичната ни представа за възможностите да опознаем космоса. Днес обаче ще се върнем назад във времето на пионерите, достигнали до Луната, за да отделим специално внимание на приноса на един забележителен българин – инж. Виден Табаков.

Роденият на 14 декември 1919 г. в белоградчишкото село Стакевци бъдещ инженер заминава за гр. Прага, Чехия където се дипломира като магистър-инженер. След това защитава и дисертация в Берлинския университет. Професионалният път на инж. Табаков преминава и през Аржентина, където отива по покана на немския инженер и конструктор на първия реактивен двигател – Ханс фон Охайн.

Завръщайки се отново в Германия, българинът е забелязан от сънародника на Охайн – инж. Вернер фон Браун, който отправя предложение на инж. Табаков да се присъедини към групата му от ракетни специалисти, локализирана в гр. Хънтсвил, Алабама в САЩ. Крайъгълен камък от съвместната дейност между тях е разработената от Браун ракета „Сатурн 5“, с която е реализирана програмата, завела първите хора на Луната – „Аполо“. Впечатляващ за нас момент в хода на това начинание е участието на инж. Виден Табаков.

Работата на инж. Табаков по проекта е свързана с посещения на инженерната дивизия на американската армия, локализирана в Синсинати, с цел провеждане на изпитания на високотемпературни сплави, използвани в дюзите на „Сатурн 5“.

„Сатурн 5“ е тристепенна ракета, използвана в програмата „Аполо“ през 60-те и 70 -те години на миналия век, както и за старта на космическата станция Skylab. Висока е 111 m – почти колкото 36-етажна сграда, и с 18 m повече от Статуята на свободата. Напълно заредена за излитане, тежи 2.8 млн. kg, които са еквивалентни на теглото на около 400 слона. „Лунната“ ракета разполага с пет двигателя „Ф1“, които работят с кислород и течен керосин.

Така той се установява там заедно със своето семейство и впоследствие става професор по космическо инженерство и инженерна механика в местния университет. В рамките на академичната си кариера заема поста директор на Висшето училище към Университета в Синсинати (Graduate School of the University of Cincinnati), което се слави с 500 магистри и 300 докторанти. С любопитство научаваме и факта, че сред докторантите на инж. Табаков е не кой да е, а самият Нийл Армстронг!

Научните интереси на инж. Табаков гравитират около теми като ракети, космически полети, турбодвигатели и аеродинамика. Значими са дейностите, свързани със защитаването на космическите апарати от прах в космоса, както и със затлачването на двигателите на военните средства с пясък и т.н.

За своите заслуги в космическите науки инж. Виден Табаков получава титлата “U.S. Army’s Man of Achievment („Човек на постиженията на американската армия), а университетската му лаборатория в Синсинати от 2009 г. носи името „Professor Widen Tabakoff“.

За да подготвим материала, използвахме информация от „Проф. д-р Виден Табаков (1919 – 2015) – жизнен път и научни постижения“, авт. проф. Б. Тошев, СУ „Св. Климент Охридски“, nasa.gov, nauka.bg

Източник на снимковия материал: NASA, проф. Б. Тошев

Тагове: космонавтика