Внушителните концертни зали, или как музиката намира своя дом с помощта на креативни архитектурни концепции

08.08.2020 г.6 мин.

Инженерни истории

 

Какво е общото между музиката и архитектурата? Несъмнено това е непреходното културно наследство, което те оставят след себе си. Любопитни сме да разберем как архитектурните похвати и нестандартните концепции свързват в симбиоза традициите от миналото с бъдещето, в резултат на което се раждат някои от най-забележителните концертни зали. За целта нека заедно да изминем пътя от Азия до Северна Америка... под акомпанимента на любимите ни песни, разбира се!

 

 

Maraya Concer Hall в Саудитска Арабия – изкуство между миналото и бъдещето

 

Концертната зала Maraya Concert Hall е се намира в местността Алула, която разказва античната история на Кралство Саудитска Арабия със своите гробници, пясъчници, исторически жилища и паметници. Залата отразява характера на страната, „разположена“ на кръстопът между древността и съвремието. През януари 2020 г. сградата бе вписана в Книгата на рекордите на Гинес като най-голямата огледална конструкция, а проектът на иновативното съоръжение е на италианското архитектурно студио Gia Forma. Според главния дизайнер Флориан Бойе (Florian Boje) огледалата добавят още едно ниво на възприятие и създава диалог между природата, историята и бъдещето.

 

 

Концертното пространство е с площ от 9740 m2 и дължина 100 m. Maraya Hall, чийто строеж отнема едва 70 дни, отваря врати през 2018 г. Конструкцията се състои от облицована стоманена рамка, а залата е устойчива на високата климатична амплитуда и пустинните бури. Заедно с компанията Guardian Glass архитектите разработват нов вид огледални панели, като всички 3000 елемента са предварително закалени.

 

В интериорния дизайн присъстват антични каменни мотиви, а дървените конструкции наподобяват пустинните пясъчни слоеве. Залата е с височина от 26 m и капацитет от 550 зрителски места, пред които от прибиращия се прозорец с големина 800 m2 се разкрива природната картина.

 

На сцената на Maraya Hall концерти изнасят Андреа Бочели, Лайнъл Ричи, Енрике Иглесиас и др. Залата е домакин на ежегодния фестивал Winter at Tantora, както и на първата конференция на нобелови лауреати Hegra Conference of Nobel Laureates.

 

На пътешествие из музикалните шедьоври в Walt Disney Concert Hall, Лос Анджелис

 

Разположена в центъра на Лос Анджелис, САЩ, Walt Disney Concert Hall посреща първите си посетители през 2003 г. В нея се помещава концертната дейност на филхармонията на Лос Анджелис.

 

Автор на проекта е архитектът Франк Гери (Frank Gehry), а акустичният дизайн е дело на Ясусиза Тойота (Yasuhisa Toyota). Първоначалната идея е сградата да бъде построена от камък. Вместо това Гери създава сребриста стоманена фасада, която впечатлява с необичайните си извити форми.

 

 

Строежът на Walt Disney Hall стартира през 1987 г. с дарение от 50 млн. долара, предоставени от съпругата на Уолт Дисни – Лилиан, като почит към предаността на прочутия филмов продуцент, аниматор и режисьор. От своя страна, Франк Гери проектира градинския порцеланов фонтан във формата на роза в чест на Лилиан Дисни.

 

Идеята на екипа на Франк Гери е интериорът на сградата да бъде ярко огрян от външната светлина. Главната зала разполага с 2265 места, ограждащи в кръг сцената. Самият Гери описва залата като дървена лодка, отвеждаща оркестъра и публиката на пътешествие.

 

 

Медийният художник Рефик Анадол представи своята визуална проекция върху стоманената фасада на залата. Проектът WDCH Dreams използва множество алгоритми за машинно обучение и бе реализиран преди стотния сезон на филхармонията на Лос Анджелис.

 

Зимната „кралица“ на операта – Harbin Opera House в Китай

 

Оперната зала Harbin Opera House се намира вгр. Харбин, в Североизточен Китай. Сградата се издига на 56 m височина и заема площ от 79 000 m2. Проектирана e от базираното в Пекин студио MAD Architects. Криволинейната фасада наподобява голям охлюв или сребриста дюна, а стилът ѝ се интегрира изцяло с околността на града. Има широки прозорци и сребристи алуминиеви панели. Според главния архитект на MAD Architects Ма Янсон оперната зала е преди всичко отражение на „непокътнатата пустош и мразовит климат“ в Харбин.

 

 

Автомобилният трафик преминава през подземен тунел под залата. По този начин гостите на културната локация могат да се насладят на обширния парк наоколо.

 

До основната сграда на операта, в която се помещават две концертни зали с общо 2000 места, е разположена малка офис сграда, а в съседство се намират хотел, ресторант и изложбено пространство. И трите сгради са подредени около изкуствено езеро.

 

Като контрапункт на продължителната зимна картина навън, интериорът се характеризира с топли светлини и дървена ламперия в кафяви цветови нюанси.

 

 

За да подготвим материала, използвахме информация от experiencealula.com, stylepark.com, artsandculture.google.com, lamasterchorale.org, i-mad.com и др.

 

Източник на снимковия материал: archpaper.com, laphil.com, experiencealula.com, arch2o.com (Adam Mork), architectureartdesigns.com (Iwan Baan)