Концепцията за 15-минутните градове – това ли е бъдещето на градската инфраструктура?

20.03.2021 г.4 мин.

Инженерни истории

Да, признаваме си, харесваме големия град заради всички удобства, които ни предоставя. Свикнали с ежедневния трафик и динамика, все пак често се надяваме да притежавахме онези свръхестествени сили на телепортирането, за да стигнем навреме за дългоочакваната среща с приятели след работа или да избегнем препълненото метро в час пик... А сега си представете, че най-важните за Вас ежедневни локации са на кратко пешеходно разстояние или до тях можете да достигнете само за няколко минути с велосипед... Преустройство в тази посока стои в основата на набиращата популярност концепция за 15-минутния град. Повече за нея ще Ви разкажем в днешната инженерна история...

Идеята е на Карлос Морено – професор в парижката Сорбона, градски трансформатор и специален пратеник за интелигентни градове на кмета на френската столица – Ан Идалго. Провокирайки с въпроса защо ние, хората, трябва да се нагаждаме според инфраструктурата на града, а не обратното, Морено предлага градовете да бъдат проектирани така, че в рамките на 15-минути пеша или с велосипед жителите да имат достъп до основните за живота им обекти, свързани с работа, образование, култура, здравеопазване и др.

Алгоритъмът на Карлос Морено

Според учения е необходимо преди всичко да се замислим относно ефективността на оползотворяване на пространството и ресурсите, с които разполагаме. След това да си дадем отговор на това кои обществени услуги са в близост до нас, защо работното ни място е далече от дома ни, както и дали имаме около себе си зелени площи или водни съоръжения като фонтани например.

Карлос Морено откроява четири основни опорни точки, гравитиращи около принципите за екология и устойчивост, близост между обектите, солидарност между хората и активно участие на обществото в трансформацията. Следвайки ги, ще успеем да реализираме концепцията за 15-минутния град, която печели симпатиите на градове като Амстердам или Копенхаген например, които успяват да въведат реорганизация.

Доста амбициозни в тази посока обаче са действията на кмета на Париж,

който цели създаването на „град на близостта“. През 2014 г. Идалго успява да забрани движението на превозни средства, които са най-големите замърсители на въздуха. Озеленени са над 40 училищни двора, изградени са повече от 50 km велосипедни маршрути, познати като „коронаписти“. В допълнение годишно ще бъдат отделени 1 млрд. евро за поддръжката и облагородяването на илици, градини и площади.

Трансформацията в зелена посока няма да подмине и прочутата парижка улица „Шанз Елизе“, която ще се превърне в „необикновена градина“. За целта ще се редуцира пространството за движение на транспортните средства, ще се разширят пешеходните зони, а специални „тунели“ от дървета ще благоприятстват за по-чистия въздух в Париж.

Намирайки добри условия в обстановка на ограничени придвижване и социална интеракция, концепцията за 15-минутния град ни дава повод да се замислим за влиянието ѝ върху усиления процес на заселване в градските покрайнини. Каква ще е посоката на развитие на идеята на Карлос Морено предстои да разберем...

За да подготвим материала, използвахме информация от видео „15-minute city“ ted.com, bbc.com, manager.bg и др.

Източник на снимковия материал: pixabay.com

Тагове: архитектура, строителство