„Колата за езда“ на Даймлер и Майбах открива пътя към създаването на първите автомобили

04.09.2021 г.4 мин.

Инженерни истории

Сред изконните качества на инженерните специалисти е способността им да дефинират потребностите на своето време и реализирайки пробив в дадена сфера, да продължат усъвършенстването на своите решения. Именно това демонстрират със своята професионална дейност немските инженери и доайени в двигателното производство Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах. Един от поводите да им бъдем признателни е тяхната „кола за езда“, която ще проправи път за създаването и на първия автомобил. Ето как се случва всичко това...

През 1882 г. те напускат смятаната за „люлка на световната моторизация“ компания за производство на двигатели – Gasmotoren-Fabrik Deutz, основана от небезизвестните Николаус Август Ото и Ойген Ланген.

Даймлер и Майбах се заемат с разработката на високоскоростен четиритактов двигател с ниско тегло. Първоначално създават малък хоризонтален двигател, развиващ мощност от 0.25 hp (0.18 kW) при 600 rpm. През 1884 г. се появява и вторият двигател с изправен цилиндър, който заради формата си носи името „Дядов часовник“.

Само година по-късно инженерното дуо монтира в дървена двуколка умален модел на „Дядовия часовник“. Очевидно причудливите названия не са прецедент в тази история, т.к. като новото транспортно средство е кръстено Reitwagen и в превод от немски език означава „кола за езда“.

Двигателят му е с мощност от 0.5 hp (0.37 kW) при 700 rpm. Двамата правят пробив, представяйки на света първото колесно превозно средство с двигател с вътрешно горене, управлявано от човек.

Както подобава на далновидни инженери като Майбах и Даймлер, те продължават усъвършенстването на двигателите. Така през 1886 г. Даймлер монтира двигател, развиващ 1.1 hp при 650 rpm, в шаси на карета, с което създава и първия си автомобил. С общи усилия три години по-късно изобретяват и първия в света двуцилиндров V-образен двигател с мощност 1.1 hp при 700 rpm. Иновацията е внедрена в лодки и жп транспортни средства. Намира място и в стационарни приложения.

За разлика от приключенското 180-километрово пътешествие на Берта Бенц с първия автомобил, изобретен от съпруга ѝ, пилотното пътуване с Reitwagen е на разстояние от 3 km. Водач на превозното средство е синът на Готлиб Даймер – Адолф, а за контекста на времето си начинанието е революционно.

На 29 август 1885 г. Даймлер кандидатства за патента на своя „газов или бензинов двигател“, който получава на 11 август година по-късно.

През 1903 г оригиналният модел на мотоциклета става жертва на опустошителен пожар. Днес като част от експозицията на музея на Mercedes-Benz в Щутгарт, Германия, автомобилните почитатели могат да видят копие на създадената през 1885 г. „кола за езда“.

За да подготвим материала, използвахме информация от media.daimler.com, rheinische-industriekultur.com и др.

Източник на снимковия материал: media.daimler.com

Тагове: автомобилостроене