Най-високата зъбчата железница Broadmoor Manitou and Pikes Peak Cog Railway отново ще се изкачва до „входа към рая“

11.04.2021 г.3 мин.

Инженерни истории

Планините притежават онази величествена способност да ни даряват неподражаемо вдъхновение и усещане за извисяване, което ни носи истинска наслада. Затова и радарите ни за планински приключения привлече железопътната линия Broadmoor Manitou and Pikes Peak Cog Railway. Крайната ѝ точка е „входът към рая“, както наричат върха Pikes Peak в Скалистие планини в САЩ, който се издига на височина от 4302 m. След повече от век, преди три години най-високата зъбчата железница в света затвори врати, за да потегли отново през май т.г., пременена с модерно оборудване. Ние обаче ще завъртим оборотите на машината на времето, за да проследим технологичното развитие на чудатата жп линия...

Историята на влаковата линия датира от 1889 г., с основаването компанията Manitou and Pikes Peak. Непосредствено след това стартира и строителството на коловозите. Едва една година отнема доставката на първите три локомотива, произведени във Филаделфия, САЩ, от Baldwin Locomotive Works. Не след дълго – през 1891 г. и първите пътници се изкачват с новата жп линия до връх Pikes Peak.

През 30-те години на 20-ти век, със смяната на собственика на Manitou and Pikes Peak, влаковете са технологично подобрени. По планинската жп линия се движат газови и дизелови локомотиви, а за по-малко активните периоди в годината се въвежда в експлоатация компактна мотриса, превозваща 23 пътници.

В контекста на нарастващия интерес от страна на туристите, през 60-те години на миналия век, жп линията продължава своето развитие. Така към Pikes Peak вече се движат швейцарски дизел-електрически локомотиви.

Тази тенденция се запазва и през следващите няколко десетилетия, когато планинската жп линия разполага с дизел-хидравлични мотриси и нови коловози, по които влаковете се движат по осем пъти дневно. През 2018 г. обаче, 126 години след началото на своята дейност, Manitou and Pikes Peak Cog Railway е спряна, за да посрещне отново своите пътници през 2021 г. със съвременно оборудване и инфраструктура – три нови влака Stadler в Швейцария, нова зъбчата железопътна система Strub, модернизирано депо и туристически център.

За да подготвим материала, използвахме информация от cograilway.com.

Източник на снимковия материал: Pikes Peak Cog Railway (Facebook)

Тагове: транспортна индустрия