Електромобили пъплят по улиците на Ню Йорк още в края на 19-и век, но защо „балонът се пука“ и отстъпват място на ДВГ?

08.06.2024 г.6 мин.

Инженерни истории

Във времената, когато каруците са основният транспорт, срещан по улиците на Ню Йорк, инженерът Хенри Г. Морис и химикът Педро Г. Салом разработват първия електрически автомобил Electrobat. Годината на патентоването му е 1894 г., като първият прототип е готов в рамките на два месеца. В края на 19-и век автомобилите с ДВГ (двигател с вътрешно горене) са не само лукс, но и не достатъчно усъвършенствани технологично, което е и причината да „изоставят“ собствениците си в студените дни. Тогава двама новатори и визионери се вдъхновяват да създадат по-екологичен, безшумен и надежден транспорт, който в същото време не създава дискомфорт за конните впрягове. Изобретателите Хенри Морис и Педро Салом основават собствена компания и вдъхват нов живот на нюйоркските улици със своите електрически таксита. Повече за разработката им и защо електромобилите потъват в забрава за повече от век, ще научите в следващите редове.

На 31 август 1894 г. Хенри Г. Морис и Педро Г. Салом патентоват един от първите успешни електромобили в света –  Electrobat. През следващата година дизайнът му претърпява промени. Electrobat е инспириран от идеята за акумулаторен трамвай. В първата си версия електромобилът е тежък (близо 2 t) и бавен. Той се изработва с метални гуми, задвижване на задните колела и оловно-киселинна батерия (725 kg). Първото поколение Electrobat достига максимална скорост от 24 km/h и изминава до 80 km. Вторият им прототип е с обща маса близо 745 kg, от които 290 kg е масата на батерията. Тази версия използва два двигателя с мощност 1.5 hp и има пневматични гуми. Тя е с пробег 40 km и достига скорост от 32 km/h. Финалният вариант на Electrobat е достигнат само за година – обща маса 363 kg, от които батерията е 159 kg, с пробег от 40 km при максимална скорост 24 km/h.

През 1885 г., официално стартира производството на Electrobat. През следващата година пионерите в автомобилостроенето основават собствена компания Morris & Salom Electric Carriage and Wagon Company във Филаделфия. Един от най-големите им клиенти е Electric Vehicle Company в Ню Йорк, която се счита за първата таксиметрова компания в света. До края на века десетки Electrobats са в експлоатация по оживените улици на Ню Йорк. Поставени са и зарядни станции, за да поддържат автомобилите работещи през целия ден. Освен това двойката изобретява гениална система за смяна на батерии в бивша пързалка за ролкови кънки на Бродуей. Иновативната система е базирана на асансьори и хидравлика като мостови кранове, осигурявайки подмяна на батерии (от по 454 kg) само за 3 min. Не след дълго Electrobats достигат и улиците на Бостън, Вашингтон и Филаделфия. Въпреки успеха на революционното начинание на Морис и Салом, конкуренцията не изостава. Хенри Форд усъвършенства своите превозни средства с вътрешно горене и разработва бърз и рентабилен начин за производството им.

Морис и Салом продават дизайна си през 1897 г., а до края на 20-те години електрическите коли изчезват от улиците.

Защо „балонът се пука“?

Дейността на Хенри Морис и Педро Салом намира подкрепа от богати инвеститори, особено от нюйоркския финансист Уилям Уитни, известен с успеха си в електрифицирането на трамваите в града. Под ръководството на Уитни компанията им се слива с електрическите улични железници и фирмите за производство на батерии, за да формира интегрирана национална мрежа за електрически транспорт.

Вместо да продават колите си, Морис и Салом решават да отдават превозните си средства на месечен лизинг или на база на пътуване. Услугата за електрически таксита бързо набира популярност в Манхатън, особено сред висшите ешелони на обществото.

Таксиметровият парк на Electric Wagon & Carriage Company – Electric Vehicle Company претърпява значителен растеж, разширявайки се от само дузина превозни средства през 1897 г. до над 100 до 1899 г. Electrobat се оказва идеалната градска кола благодарение на бързото си ускорение и безшумно возене.

Electric Vehicle Company бързо се разраства, достигайки до големи градове като Филаделфия, Чикаго и Бостън, като в крайна сметка се превръща в най-големия производител на автомобили в страната. Големият успех обаче се оказва неустойчив. Операциите извън Ню Йорк се управляват зле и инвеститорите се чувстват измамени, когато разследване на New York Herald в края на 1899 г. разкрива, че Electric Vehicle Company си е осигурила заем чрез измама. Акциите на компанията се сриват и предприятието на практика фалира до 1902 г.

Колапсът на компанията разтърсва инвестиционната общност и хвърля сянка върху бъдещето на електрическите превозни средства, отреждайки пазарно лидерство на автомобилите с ДВГ. „Колата на бъдещето“ пристига отново в САЩ, когато 25 изцяло електрически таксита са пуснати в експлоатация по улиците на Ню Йорк през 2022 г.

Източник на информация: info.mysticstamp.com, National Geographic

Източник на снимковия материал: conceptcarz.com, mediacafe.bg

Тагове: акумулаторна батерия, електромобилност