Електромобилите и в миналото, и днес печелят широка популярност и очакват реализирането на пълния си потенциал

03.10.2021 г.5 мин.

Инженерни истории

Ако си мислите, че електромобилите са изобретение на новия век, то днешната инженерна история за еволюцията им съвсем ще обърне представите Ви за този тип превозни средства. С появата си още през 19-и век те бързо печелят симпатиите на водачите благодарение на своите предимства. Не липсват обаче и предизвикателства, които затрудняват масовото им позициониране в пътното движение. Изненадващо или не, днес посоките за усъвършенстване на електромобилите са идентични на тези в миналото.

Около 1832 г. британецът Робърт Андерсън изобретява първото електрическо превозно средство, а през втората половина на века британци и французи създават практични автомобили, задвижвани от ток. Първият електромобил в Америка изобретен през 1891 г. от Уилям Морисън. Неговото 6-местно превозно средство се движи с максимална скорост от 22.5 km/h.

Краят на 19-и и началото на 20-ти век се свързва с впечатляващ напредък за електрическите превозни средства. В даден момент те дори обхващат близо 40% пазарен дял в САЩ.

Статистиката показва, че 28 % от всички 4 192 автомобила, произведени в Щатите през 1900 г., са електрически. Освен това по улиците на Ню Йорк и Лондон се движат и електрически автомобили, осъществяващи таксиметрови услуги. Плавното и тихо движение, липсата на вибрации и миризма и лесните маневри са конкурентни предимства пред задвижваните с бензин или пара автомобили.

Появяват се и други познати на съвремието превозни средства – хибридни електрически. Такива са например автомобилите, които произвежда Woods Motor Vehicle Company.

Няма как да не обърнем внимание и на зарядните станции. В началото на миналия век General Electric произвежда станциите „Електрант“, които служат на собствениците на електромобили в Ню Йорк Сити. Превозни средства могат да се зареждат също при обособените за това места на автомобилния дилър. Освен това батериите могат да се изваждат и съответно да се зареждат самостоятелно. Нещо повече, обитателите на електрифицираните градски домове могат да зареждат електромобила си с лично оборудване.

Бързата слава на електрическите автомобили обаче се сблъсква с действителността и до 1930 г. те вече не са част от уличното движение. Причините са логични – по-ниската скорост и по-малък пробег не са подходящи за извънградски пътувания.

Това освобождава нишата за развитие на бензиновите автомобили, които са по-евтини от електрическите си събратя. Освен това проектирането на електрическия стартер от Чарлз Кетеринг през 1912 г. подобрява пътуването с автомобили с ДВГ. За сравнение през същата година електрически роудстър се предлага на пазара за около 1750 долара, докато автомобил с бензинов двигател – едва 650 долара.

Ренесансът към електрическите превозни средства се случва през 60-те и 70-те години на миналия век.

Друг гигант в аутомотива – BMW, също прави пазарния си дебют на електрически автомобил по това време. Представянето на BMW 1602 E се осъществява по време на Летните олимпийски игри през 1972 г.

През 70-те години компанията Sebring-Vanguard произвежда над 2000 броя от автомобилите с причудлив дизайн CitiCars. Те развиват максимална скорост от около 70 km/h и с около 61km/h могат да изминат разстояние между 80 и 96 km. Моделите CitiCar запазват лидерството в продажбите в този сегмент преди появата на Tesla Roadster през 2011 г.

От 1996 до 2002 г. General Motors продава електрическия си автомобил, EV1. Той развива максимална скорост от 128.7 km/h.

CitiCar

За да подготвим материала, използвахме информация от touchstoneenergy.com, energy.gov, businessinsider.com и др.

Източник на снимковия материал: bmwblog.com, motorious.com, valleydrivingschool.com, freepik.com

Тагове: автомобилостроене, електромобилност