Еволюцията на ските: От средство за придвижване с животински кости до усъвършенствано съоръжение за спортисти и любители

18.12.2021 г.7 мин.

Инженерни истории

Когато мекият сняг щедро затрупа планинските върхове, се събужда ентусиазмът ни за приключения. Вадим от гардероба любимите ски, с които цяла зима ще демонстрираме завидни умения и финес по пистите. Междувременно обаче Ви предлагаме да „загреем“ подобаващо с новата ни инженерна история, в която разкриваме как еволюира дизайнът на ските и как протича производственият им процес.

Преди над 8000 години първите ски помагат за по-лесното придвижване на жителите на скандинавските страни. За да прекосят снежните преспи, те използват дълги животински бедрени кости, които връзват с груба кожа. Терминът „ски“ произлиза от норвежки, а немският и латински корен на думата е „разделям“ – в случая костта на чифт ски. През Средновековието на ски воюват и войниците. Те са изработени от дърво и са дълги около 2.3 m и широки 13 cm. Ски обувките са кожени.

През 19-и век в Швеция и Норвегия карането на ски се превръща в спортно занимание. Век по-късно скандинавските емигранти го пренасят в САЩ. Популярността на спорта се засилва с първите зимни олимпийски игри в Шамони, Франция, през 1924 г., появата на курорти и изобретяването на лифта.

Нека да си припомним постиженията на част от родните ски състезатели. През 2019 г. всички се вълнувахме от успехите Алберт Попов. 21-годишният скиор се класира на 9-о място в слалома от Световната купа по ски алпийски дисциплини в Кицбюел, Австрия. Това бе първата подобен успех, след като през 1986 г. Петър Попангелов финишира 10-и на Световната купа по ски алпийски дисциплини в Парпан, Швейцария.

Най-отличителното дамско присъствие в ските е на Екатерина Дафовска. Най-успешната българска биатлонистка има златен медал от  Зимните олимпийски игри в Нагано през 1998 г., и от Европейското първенство по биатлон през 2004 г. в Минск, както и два бронзови медала от световни първенства.

Конструкцията на съвременните ски също претърпява развитие

За по-добро спускане на дъното на вече дървените ски се добавя стомана. След това се появяват алуминиеви ски с дървена сърцевина, а брандът Head заменя метала с гъвкава и лека пластмаса. Преди появата на обувките, закрепването на ските с пръстите на ходилата става посредством железни устройства.

Една от характеристиките на ските е сърцевината, която при навлизането на метала определя тяхната здравина и гъвкавост. Олекотяването на ските се случва благодарение на пяната, която през 70-те години на миналия век представлява сърцевината им. Най-често за целта се използва полиуретан. Алуминият също има конкурентни предимства, когато става въпрос за вътрешната част на ските.

Материалите, които влизат в състава на външната част на ските, обикновено са фибростъкло, въглеродни влакна или епоксидна смола. Долната част, или базата, най-често е от полиетилен, който обаче е мек и се надрасква, а също така и се разгражда от UV лъчите. Поддръжката на тази част от ските се осъществява с нанасянето на восък. Кантовете на ските пък са изработени от стомана, която може да бъде с нормална здравина или твърдо закалена.

Как се произвеждат ските?

Етапите, по които протича създаването на ските, традиционно стартират с изработката на сърцевината, след това се сглобяват слоевете. Следва залепването на ръбовете и основата, добавят се графичните елементи и на финала идва ред на шлайфането и полирането.

Забележителни са успехите на компанията Амер Спортс България. В базата си в Чепеларе дружеството реализира производството на ски за световни марки като Salomon, Arc’teryx, Peak Performance, Atomic, Suunto и Wilson.

Най-разпространеният метод е ламинирането, при което могат да се комбинират материали като пластмаса, фибростъкло, въглерод, дърво, стомана, алуминий, неопрен или керамика, и съответно се получава по-голям набор модели. Материалите се наслояват върху горната и долната част на сърцевината.

При втория метод основният материал е заобиколен от фибростъкло или въглеродни влакна. Слоевете се увиват около сърцевината, образувайки т. нар. „конструкция с мокра обвивка“. След това сърцевината се запечатва със смола и топлина. Този тип ски са по-скъпи от ламинираните, но осигуряват по-добро управление. Третият тип са ските с един корпус. Те са изработени от здрав вътрешен материал, като например дърво, но са затворени от гъвкава обвивка от фибростъкло или пластмаса. Те са с по-малко тегло, но дават на каращия по-добър контрол на управление и способност за завиване.

Качественият контрол на ските продължава и след излизането им от завода

Голяма част от тестването на ските се извършва след пристигането им в магазина. Често отнема известно време, докато всички синтетични материали се втвърдят правилно, освен това повърхността на ските може да се измени по време на транспортирането им. Специален ски техник има задачата да направи основата на ските възможно най-плоска, скосява допълнително стоманените ръбове, а върховете и задните части допълнително се шлайфат и се поставя восък за защита и по-добро плъзгане.

За да подготвим материала, използвахме информация от madehow.com, inthesnow.com и др.

Източник на снимковия материал: skiinghistory.org, freepik.com