„Движещият се дворец“ Ориент Експрес – неувяхващият архетип за бохемство и изящество

29.01.2022 г.5 мин.

Инженерни истории

Да пътуваш с влак винаги предизвиква вълнение, особено ако можеш да дегустираш гурме ястия в ултралуксозна атмосфера, да пиеш чай в изискан вагон-салон или да прекарваш вечерта си до коктейлно пиано в бара. Именно тези преживявания предлага емблематичният Ориент Експрес. Влаковете, чиито кръстник е пресата, са революционно техническо откритите, което обединява границите на Европа и Ориента, както и неостаряващ архетип за бохемство и изящество.

През 1867 г. белгийският строителен инженер Жорж Нагелмакерс заминава за САЩ, където попада на първите в света спални вагони. Връщайки се обратно в Европа, той прозрява мечтата си, а именно да създаде луксозни влакове, които ще пътуват до Ориента. Девет години по-късно стартира компанията Compagnie Internationale des Wagons-Lits.

Датата е 4 октомври 1883 г. Тогава потегля от гара Gare de l’Est в Париж първият „движещ се дворец“, който ще пристигне след 13 дни в Константинопол. На него пътуват около две дузини бохеми – представители на дипломатическите, финансовите и журналистическите слоеве на Париж. Композицията е от три пътнически и два спални вагона, вагон-ресторант и два багажни вагона. Всеки вагон е с дължина от около 17 m., построен е от тиково дърво, отоплява се с пара и се осветява от газови лампи.

В интериора присъстват кожени тавани, кадифени завеси, копринени чаршафи, мебели от махагон, сребърни прибори за хранене, кристални стъклени изделия, а гоблените по стените са дело на Gobelin – парижка дизайнерска къща, снабдяваща кралския двор от времето на Луи XIV.

Емблематичните влакове се завръщат 2023!... с типичния за Италия жизнерадостен лайтмотив La Dolce Vita. Шестте влака ще пътуват през 14 региона от Северна до Южна Италия, а международните дестинации са от Рим до Париж, Истанбул и Сплит, Хърватия.

Orient Express La Dolce Vita

Днес можем да се насладим на изцяло реставрирани вагони. Сред тях е Le Train Bleu, („Синия влак“) от 1922 г., чийто тъмносин цвят украсяват златни орнаменти, а интериорът е в стил ар деко. Пет години по-късно на 8-часово пътешествие от френската столица към Амстердам потегля влакът Etoile du Nord – „Северната звезда“. Подобно на Le Train Bleu, с интериора на този салон-вагон се заема Рене Проу. Функционален като дизайн, вагонът излъчва топла елегантност благодарение на облицованите с финландска бреза и инкрустирани с екзотичен маркетри стени, червения килим с цветя и тапицираните фотьойли също в стил ар деко.

На La Flèche dOr, популярен още като „Златната стрела“, са имали привилегията да се возят пътуващите от Париж до Лондон. Монохромният интериор включва дограма и маси от чинар. Те носят полъх на съвременен лукс, подсилен от малък частен салон в края на всеки вагон.

Маршрутите на влаковете от линията Simplon-Orient-Express са истинско европейско пътешествие. Anatolia например свързва Лондон с Истанбул през Париж, Милано, Венеция, Букурещ и Атина. Дизайнът на вагон-ресторанта на англичанина Алберт Дън е в неокласически стил, с пана с маркетри и пъстри гирлянди.

Познатият ни вече Рене Проу заимства елегантния дизайн на изящните ресторанти тогава в Riviera и монтира панели от махагон, палисандрово дърво и абанос, декорирани с маркетри.

В екранизацията от 1974 г. на романа на Агата Кристи „Убийство в Ориент Експрес“ режисьорът Синди Лумет избира влака Taurus. Трайно е присъствието на инкрустирани маркетри и в това превозно средство. Впечатление правят още аплиците и багажните отделения от полиран бронз.

Рене Проу оставя своя отпечтък и в Côte d’Azur, който е с начална и крайна точка съответно Лондон и Вентимиля, прекосявайки Париж, Ница и Монте Карло. Реставрацията е от 2011 г., като е подменена дограмата, а панелите са от светло дърво с екзотични цинкови инкрустации.

За да подготвим материала, използвахме информация от orient-express.com, nationalgeographic.co.uk, press.accor.com.

Източник на снимковия материал: press.accor.com, orient-express.com

Тагове: интериорен дизайн, транспортна индустрия