Виртуалната и добавената реалност – новите медиатори в културните преживявания

08.05.2021 г.4 мин.

Инженерни истории

В последните години се убедихме, че изкуството не би могло да стои на дистанция от развитието на новите технологии. Затова днес избрахме да поговорим за мястото на технологичните иновации в културните преживявания и как променят начина, по който възприемаме произведенията на изобразителното изкуство и музейните експонати.

В година, в която достъпът до културни институции бе редуциран, посещенията на музейни експозиции придобиха предимно виртуален характер. Взаимоотношенията си с иновациите изкуството развива в последните години, а ключова роля за това имат технологиите за виртуална (VR) и добавена реалност (AR).


Изкуство в нови измерения

Нека вземем за пример виртуалната реалност. Тази технология позволява на зрителите да посещават музейни обиколки, да разглеждат интерактивни изложби или да стават свидетели на сцени, които оживяват пред тях. Чрез VR обектите могат да се поставят в определен контекст и да бъдат представяни в техния реален мащаб.

Мона Лиза и Ford GT40 от друга перспектива чрез VR

През октомври 2019 г. Лувърът в Париж стартира проекта „Mona Lisa: Beyond the Glass“, изследващ ренесансовата картина на Мона Лиза, част от изложбата на Леонардо да Винчи в музея. Чрез интерактивен дизайн, звук и анимирани изображения потребителите опознават детайли на платното, сред които текстурата на дървения панел и как времето е изменило начина, по който изглежда.

Колаборацията на Peterson Automotive Museum в Лос Анджелис с VR очилата Microsoft HoloLens датира от 2017 г. Целта е организирането на изложба, в рамките на която се създава интеракция на посетителите с популярния американски спортен автомобил Ford GT40, както и възможност за съпоставката му със съвременния 2017 Ford GT.

За истинските автомобилни фенове преживяването е засилено от ефекта на съраунд звука, който им позволява да чуят звука на двигателите и гумите по пистата и да наблюдават компоненти на автомобилите.

Какви са възможностите на AR технологията?

Добавената реалност също крие неподозиращи възможности за взаимодействието човек – изкуство. Така например концепцията за Bring-Your-Own-Device (донеси своето устройство – бел. ред.) вече не възприемаме само по отношение на home office-а, но и за посещенията ни на изложби в музея или разглеждане на произведения у дома.

Acute пренася галерията вкъщи и българският опит за AR изложба

Едно от многобройните приложения на AR откриваме в лицето на мобилната апликация Acute, която позволява на артистите да сътворяват закачливи произведения. Потребителите след това могат да ги проектират в дома си, създавайки атмосфера, която наподобява в голяма степен преживяването в галерията. За целта селектирайте художник от менюто, поставете смартфона си в определена позиция и произведението ще се появи на екрана.

През март т.г. в софийската галерия „Контраст“ бе представена изложбата „Инфрачервени картини“ на първия български художник, използващ добавена реалност в своите картини – Петко Дурмана. В неговите платна единият пласт е видим с просто око, а другият се визуализира посредством инфрачервени камери от устройства, разположени в галерията.

За да подготвим материала, използвахме информация от museumnext.com, gallerycontrast.com, „Култура.БГ“ – БНТ и др.

Източник на снимковия материал: inculture.microsoft.com, freepik.com, acuteart.com