Васил Анастасов от DevHubOne: Искаме да дадем възможност на всеки ученик за развитие в разработката на видео игри и приложения

09.11.2024 г.8 мин.

Инженерни истории

Before the startup“ е слоганът на DevHubOne, защото те вярват, че стартъпът е самият човек! А какво е DevHubOne? Това е инициатива, която има за цел да предоставя безплатни ресурси и помощ на ученици с интерес в сферата на индустрията, софтуерното инженерство, 3D проектирането и гейминга. Зад нея стои екип, който можем да определим с две думи – младост и целеустременост. Запознахме се с тях по време на тазгодишния Robotics Strategy Forum и останахме за дълго под влиянието на техния ентусиазъм да създават и да споделят знанията си. А защо е важно да има безплатна работилница за разработка на видео игри и къде е мястото на инженерите в този процес, ще ни разкаже фронтменът на проекта Васил Анастасов в днешната ни Инженерна история.

Здравейте, Васил! Разкажете ни за DevHubOne – какво представлява проектът?

DevHubOne е фондация с цел да даде равна възможност за развитие на всеки ученик от 12- до 18-годишна възраст в сферата на разработката на видео игри и приложения. Занимаваме се с организиране на напълно безплатни встъпителни работилници за ученици в насока „Game Design & Development” и „3D Modelling with Blender”. Освен работилниците, след това предоставяме безплатен достъп на децата до нашата зала, за да се самообучават и развиват. Пространството е оборудвано с 16 работни места, 4 очила за виртуална реалност и два симулатора.

Целта е да се създаде общност, в която както да участват ученици, които тепърва стартират своят път в индустрията, така и да има ментори, експерти и студиа.

Във връзка с това създадохме първата игровизирана Guild система в България за гейминг индустрията. Тя има за цел да игровизира и да направи по-интересно развитието в сектора за всички. Как го правим? Разработихме цялостна система, която главно работи в Discord сървъра ни. Всеки един член на нашата гилдия получава 3D принтирана плоча с NFC чип вътре в нея, свързан с персоналния акаунт на всеки член на гилдията. Тази плочка показва неговия ранг (S, A, B, C, D, E, F), както и клас (Mage – Programmer, Paladin – 3d Artist, Rogue – Game Designer & Dev и т.н.). Колкото по-висок е рангът, толкова повече привилегии имат нашите членове в гилдията и общността ни.

Какво Ви вдъхнови да създадете DevHubOne?

DevHubOne като организация и идея е естествено надграждане на моя вече 6-годишен опит в споделянето на знанията ми в 51 СУ „Елисавета Багряна”. Когато още бях ученик и водех такива извънкласни дейности във вече бившето ми училище, забелязах, че има много ученици, които имат голям интерес да се развиват в индустрията, но нямат достъп до техника или среда. И така се роди идеята да се създаде такова пространство.

Защо решихте обучението да е безплатно? Не е ли много по-трудно да се търси странично финансиране?

Според нас финансовото или социалното положение на човек не трябва да бъде фактор за неговото развитие в индустрията и поради тази причина решихме, че искаме нашата дейност да бъде колкото се може по-достъпна за учениците, които имат интерес към нея.

Определено е по-трудно да се търси финансиране по този начин, като на този етап разчитаме на различни дарения, както и търсим компании, общини, организации и други частни и юридически лица, които имат интерес към това да разработваме софтуерни решения за тях.

Считаме, че най-добрият модел организация като нашата да бъде устойчива, е именно това – платена софтуерна разработка на игри и приложения (за VR, AR, PC & Mobile) за различните фирми, общини, музеи и др. На този етап търсим допълнителни дарители и партньори, за да успеем да осигурим бюджета за 2025 година.

Кои са основните компании и организации, които Ви помагат?

Основните компании и организации, на чиято помощ разчитаме към момента за 2025 година, са Америка за България, като също така си партнираме с ARC Academy. За създаването на залата ни подпомогнаха през 2022 година подпомогнаха Рувекс с безвъзмездно помещение от тяхна страна за 1 година, както и Imperia Online с дарение от общо 22 компютъра. Имаме и още доста партньори.

Разкажете ни накратко за себе си и Вашия път в създаването на игри.

Занимавам се активно с разработка на видео игри от 2017 година, когато бях едва 14-годишен, като същото го „преподавам” от 2018 година като извънкласна дейност в 51 СУ „Елисавета Багряна”.

Как започнах? На пълен майтап :) През 2017 година по-големият ми брат си беше взел очила за виртуална реалност и на шега започнахме да правим първата си видео игра. След това, когато отидох на първото си изложение извън България, забелязах, че освен че един разработчик се самообучава в движение и създава видео игри, присъства и трети елемент, че си споделят знанията. Следващата година, вече бях в 9-ти клас, реших, че искам да споделям моите знания в училището ми и отидох при директора г-н Асен Александров. След като му представих идеята, той я прие с отворени обятия. Тогава се взеха 2 компютъра и 2 броя очила за виртуална реалност в училището, за да реализиараме тази извънкласна дейност.

Ние сме Инженер.БГ – затова къде е мястото на инженерите в създаването на игри и в изкуството изобщо?

Според мен инженерите играят ключова роля в създаването на игри, допринасяйки с техническите си умения и иновации. В гейм индустрията инженерите разработват технологии и системи, които позволяват на дизайнерите и артистите да създават интерактивни, визуално впечатляващи и сложни преживявания. Също така цялата периферия за гейминг индустрията се създава от висококвалифицирани инженери.

Пожелаваме си повече млади хора, които да подхождат към своя кариерен път със същото дълбоко разбиране и желание за споделяне! А на DevHubOne желаем много успехи и още по-смели мечти!

Ако желаете да подпомогнете дейността им, можете да се свържете с тях от тук: www.devhubone.com.

Източник на снимковия материал: Васил Анастасов (личен архив), Инженер.БГ, ©Engineer.BG via Canva

Тагове: образование