От България до Италия, през Израел и Дания: вижте историята за стил и минимализъм на дизайнера Виктор Василев
05.11.2022 г.5 мин.
Невидим умивалник? Скрити полици, наподобяващи градски силует? Звучи ексцентрично, но ако видите тези интериорни елементи на българския архитект и дизайнер Виктор Василев, най-директната асоциация, която ще остане в съзнанието Ви, ще бъде „чистота“. Неговият минимализъм всъщност прилича на цял един нов стил, който преосмисля твърде тривиалните и често пренебрегвани от дизайнерите битови предмети като санитарията и системите за съхранение. А ето и как е създаден той…
Виктор Василев е роден през 1974 г. в Пловдив – град, с който остава свързан завинаги, в семейство на лекари. В тийнейджърските си години се премества заедно с родителите си в Израел, където завършва гимназия. Огънят на креативността и интересът към архитектурата обаче вече са запалени и той се отправя към Италия, за да учи в Политехническия университет в Милано, а след това прекарва и една година в Дания, където учи в Кралската академия по изящни изкуства в Копенхаген, като именно там минимализъмът оказва силно влияние върху него и белязва цялата му работа в бъдеще.
Практиката на Василев започва веднага след като завършва образованието си, а успехите не закъсняват. Освен че изпълнява неповторими интериорни дизайни, той работи с брандове като Boffi, Living Divani, MDF Italia, Antrax IT, Oluce e Falper, за които създава изключителни решения.
Според собствените му думи, работата му е стремеж към „формална и материална чистота“. Да видим така ли е наистина:
Kub: умивалник, но не съвсем, или поне не напълно видим. Тук класическата мивка е изработена от стъкло и мрамор от Карара, а канал не се вижда. Проектът носи на автора си първата награда в конкурса Chicago Atheneaum of De-sign ‘Good Design Award’ през 2012 г.
Falper Eccentrico: друг дизайн на мивка, състоящ се от конзолни цилиндрични обеми с умивалник от черен мрамор. Този дизайн носи на Василев награда от изложението ISH през 2019 г.
И докато умивалниците са притегателен център в помещенията, в които са поставени, то системите за съхранение на българския дизайнер остават „замаскирани“ в интериора на дома:
CTline: системата от полици се състои от комбинация от неправилно подредени колони, които наподобяват градски силует, който по-скоро играе ролята на декорация на стената, отколкото на част от функционалността на дома;
Bukva, друга система от етажерки, деконструира повърхността на стена чрез окачени листове, които се държат заедно от метален скелет.
Василев се стреми да работи с локални материали, притежаващи характера на мястото. Както той самият посочва в свое интервю: „Ако си в Рим, работиш с травертин, ако си във Враца – с врачански камък, който е вълшебен материал“. И така както духът на България, Израел, Италия и Дания се въплъщават в цялостния поглед на един съвременен творец, творбите на Виктор Василев са създадени като част от мозайката на холистичната домашна атмосфера.
А ето и наградите, с които е отличена работата на Виктор Василев:
2012 – Chicago Athenaeum of Design „Награда за добър дизайн“ / CTline / Boffi;
2013 – Награда за иновации в интериора Imm Koln / Mamba / MDF Italia;
2013 – ADI Design Index / CTline / Boffi;
2014 – Награда за иновации в интериора Imm Koln / Flaps / Antrax IT;
2014 – Chicago Athenaeum of Design „Награда за добър дизайн“ / Flaps / Antrax IT;
2018 – Германска награда за дизайн / SuperLuna / Oluce;
2019 – Награда Design Plus _ ISH’19 / Eccentrico / Falper.
За да подготвим материал използвахме информация от www.victorvasilev.com, www.dezeen.com, mebeli.info и др.
Източник на снимковия материал: www.victorvasilev.com