Алберто Санотс-Дюмон – изобретателят на летателните апарати с твърде голямо сърце

19.02.2022 г.5 мин.

Инженерни истории

За мечтите няма граници – в това, предполагаме, ще се съгласят всички, заинтересовани от техническите иновации. Когато обаче мечтите гравитират в умовете на смели и необикновени личности, то крайният успех е не по-малко от грандиозен. За една такава фигура от инженерния свят ще Ви разкажем в тазседмичната ни инженерна история. Научете повече за постиженията във въздушния транспорт на Алберто Санотс-Дюмон в следващите редове...

Алберто Санотс-Дюмон е роден на 20 юли 1873 г. в Бразилия, в семейството на инженера Анри Дюмон. Той е собственик на плантации за кафе, в които реализира множество технически подобрения и си спечелва прозвището „кралят на кафето в Бразилия“. Синът му Алберто от дете се увлича по машините, произведенията на Жул Верн, прави малки макети на самолет и балони и мечтае да лети.

Премествайки се със семейството си в Париж, Алберто се обучава по механика, електричество, астрономия, физика и химия. Впоследствие лети с балони и прави собствени модели, първият от които нарича на своята родина. Изобретението с водород има диаметър от 7 m, обем от 113 m3 и е изработен от японска коприна. След това на Санотс-Дюмон му хрумва идеята за създаване на контролирани машини, които ще се движат самостоятелно. Така за периода 1898-1905 г. конструира и управлява цели 11 дирижабъла.

Популярен в историята на авиацията остава публичен полет със самолет в Париж. Датата е 19 октомври 1901 г., а Санотс-Дюмон лети около Айфеловата кула със своя дирижабъл №6. Летателното средство е снабдено с двигател с 12 hp, дълъг е 33 m и има газов обем 630 m3. За начинанието си Алберто получава награда в размер на 100 000 франка – половината сума предоставя в помощ на бедни хора в Париж, а останалите 50 000 франка дава на екипа си.

Пет години по-късно, през 1906 г., парижани стават свидетели на 60-метровия полет на Сантос-Дюмон с „Хищната птица“ – първият по-тежък от въздуха летателен апарат с двигател (V8). Рамката на съоръжението е конструирана с алуминиеви гнезда. Изработена е от бамбук и бор и е покрита с коприна. За него успяхме да си припомним и в рамките на откриването на летните олимпийски игри в Рио де Жанейро през 2016 г., когато се проведе симулация на полета с „Хищната птица“.

С друго свое изобретение, носещо причудливото име „Скитника“, Алберто посещава баровете във френската столица. Паркира въздушното превозно средство на газовите улични лампи. Двадесетото изобретение на бразилеца е първият спортен самолет в света – „Водно конче“. Двигателят му е с 18 hp, а скоростта, с която се движи – 90 km/h, задава рекорд.

Отвъд образа на изобретател

Известни са любопитни подробности и за характера и живота на Алберто Сантос-Дюмон. За 152-сантиметровия бразилец със сигурност не е трудно да се впише в елегантното парижко общество. Следван е от останалите по отношение на стила си на обличане, обича големи пръстени, носи високи обувки. Дружи с каймака на френското общество и различни кралски особи. Изненадващ факт е, че масите и столовете в апартамента му на парижката улица „Шанз-Елизе“ са издигнати нависоко, а целта е гостите да си представят, че са като в летящо превозно средство.

Особено щедър е при преотстъпването на чертежите си, като патентите не са важни за него. Той е романтик, с оптимистична нагласа към бъдеще на засилен глобален въздушен транспорт.

След смъртта на Сантос-Дюмон през 1932 г. д-р Хаберфийлд запазва сърцето му, което днес може да бъде видяно в музей в Бразилия. Медикът установява, че то е твърде голямо спрямо малкия ръст на изобретателя.

За да подготвим материала, използвахме информация от сп. „Biograph, бр. 112, timesmachine.nytimes.com, famousscientists.org.

Източник на снимковия материал: fai.org – Polfoto/Topfoto / Jean-Pierre Lauwers

Тагове: авиация, транспортна индустрия